Jag har ett lustigt problem med en ZX7R.
Överfallen ska dras med 12 Nm enligt manual. Skruvarna är M6 och skruvas direkt i alutoppen. När jag skulle skruva åt dem så gick den tredje skruven av så jag tänkte att det var något fel just med den och beställde en ny (original). Idag satte jag dit den nya skruven och drog med 11 Nm, inga problem. Provar sedan med (efter att ha lossat den) 12 Nm och då börjar även den töjas..
Alugängorna är fina, och jag kan tycka att det är lustigt att skruven går av före gängan ger sig.
Enligt momenttabell ska M6 dras med 9,8 resp 14 Nm för hållfasthetsklass 8.8 resp 10.9. På mina skruvar står det bara "9" eller "b" beroende på vilket håll man vänder den på så jag vet inte vilken klass det är.
Någon som vet vad det handlar om? Jag vet inte hur jag ska tackla problemet
Har även en skruv som gått av helt, men man kan se att där gängan börjar sett från den ogängade delen är skruven smalare eftersom den töjts.
Överfallen ska dras med 12 Nm enligt manual. Skruvarna är M6 och skruvas direkt i alutoppen. När jag skulle skruva åt dem så gick den tredje skruven av så jag tänkte att det var något fel just med den och beställde en ny (original). Idag satte jag dit den nya skruven och drog med 11 Nm, inga problem. Provar sedan med (efter att ha lossat den) 12 Nm och då börjar även den töjas..
Alugängorna är fina, och jag kan tycka att det är lustigt att skruven går av före gängan ger sig.
Enligt momenttabell ska M6 dras med 9,8 resp 14 Nm för hållfasthetsklass 8.8 resp 10.9. På mina skruvar står det bara "9" eller "b" beroende på vilket håll man vänder den på så jag vet inte vilken klass det är.
Någon som vet vad det handlar om? Jag vet inte hur jag ska tackla problemet
Har även en skruv som gått av helt, men man kan se att där gängan börjar sett från den ogängade delen är skruven smalare eftersom den töjts.