Skulle höjd körkortsålder stoppa vansinneskörningar?

Skulle höjd körkortsålder stoppa vansinneskörningar?

• Antal röstningar
    0

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Det tror jag verkligen, alla är mindre mogna vid 18-22 års ålder... och man tänker väl inte så mycket på allt det dåliga med mc körning. Adrenalinet styr väl mycket mer.

Men sen finns det undantag, är själv 22 år och tycker nästan alla jag åker med kör för snabbt på landsväg, och gör lite risky omkörningar. Omkörningar som jag aldrig hade gjort om jag hade kört själv. Skulle själv anse mig som väldigt riskmedveten, eller ja... "rädd". Har bra självdisciplin också.

Och i gruppkörningarna är det alltid jag som är yngst... om 5 år lär jag vara ännu mognare.

Vill inte veta hur brorsan hade kört om han hade fått körkort så tidigt som jag (19 år).

Lite svårt är det iaf.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Dra inte alla över en kant. Men jag tog inte körkortet för att ställa mig längst bak i kön vid rödljuset. för då kan jag lika gärna åka buss o tåg för i stockholm står man stilla på 4 hjul

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Nej, snarare öka.

Satsa istället på att förbättra utbildningen och säkerhets tänket ännu mer.
Gärna redan i högstadiet då det ska trimmas moppar etc.
Borde vara obligatoriskt att polis, nån körskola, SMC och ev. trafikskadade kommer ut till skolorna
och har regelrätta undervisningar om verkligheten där ute på vägarna.

Gör som i Storbritannien där de visar otäcka bilder från trafikolyckor
och konsekvenser av SMS:ande, mobiltjafs, ratt och styrfylla, droger och höga hastigheter.
Gärna återkommande med aktuella olyckor och inget bjäfs med svartvita bilder från 70-talet.

Och hitta ett sätt att minska kostnaderna att ta körkort tidigare istället för att höja åldern och kostnaderna.
Spons/ stipendier från t.ex. staten, NTF, SMC och företag till de ungdomar som visar sig som duktiga i säkerhetstänk/prov.
Borde inte vara så svårt och dyrt att åstadkomma istället för att
jaga folk som inte fattat grejen.

Som sagt. Senaste vansinneskörningen begicks av en körkortslös...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Många motorrelaterade sporter och hobbies såsom snöskoteråkning, roadracing och ren sporthojsåkning har redan stora problem med återväxten av yngre förare. Att höja körkortsåldern och / eller krångla till körkortet ännu mer skulle vara rent förödande för återväxten samtidigt som de positiva effekterna inte blir särskilt stora.

Jag tror helt klart på att förbättra utbildningen, inte på att göra den krångligare eller dyrare.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Det här är en omdömesfråga.
Oavsett ålder så är vissa lämpade att framföra fordon i trafiken, medans andra inte är det !

Och en höjd körkortsålder hindrar nog inte vansinneskörningar.
Tror jag varjefall.

/P

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Kommer inte minska något, tror mer på att fler kör utan kort då.

Ja i första läget men det hade minskat med tiden. Som folk antytt innan så har man inte jämnåriga kompisar som kör och man dras inte in i det. "Vansinneskörningarna" hade fortfarande funnits men skulle i större utsträckning flytta ut från tätbebyggda områden.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Min trafik lärare sa att åldergränsen för obegränsat kommer att höjas till 24 år. Detta sker år 2013 tror jag det var, men han såg ingen mening med det hela, genomsnitt körkorttagare är 32 år gammal. Tror mer att typ om man fått 3 st fortkörnings lappar så borde man vara förbjuden från att köpa/köra en sporthoj. Detta hade nog fungerat och tvingat folk att ta sig till en bana, men detta är ju inget praktiskt förslag, för att folk kommer väl endå att köra, men men.

Det finns något som kallas tredje körkortsdirektivet där det bland annat föreslås att åldern ska höjas till 24 år. Flera remissinstanser och andra har svarat, ex McRF, Bike och SMC, och flera har varit kritiska till höjningen till 24 år. Formellt beslut fattas i höst.
Intressant läsning: http://www.sweden.gov.se/sb/d/108/a/118791

Om ni tycker att det är negativt så kan ni pm:a mig så får ni namn på ledamöter i trafikutskottet ni kan kontakta med era synpunkter.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, snarare öka.

Satsa istället på att förbättra utbildningen och säkerhets tänket ännu mer.
Gärna redan i högstadiet då det ska trimmas moppar etc.
Borde vara obligatoriskt att polis, nån körskola, SMC och ev. trafikskadade kommer ut till skolorna
och har regelrätta undervisningar om verkligheten där ute på vägarna.

Gör som i Storbritannien där de visar otäcka bilder från trafikolyckor
och konsekvenser av SMS:ande, mobiltjafs, ratt och styrfylla, droger och höga hastigheter.
Gärna återkommande med aktuella olyckor och inget bjäfs med svartvita bilder från 70-talet.

http://www.youtube.com/watch?v=ddTlNEWFIxc

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Ja i första läget men det hade minskat med tiden. Som folk antytt innan så har man inte jämnåriga kompisar som kör och man dras inte in i det. "Vansinneskörningarna" hade fortfarande funnits men skulle i större utsträckning flytta ut från tätbebyggda områden.

jämnåriga kompisar:va jag e 18 och de finns ingen i min ålder jag kan hänga med :(

hahahaha "speeding, no one thinks big of you":hihi:rofl:rofl

Last edited:

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
jämnåriga kompisar:va jag e 18 och de finns ingen i min ålder jag kan hänga med :(l

Lite samma sak för mig. De jag känner som kör hoj känner jag just av den anledningen. Dock måste jag motvilligt klassa mig själv som "harig/feg/rädd" när det ska gasas och göras omkörningar på mindre vägar etc.

Kort sagt måste jag "kärringköra" för att kunna njuta av mc-körningen ordentligt. Det kanske gör att jag lever lite längre, men likförbannat är jag ibland avis på de som kan släppa allt och bara vrida på fullt.:huvet

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
De flesta "vansinneskörningar" jag ser utförs inte av 21-23 åringar
utan högre upp i åldern så nej, inte en chans att det händer.

Det enda som kommer att hända är fler som chansar att köra utan
kort alls = värre situation = myndigheterna biter sig själva i svansen igen...

Men vad ska man vänta sig när vi har en infrastrukturminister som
kvalificerat sig till jobbet genom:
"tvåårig utbildning på RMI-Berghs och diplomerad marknadsekonom
med inriktning på försäljning" ....

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -03
Nej. Precis som att ännu högre åldergräns på att köpa alkohol skulle motverka att yngre dricker. Kanske inte det bästa att jämföra med men samma princip.
Åldern sätter inte gränsen på hur vissa människor tänker/beter sig på ett visst sätt när de har alkolhol i kroppen, likaså när de håller i gashandtaget på en 200 hk sporthoj..

Jag tror snarare tvärtom, det skulle göra att fler personer kan komma att överväga att köra utan kort.. blir som en omvänd effekt nästan.

Problematiken ligger snarare i så mycket annat, såsom personlig mognad, tidigare erfarenheter, värderingar och moral etc. etc.

Det finns 43 åringar som är som snorungar i huvet och är omdömeslösa och utan "spärrar" likaså som det finns likasinnade 18 åringar.

Å andra sidan vad är "vansinneskörning"?
Majoriteten på det här forumet (de som faktiskt kör hoj) är isåfall "vansinniga" och har på så sätt själva inte rent mjöl i påsen, även jag.

Gör hellre någon av de alla "riskutbildningar" som finns lite mer produktiv. Den enda "ögonöppnare" jag fick var på risktvåan när vi fick demonstrerat för oss hur lång bromssträckan i 50 km/h egentligen är och hur viktigt det är att hålla avstånd.

Fick det mig att tänka om? Ja, den dagen ja och dagen efter.
Jag tänker inte på det varenda sekund jag kör MEN det ligger i bakhuvet (avstånd, avstånd, avstånd)

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Tidigare tänkte jag: höj självrisken på försäkringen, men det leder bara till att folk köra utan försäkring.

Sen tänkte jag: höj straffet för att köra för fort, det leder bara till att fler drar från polisen.

Lösning:

Det ÄNDA som skulle stoppa de flesta vansinneskörningar är en eller flera banor runt om i landet.

Då försvinner ALLA argument till att köra vansinningt.

Tror inte alls att fler banor hade minskat vansinneskörningarna. Folk är helt enkelt inte byggda så att de kör av sig på banan och sedan tar det lugnt på vägen. Inte tillräckligt många av oss åtminstone.

Det enda som fungerar är information, som några redan varit inne på. Att få unga människor att förstå hur lätt det är att en olycka sker, även om de gör allting rätt, och hur allvarliga konsekvenserna kan bli. Det måste kännas VERKLIGT för dem, man måste få dem att verkligen tänka efter och sätta sig in i de händelser som sker ute i verkligheten varje dag.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Tror inte alls att fler banor hade minskat vansinneskörningarna. Folk är helt enkelt inte byggda så att de kör av sig på banan och sedan tar det lugnt på vägen. Inte tillräckligt många av oss åtminstone.

Missförstå inte detta nu :) men om
Jag hade haft en bana en mil hemifrån som man fick köra på
när man ville mot en avgift, tider tex. 10-20.00 . Inte skulle jag köra speciellt mycket alls på vägen.

Men för att man ska få det dit krävs
nog att Finland tar över Sverige ;-)

Not sent from an iProduct...

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Folket lär väl köpa 125:eek:r och köra som dårar på 30vägar förbi skolor! :D :D

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Jag tror att vansinnesfärder alltid kommer finnas oavsett vad vi gör åt det. Det är inte Mc-kollektivet som gör dessa utan en liten % av de som kör hoj (oavsett körkort eller inte).

Jag kör fort men väljer mina tillfällen. I stan kör jag laglig fart 99% av gångerna, varför? Jo, oddsen att någon kliver in framför mig är mycket större än i skogen tex. Förhoppningsvis gör jag bara mig själv illa den dagen jag kraschar.

Hade jag haft en bana som granne hade jag ändå kört på gata. Mc är mitt enda fordon och jag tycker det är rätt skönt att kunna cruisa en sväng, lukta på syrenerna på våren o nån jäkel som röker som man måste köra om för att återigen kunna njuta av trevliga vägar, dofter, stillhet, lugn, knäskrap, trevligt sällskap, en glass på rosen eller våfflan...

Visst en bana skulle säkert få bort mycket av tokgasandet på vägarna, men vilken 20-24-åring har råd att köra bana varje gång de är sugna på att gasa sejtan? Räkna med att känslan kommer minst en gång om dagen...

Hoppas verkligen att många har fått sig en tankeställare till vad vi håller på med i trafiken. Fort är det gjort oavsett vems fel det är så är livet otroligt skört. Ta vara på varandra!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Men hur är det med mellan reggade hojar? Är det fortfarande 18 år och blir det 35kw?

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Inte ens förbjuda motorcyklar överhuvudtaget skulle förhindra buskörningar... Så varför skulle höjd körkortsålder göra någon skillnad?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024