Smagatusk
Guest
Som sagt, har aldrig varit direkt intresserad av stereo och liknande utan mest bara gått in till Hifi-klubben och sagt att jag vill ha en röjarmaskin. De har slängt på mig lite Cerwin-Vega! och lite NAD-produkter som jag förvisso tycker har fyllt sin funktion bra med tanke på vad jag lyssnar på. Men jag vill veta lite mer. Ungarna skrattar ju åt mig.
1. Jag har två NAD, en T 751 (dolby 5.1) 5 x 60 W och en C 372 som levererar 2 x 150. Vilken ger bäst kräm med två högtalare? Får jag max ut 120W på två högtalare med min T 751?
2. Vad är skillnaden i 4 ohm och 8 ohm (förutom det uppenbara, alla lustigkurrar ). Det står olika på förstärkarna och högtalarna.
3. Vilka är fördelarna med slutsteg respektive försteg?
4. Wattantalet på högtalarna? Vilken betydelse har de?
5. Slutligen... Jag vill ha en ny stereo, vill hellre att den spelar högt än snyggt. Budget runt 30.000sek. Vad rekommenderar ni?
Jag känner att detta är ett område jag dramatiskt kan förbättra mina kunskaper i, och tack så mycket till er som tar sig tid och hjälper mig.
/Mange
1. Jag har två NAD, en T 751 (dolby 5.1) 5 x 60 W och en C 372 som levererar 2 x 150. Vilken ger bäst kräm med två högtalare? Får jag max ut 120W på två högtalare med min T 751?
2. Vad är skillnaden i 4 ohm och 8 ohm (förutom det uppenbara, alla lustigkurrar ). Det står olika på förstärkarna och högtalarna.
3. Vilka är fördelarna med slutsteg respektive försteg?
4. Wattantalet på högtalarna? Vilken betydelse har de?
5. Slutligen... Jag vill ha en ny stereo, vill hellre att den spelar högt än snyggt. Budget runt 30.000sek. Vad rekommenderar ni?
Jag känner att detta är ett område jag dramatiskt kan förbättra mina kunskaper i, och tack så mycket till er som tar sig tid och hjälper mig.
/Mange