Skuldbelagd hoj?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Frågan är om inte det är bankens problem ifall de inte "låst" hojen vid lånet genom att få det inskrivet? Det måste ju finnas en mänsklig chans för en eventuell köpare att kolla upp det utan att behöva ringa till alla långivare i hela världen.

Hade den diskussionen med SEB om en bil jag köpte som dom hade som säkerhet för ett lån hos säljaren, som dom sa till mig hade det varit kört för mig om inte säljaren tog upp detta när vi var överrens och det var dags att betala och han ville ha in 80-papp av köpeskillingen till att lösa lånet.

Tjita1

Guest
Förstår inte exakt vad som skrivs, men om man inte ser till att betala skulden på en gång kan säljaren välja att sluta betala på lånet (rimligen bör han i den vevan åka på en betalningsanmärkning, men beroende på hans samvete i övrigt skiter han kanske i det) så kan banken komma och hämta fordonet av dig, eftersom det är deras. Att pengar har bytt ägare och att det står nåt annat i bilregistret har ingen betydelse i det fallet.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Så om jag lånar kosing på banken och tjöper en bil och sedan säljer den så blir det NYE ägarens problem?
Borde inte detta vara typ det vanligaste bedrägeriet i världen om det var så?

Tjita1

Guest
Du hamnar ju fortfarande hos kronofogden med en betalningsanmärkning, så dom flesta försöker väl undvika det kanske..

Detta gäller alltså när det är lån med fordonet som säkerhet, dvs såkallade "Billån" eller "MC-lån", "Båtlån" eller dylikt.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Så om jag lånar kosing på banken och tjöper en bil och sedan säljer den så blir det NYE ägarens problem?
Borde inte detta vara typ det vanligaste bedrägeriet i världen om det var så?

Nä så är det så klart inte.
Men om du köper en bil/hoj för säg 150 000:- och lägger en handpenning på 10% och sen för att få ner månadskostnaden väljer att köpa fordonet med ett restvärde, då har du en kredit på fordonet och kreditgivaren äger på sätt och vis fordonet.

Men tar du ett banklån utan säkerhet så är lånet ditt och bara ditt oavsett vad du gör för pengarna.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tror inte det e så svårt att lösa en sådan skuld, är bara att gå till banken låna cash betala lånet och invänta en möjlig köpare :)

Tjita1

Guest
Dock är det väl i många fall så att om man behöver sälja en bil så är det kanske inte bara att gå inte på banken och låna..

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Sitter och fnular på hur man gör om en hoj har skuld. Man följs åt till banken och ser till att köpepengen går in direkt till lösen av lånet, eller?

Ja, så gör man.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Går alldeles utmärkt att köpa en hoj/bil eller vad det nu är om den är köpt på kredit. Skillnaden är då det är en leasing eller annat avtal där du "hyr" bilen. Står bilen på dig som privatperson så är du ägare och får sälja bäst du vill. Problemet är att skulden hänger med bilen dvs att den som köper SKA kolla upp detta innan man köper.

Jag har köpt 2 stycken fordon (en motorcykel och en bil) som båda var köpt på kredit. Dessa två affärer gjordes upp direkt på bank så att jag betalade in pengar till det konto som krediten fanns på.

Annars är juridiskt bindane kontrakt ett bra sätt men kan ändå ställa till det om säljaren "strular". Du har rätten på din sida men kan ändå dras till rättegång osv osv osv....så tipset är som ovan dvs gör affären på bankkontor om du skall köpa ett fordon som är köpt på kredit.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC