Skruvar till kamöverfall går av hela tiden

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag har ett lustigt problem med en ZX7R.
Överfallen ska dras med 12 Nm enligt manual. Skruvarna är M6 och skruvas direkt i alutoppen. När jag skulle skruva åt dem så gick den tredje skruven av så jag tänkte att det var något fel just med den och beställde en ny (original). Idag satte jag dit den nya skruven och drog med 11 Nm, inga problem. Provar sedan med (efter att ha lossat den) 12 Nm och då börjar även den töjas..

Alugängorna är fina, och jag kan tycka att det är lustigt att skruven går av före gängan ger sig.

Enligt momenttabell ska M6 dras med 9,8 resp 14 Nm för hållfasthetsklass 8.8 resp 10.9. På mina skruvar står det bara "9" eller "b" beroende på vilket håll man vänder den på så jag vet inte vilken klass det är.

Någon som vet vad det handlar om? Jag vet inte hur jag ska tackla problemet :va

20131229_162602.jpg

Har även en skruv som gått av helt, men man kan se att där gängan börjar sett från den ogängade delen är skruven smalare eftersom den töjts.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
- Har du "rensat" gängan i toppen..?
- Rätt längd på skruven...?
- Rätt bricka under skallen på skruven...?
- Mätt djupet på hålen i toppen...?

För mig "låter" det som om skruven bottnar i hålet.

/KentW
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tippar på att du ska dra 12nm första gången och sen inte röra den mer... Volvos D5 ska överfallen dras med 10nm och inte 11 för det pallar fan inte skruvarna...!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tippar på att du ska dra 12nm första gången och sen inte röra den mer... Volvos D5 ska överfallen dras med 10nm och inte 11 för det pallar fan inte skruvarna...!

På bilar ska väl vissa bultar ofta bytas varje gång de dras just för att de dras till sin töjningsgräns och blir "förbrukad". Det är väl lite ovanligare på MC dock...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
På bilar ska väl vissa bultar ofta bytas varje gång de dras just för att de dras till sin töjningsgräns och blir "förbrukad". Det är väl lite ovanligare på MC dock...

Sant men dom bultarna på volvon va inte bytesbultar bara toppbultarna som va... men visst skiljer det på mc och bil!
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Sträckbultar håller bara en gång. Sen byter man så slipper du böka med grispittar och skit (och bli stående medan du väntar på att nya levereras...). Dumsnålt att inte byta, handlar i regel om under 500 för samtliga.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Ta reda på om gängorna ska vara torra eller smorda.

En skruv som ska dras torr, men istället dras smord, går av hur lätt som helst vid mindre dimensioner.

Skruvarna på bilden är inga töjskruvar, dom ska ha en midja som ska töjas. Gängdelen ska absolut inte deformeras/ töjas, där är skruven känsligast för brott. Med andra ord borde dom inte sträckas som dom gör.

Och som några påpekat redan, har du en vettig nyckel som klarar så låg moment? det bör ju vara en 4-20Nm nyckel, om ens det är lågt nog, för att få rätt moment. Sen behöver den givetvis vara kalibrerad. 1Nm hit och dit är stor skillnad när det är så små skruvar.

Annars skulle jag nästan testa att dra skruvarna för hand istället
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
12 Nm är "ingenting" - Jag fattar inte hur en skruv kan töjas av ett sådant litet moment.

Momentnycklar med sådan här precision är normalt dyra. Till och med biltemas kostar en hel del.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...trustning/Ovrigt/Momentnyckel-digital-191408/

Min egen (som exempel) börjar på 30 Nm, och det är nog en vanlig undre gräns på "standard" momentnycklar.


Som andra här redan påpekat så måste frågan ställas - Läser du verkligen av 12 Nm (ibland finns andra graderingar typ Lb-Ft och så vidare) eller något annat handhavandefel, för som sagt 12 Nm är så lite så det gör att man funderar lite.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
12 Nm är "ingenting" - Jag fattar inte hur en skruv kan töjas av ett sådant litet moment.

Momentnycklar med sådan här precision är normalt dyra. Till och med biltemas kostar en hel del.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...trustning/Ovrigt/Momentnyckel-digital-191408/

Min egen (som exempel) börjar på 30 Nm, och det är nog en vanlig undre gräns på "standard" momentnycklar.


Som andra här redan påpekat så måste frågan ställas - Läser du verkligen av 12 Nm (ibland finns andra graderingar typ Lb-Ft och så vidare) eller något annat handhavandefel, för som sagt 12 Nm är så lite så det gör att man funderar lite.
Bara så att ingen missförstår.
Biltemanyckeln du länkar till är jättefin, men helt olämplig till TS skruvar. För kraftig. Noggrannheten garanteras till lägst 20% av maxmomentet (135Nm) för nyckeln. Till TS skruv skulle jag använda en nyckel som är avsedd för tex 4-20Nm
 
Last edited:

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Vad är det för skala på momentnyckeln som används? nm, kpm, kgm, lbft ....
Om bultarna ser ut som på bilden efter 12nm i åtdragningsmoment måste dom vara gjorda av mandelmassa.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Bara så att ingen missförstår.
Biltemanyckeln du länkar till är jättefin, men helt olämplig till TS skruvar. För hög range. Noggrannheten garanteras till lägst 20% av maxmomentet för nyckeln. Till TS skruv skulle jag använda en nyckel som är avsedd för tex 4-20Nm

Japp du har rätt - Såg nu att det gällde momentnycklar upp till 135 och 200 Nm som maxmoment, även jag hade använt en momentnyckel med mindre range i detta fallet.


.....men faktum kvarstår (Som "Tjocksmock" mycket riktigt påpekade) En skruv i mandelmassa töjer sig knappt så här mycket på 12 Nm. TS måste ha använt mer (mycket mer) än 12 Nm då man nästan (bara nästan såklart) kan dra 12 Nm med fingrarna.

Ska testa med jobbets momentnyckel efter nyår och se hur mycket man drar en skruv med bara fingrarna, får börja på 3 Nm och se om det klickar och sedan stega upp 1 Nm i taget. Inte speciellt vetenskapligt men kul !!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tack för alla svar!

- Har du "rensat" gängan i toppen..?
- Rätt längd på skruven...?
- Rätt bricka under skallen på skruven...?
- Mätt djupet på hålen i toppen...?

För mig "låter" det som om skruven bottnar i hålet.

/KentW
- Har inte rensat gängan, men jag har dragit sönder totalt 3 skruvar i 2 olika hål.
- Inga brickor, precis som innan.
- Har inte mätt djupet, men de 20 skruvarna som satt där innan ska ju passa igen.. Skruven jag köpte är original och lika lång som de andra.
Ska mäta hålet bara för att.

Vad har du för momentnyckel? Bild på den.
En sån här http://www.ebay.co.uk/itm/Proxxon-T...t=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item5af4f738f1

Den är 2 år gammal och används minst en gång i veckan till hojmekande, den har funkat hittills. 6-30 Nm.

Sträckbultar håller bara en gång. Sen byter man så slipper du böka med grispittar och skit (och bli stående medan du väntar på att nya levereras...). Dumsnålt att inte byta, handlar i regel om under 500 för samtliga.

Jo men det är inga sträckbultar. Det brukar påpekas nog i servicemanualen i så fall, vilket det inte gör.

Ta reda på om gängorna ska vara torra eller smorda.

En skruv som ska dras torr, men istället dras smord, går av hur lätt som helst vid mindre dimensioner.
Det står inget om det i manualen, men jag kan inte tänka mig annat än att de ska vara smorda eftersom det är i ett oljeutrymme. Eller?

Som andra här redan påpekat så måste frågan ställas - Läser du verkligen av 12 Nm (ibland finns andra graderingar typ Lb-Ft och så vidare) eller något annat handhavandefel, för som sagt 12 Nm är så lite så det gör att man funderar lite.

Finns bara en skala och jag vet hur man hanterar momentnyckeln :)

....men faktum kvarstår (Som "Tjocksmock" mycket riktigt påpekade) En skruv i mandelmassa töjer sig knappt så här mycket på 12 Nm. TS måste ha använt mer (mycket mer) än 12 Nm då man nästan (bara nästan såklart) kan dra 12 Nm med fingrarna.

Jag vet, och det är skitkonstigt, men faktum är att jag drar med 12 Nm. Ok, jag kan inte känna skillnad på 12 och 14, men det är inte liksom inte 25, jag har tillräckligt med vana för att känna det.

Jag ska hitta en vettig våg så jag kan kolla om nyckeln är kalibrerad.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte om jag slarvläste, men den gemensamma nämnaren för alla skruvar som gått sönder är att de har dragits två gånger...?

Jag vet inte vad som gäller för just dessa skruvar, men på andra motorer finns massor med skruvar (ramlageröverfall, vevstakar, cylinderskruvar, topplockskruvar, med mera) som bara får användas en gång enligt motorns verkstadsmanual.
 
Last edited:

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Jag vet inte om jag slarvläste, men den gemensamma nämnaren för alla skruvar som gått sönder är att de har dragits två gånger...?

Jag vet inte vad som gäller för just dessa skruvar, men på andra motorer finns massor med skruvar (ramlageröverfall, vevstakar, cylinderskruvar, topplockskruvar, med mera) som bara får användas en gång enligt motorns verkstadsmanual.

Precis. Det är enda vettiga förklaringen.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag vet inte om jag slarvläste, men den gemensamma nämnaren för alla skruvar som gått sönder är att de har dragits två gånger...?

Jag vet inte vad som gäller för just dessa skruvar, men på andra motorer finns massor med skruvar (ramlageröverfall, vevstakar, cylinderskruvar, topplockskruvar, med mera) som bara får användas en gång enligt motorns verkstadsmanual.

Det är sant, alla som har dragits fler ggr har gått sönder, dock finns det bara en skruv som jag har tagit oskulden på och då drog jag inte med fullt moment (11 istället för 12).

Handboken är noga med att peka ut vad som ska bytas, men dessa skruvar ska inte bytas.

Kan jag köpa vanliga M6 8.8, lägga en bricka under och dra med 9,8 Nm? På min YZF750 dras de med just 9,8 Nm och de funkar att dra fler gånger (vet eftersom jag gjort det).
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top