Skruvar till bromsskivorna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ganska sugen på att få på dubbdäcken på KLR:en, har en till uppsättning fälgar köpta på ebay som jag tänkte kränga på dubbdäcken på men dom saknade bromsskivorna. Har köpt bromsskivor men saknar nu bultarna till bromsskivorna men har beställt original, dock har jag en erfarenhet att det brukar ta tid att få hem Kawa grejer till KLR:en.

Kollade Swedol vilka jag mest troligt passerar idag och dom verkar ha M8 med lågskalle, vad tror ni om att köpa 10,9 bultar till bromsskivorna och köra med det till originalbultarna kommer? Rent spontant känns det väl ut som att det bör funka och hålla men det är ju bromsarna så man vill ju inte chansa.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Du kan ta vilka du vill, original är inte gjorda i något magiskt hålla-bromsskivan-material. Kanske inte alu-bultar är det mest lämpliga, men Biltema rostfria om de passar.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade tagit SWEDOLs 10.9 skruvar och satt en droppe gänglåsning på dom för alla original Suzuki skruvar till bromsskivorna har ett blått band av gänglåsning (?) på skruvgängan vid leverans.

Rättat Gängtätning till GängLÅSning
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle inte bry mig om att beställa annan skruv än den du hittade hos Swedol. Inte för funktionen i alla fall, möjligen då av estetiska skäl.

Rent av så håller det även med 8.8 kvalitet. Det som sen håller bromsskivan från att rotera är inte skjuvningen på av skruvarna utan friktionen mellan skiva och nav. Problemen uppstår bara ifall man inte dragit åt ordentligt så att skruvarna släpper.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Är det nån som vet om och i så fall vilken hållfasthetsklass biltemas rostfria skruvar har? Står ju bara korrosionsskyddsklass.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
På en sporthoj är skruvarna till framskivorna ofta av ett "blött" material, det är väl för att de ska sträcka sig ordentligt på den korta distans 5-6mm som en bromsskiva mäter. Där hade jag varit noggrann med vad jag monterar.
På en skogsmoppe funkar det nog med vadsomhelst plus loctite.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skiter sig då hålen i skivan är ca 10 mm och originalbulten verkar ha en "fläns" under skallen. Antingen blir det att ta bultarna från hjulen som sitter på eller vänta på de nya.

Alternativet skulle kanske vara att svarva distanser som motsvarar flänsen på bulten för att fylla ut hålet men jag saknar fortfarande svarven men en är på gång snart.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Skiter sig då hålen i skivan är ca 10 mm och originalbulten verkar ha en "fläns" under skallen. Antingen blir det att ta bultarna från hjulen som sitter på eller vänta på de nya.

Alternativet skulle kanske vara att svarva distanser som motsvarar flänsen på bulten för att fylla ut hålet men jag saknar fortfarande svarven men en är på gång snart.

Lite bilder så kanske någon har tips?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du
Dy hålen i bromsskiva (ca 10mm)
Dy skruv som passar i navet (är det M8 ?)
Kanske kan du hitta ett rör med Dy nära men < Dy hålen i bromsskiva
ett rör med Di nära men > Dy skruv som passar i navet
Ett 10mm rör med 1mm väggtjocklek ?
Hornbach har Al-rör i den dimensionen och så tar du och kapar till små ringar av röret.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är hemma nu utan att köpt skruvar. Nåt sånt här ska skruvarna troligtvis ut https://www.24mx.se/skruvkit-bromss...eyCh0phQPzEAQYASABEgL_cvD_BwE&gclsrc=aw.ds#?p Ska nog vara 15 mm långa då det på cmsln sidan står M8 15.

Så här ser bromsskivan ut på navet man måste alltså ha nåt som fyller ut det för stora hålet i skivan.



Beställde skruvar från mcweb då jag ändå behövde gaffeltätningar till Trajan, ska ringa i morgon och kolla hur det går om dom är långt borta. Annars får det nog bli nån patentlösning med M8 bult bussningar.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tror du skall leta efter en typ av KRAGskruvar. Dessa har en specifik storlek på en nästan presspassning på några mm precis under skruvskallen som en styrning ungefär.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De flesta bilskrotar brukar även få ta hand om motorcyklar.
Har du kollat med Kjell-Åkes Bildemontering?

Är ganska säker på att Kjellis inte skrotat en enda hoj i sitt liv, han skrotar inte längre dock har han ett hyfsat lager på lite av varje. Dock får han skruva i PV :n åt mig då han har bra priser på det han gör då det är på en sån nivå att man inte funderar på att skruva själv. Måste ta en sväng till honom men då för att höra om man har nån större generator som kan passa traktorn.

Mitt hopp är att bultarna beställda hos Johans Mc inte ska vara allt för långt borta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Inkantskruv(6kant) brukar passa bra - bara man har plats för stora huvudet.
Annars får man ta bort lite av huvet.

Vad menar du för skruvar? Vanliga insex skruvar har ju inte flänsen under skallen.

Det verkar dock lösa sig hyfsat smidigt, ringde och kollade om bultarna och det visade sig att dom är på väg med DHL och ska nu vara i Luleå, då återstår att se hur länge dom ska ligga där eller om man har tur att få dom imorgon. DHL funkar inget vidare här uppe utan gods har en tendens att fastna i Luleå.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vad menar du för skruvar? Vanliga insex skruvar har ju inte flänsen under skallen.

Det verkar dock lösa sig hyfsat smidigt, ringde och kollade om bultarna och det visade sig att dom är på väg med DHL och ska nu vara i Luleå, då återstår att se hur länge dom ska ligga där eller om man har tur att få dom imorgon. DHL funkar inget vidare här uppe utan gods har en tendens att fastna i Luleå.

Det var inte en jättekrutig hoj utan en offroad , det var fördjupningar i skivan runt bulthålena så skallen räckte (förmodligen) som ersättare för undersidans tjockare del mot navet - inget man kör på på nått med mer pulver.

Går dock i nödfall
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top