Skruva med momentnyckel

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det finns momentnycklar där fästet för hylsan går att vända så momentnyckeln kan användas för att lossa skruv eller mutter. Men då brukar inte momentfunktionen finnas, vilket lätt medför att man drar för mycket.
Så låt bli att använda momentnyckeln som spärrskaft för lossande.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vanlig lednyckel är ofta ett trevligt verktyg. Man kommer ofta åt bättre än med ringnyckeln och i personligt tycke får jag bättre kraft när man ska lossa något.

T ex oljepluggen eller klämskruvarna till gaffelbenen när de sitter under kåpor går ljuvligt med lednyckeln. Ringnyckeln tar ofta i omkringliggande och skaft med hylsa är för allmänt klumpigt. Återigen aluminium i båda fallen, du håller så långt in på nyckeln som möjligt när du drar åt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är märkligt för när man var ung så behövdes ingen momentnyckel. Så skaffar man en och plötsligt måste allt dras med med denna tingest.
Det börjar med en hjulmutter och slutar …inte.

Lite allvar. Jag insåg, som så många andra, att man idiotdrar lätt när man drar på känn.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Det slutade med att jag köpte dessa:



Finns såklart dyrare och bättre alternativ. Men så mycket fel kan det nog inte bli. Och det kommer definitivt bli bättre än att killgissa dragmomentet.

Ska man dra hjulbultar, gaffelbultar och bultar till bromsoken så vill man ändå ligga hyfsat nära rätt moment i åtdragningen :)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det slutade med att jag köpte dessa:



Finns såklart dyrare och bättre alternativ. Men så mycket fel kan det nog inte bli. Och det kommer definitivt bli bättre än att killgissa dragmomentet.

Ska man dra hjulbultar, gaffelbultar och bultar till bromsoken så vill man ändå ligga hyfsat nära rätt moment i åtdragningen :)
Jag har dom två med. Den ena gick sönder direkt men jag fick en ny. Dom verkar stämma ganska bra när jag jämfört med annat märke med fler siffror på prislappen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det slutade med att jag köpte dessa:



Finns såklart dyrare och bättre alternativ. Men så mycket fel kan det nog inte bli. Och det kommer definitivt bli bättre än att killgissa dragmomentet.

Ska man dra hjulbultar, gaffelbultar och bultar till bromsoken så vill man ändå ligga hyfsat nära rätt moment i åtdragningen :)
Duktig ponke
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om du lyckas dra en bult med moment så är du duktig. :)
Förlåt, var bara tvungen att bli först på pucken.
Ett enkelt sätt tör den okunnige att veta är hur man monterar.

-Bultar du i skruven är det en bult.

-Skruvar du i bulten är det en skruv.

OBS! Insektsskruven är någonting helt annat. ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Aldrig använt momentnyckel men lärt mig den hårda vägen vilken styrka som behövs....
broms och axelskruvar har lite högre än motorkåpor osv. och loctite är aldrig fel. Använder du fasta nycklar är storleken på nyckeln en indikator på hur mkt du ska dra. Dock ska saker i direkt anslutning till motorn alltid dras med momentnyckel och oljepluggen av ren självbevarelsedrift.
Nu finns det ju momentnyckel med t-handtag på biltema som jag faktiskt funderat på vilket gör det lättare att komma åt alla små skruvar.
Även fast jag inte följt rådet själv så att alltid använda momentnyckel kanske tar längre tid generellt så har du tjänat igen det efter första pajade gängan....
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top