Skuld på mc vid beg köp?

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Exakt även om spärren är borta hos vv så måste han ha fått den senaste regbeviset som automatiskt skickas ut så fort en ändring har uppstått. För att du ska kunna göra ett ägarbyte

Tack för info!
har nu fått se en kopia på ägarbeviset som inte har någon kredit/kreditspärr samt en kopia på inbetalningen av lånet.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Även om ni löser lånet så måste man vänta på de nya reg beviset för att ägarbytet ska kunna slutföras skickar du in reg beviset som denne har nu kommer inte ägerbytet gå igenom.

Nix så är det inte. Skickade in ägarbytet som vanligt efter att vi löste mcskulden på banken när jag köpte min. Vi väntade inte på några nya papper...

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Nix så är det inte. Skickade in ägarbytet som vanligt efter att vi löste mcskulden på banken när jag köpte min. Vi väntade inte på några nya papper...

Hmm.. hittade en tråd på annat forum och det man ska akta sig för ser alltså ut så här:
2d94rk7.jpg

På Ägarbeviset Del 1, dubbekolla så den hör ihop med Ägarbevis 2 du skriver på.
Löses krediten skickas ett nytt ägarbevis ut.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag löste förra ägarens kreditskuld via internetbank och med kreditbolaget i luren när jag bytte bil senast.
Jag kunde inte få ut uppgifter om kreditens storlek utan ägaren ringde upp bolaget, förklarade läget och räckte över luren.
Ägaren fick mellanskillnaden efter insättningen och jag postade ägarbytet som gick igenom INNAN uppgiften om kredit hade tagits bort så det gick.
Hade jag inte varit uppmärksam på detta kunde jag ärvt skulden.

Allt detta gjordes så här enligt råd från min bank. Tydligen en väldigt vanlig bedrägeriform.
Kan f.ö inget om juridik, följer bara råd från folk jag litar på, dvs ganska få.

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Superbump här men väljer att göra det istället för att starta ny tråd.
Ska köpa en hoj utav en privatperson imorgon, söker på vv och ser att den är markerad Ja som kreditköp.

Om jag genomför köpet imorgon med vanlig banköverföring och åker hem med hojen, finns det då risk att hans lån följer med hojen?

Tacksam för svar

View attachment 417598

Ja skulle jag säga, enligt Handelsbanken så ska dina pengar gå direkt till gamla ägarens skuldkonto.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC