Skum värmemätare

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Finns det några överåldriga fastighetsskötare här på forumet? Jag har bott ett par ggr i lägenheter från typ slutet på 40- och början på 50-talet, och på elementen (radiatorerna, jag vet!) sitter nån skum plomberad termometer, termostat, termowhatever som jag inte tror att någon brytt sig om de senaste 40 åren. Det står Svensk Värmemätning på och de innehåller nåt glasrör med nån stålwire i eller nåt. Jag brukar slita bort dom och få ett renare element. Bara nyfiken, vad hade man dom till, hur länge, vad är skalorna BE och FE?

Som gammal rörmok och nuvarande dfifttekniker så kan jag säga; Har aldrig sett något liknande! Och jag har sett en hel del.....

Går den att fylla med vatten? Beskriv den bättre, mer bilder! Detta var intressant, och hur störd är jag när jag tycker det då??

Kan det ha något att göra med:
"Individuell värmemätning och -debitering är egentligen inte något nytt. Vem kommer inte ihåg de mätare som sattes upp på många element under 50- och 60-talens byggboom. Men systemet blev aldrig någon succé. Kostnaderna för avläsning och debitering blev så höga att det helt enkelt inte lönade sig med individuell värmefördelning."

Från Svensk Fjärrvärme AB.

spenk skrev:
2276926 Som gammal rörmok och nuvarande dfifttekniker så kan jag säga; Har aldrig sett något liknande! Och jag har sett en hel del.....

Går den att fylla med vatten? Beskriv den bättre, mer bilder! Detta var intressant, och hur störd är jag när jag tycker det då??

Nää, nåt vatten hör nog inte till. Den är plombad i botten, klipper man bort det så kan man pilla ur nån bottenplugg och få ur det där röret med wiren(?) i. Den har ingen kontakt med vattnet i elementet eller så, utan sitter bara fastklämd på utsidan.

Ähhh, den mäter bara hur många Beqerell du sitter och tar skada av ju.

Har mailat Metrima (fd. Svensk Värmemätning) och frågat, uppdaterar om/när jag får svar. :hihi

Långa farbron skrev:
2278813 En teori jag stött på är att dom användes för att ha npgrannare koll under 70 talets oljekris.

Du är inne på rätt spår, jag minns inte hur varmt man fick ha inne då, men vi skulle sänka i genomsnitt två grader och spara oss ur krisen.

Jag gillar all gammal omodern teknik, trådradio i städerna (som kabeltv fast radio) och annan teknikhistoria kan trollbinda mig i timmar.
Jag hittade en gammal bok på antikvariat som berättade sateliternas historia, jag läste den från pärm till pärm utan att lägga bort den..

Till slut så:
Jag skrev:
Hejsan, det kom upp en fråga i ett forum ang. en mätare som sitter i gamla
kåkar. Ingen verkar veta något om denna mätare förutom att den är kopplad
till elementet.

Min misstanke är att den har med tidigare försök med individuell
värmemätning att göra (hittad en kort text på Fjärrvärme.se) och eftersom
Svensk Värmemätning verkar vara ett företag som har koppling med er så
undrar jag om ni har mer information ang. denna mätare.

Vad användes den till, mät-principen, vad betyder skalorna mm?

Svaret från Metrima AB:

Hej Marcus,
Ledsen att svaret dröjde, men det har ju varit semestertider!

Mätare på bilden är en så kallad avdunstningsmätare som Svensk Värmemätning (SVM) sålde innan man började med elektroniska värmemätare, som man var först i världen med!

Principen för avdunstningsmätaren var väldigt enkel,
den innehöll en glasampull fylld med en vätska som dunstade i ett speciellt
förhållande till hur varmt elementet var.

Vi hade avläsare som årligen åkte ut och läste av mätarna samt bytte ut
ampullen.

Skalorna vet jag inte exakt vad de betydde men det var ju ett sätt att kunna
läsa av hur mycket vätska som dunstat.

Vi slutade använda dessa mätare i slutet på 70-talet då den modernare
elektroniska värmemätaren togs fram.

Fördelen med avdunstningsmätaren var att man inte behövde installera några
givare förutom mätaren Till en modern värmemätare behövs två
temperaturgivare och en flödesgivare monterade i det vattenburna
värmesystemet, vilket gör att installationen blir dyr för en lägenhet.

Nackdelen var att noggrannheten inte var den bästa, men räckte ändå till för
att göra en hyfsad fördelning av värmekostnaderna. Man räknade också med att så fort någon typ av mätare installerades sjönk energiförbrukningen med
15-20%.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back