Skumt fel med framdäcket.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Efter en hård inbromsning med framdäcket som avslutades med att framdäcket släppte och ja fick släppa bromsen.

Efter det blev kedjan lösare så den fick spännas.

Men nu när jag åker så går det knappt bromsa med framdäcket det släpper direkt. Går inte ens försöka sig på stoppie.
Sen så känns hojen vingligare på vägen.

Lagrena verkar okej och däcket är med okej, vad kan det ha blivit för fel :S

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Pr0bz skrev:
2294029 Efter en hård inbromsning med framdäcket som avslutades med att framdäcket släppte och ja fick släppa bromsen.

Men nu när jag åker så går det knappt bromsa med framdäcket det släpper direkt. Går inte ens försöka sig på stoppie.

vad som hände..tja..inbillning? :va
kedjan blir väl inte slappare för att du bromsar med framdäcket :hihi
sen bli nog inte däcket "glansigare" för en tvärnit..
kolla så du inte fått nå olja på de el likn..
kan tvätta däcket med nå spritlikn.

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
vad jag kan tänka mig är att det antagligen har bildats luft i frambromsen/systemet pga av hög värmeutveckling när du bromsat vilket har orsakat att bromsvätskan har kokat. Kolla vattenhalten i bromsvätskan och byt vid behov. kokar den så kan det ha bildats luft i systemet med...

annars kolla konditionen på klossar. är dom nerslitna så kan dom bli glashala och inte ge nån bromsverkan alls.

Alternativt att packningarna inne i huvudbromscylindern har vänt på sig...

Kedjan kan jag inte svara på tyvärr...

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Jo kedjan den blev slakare, den är helt slut så den ska bytas.

Men framdäcket kändes lustigt iaf i höga farter, de vingla lite smått, svårt att lägga ner den. Väldigt ostabil!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Japps skrev:
2295420 vad jag kan tänka mig är att det antagligen har bildats luft i frambromsen/systemet pga av hög värmeutveckling när du bromsat vilket har orsakat att bromsvätskan har kokat. Kolla vattenhalten i bromsvätskan och byt vid behov. kokar den så kan det ha bildats luft i systemet med...

annars kolla konditionen på klossar. är dom nerslitna så kan dom bli glashala och inte ge nån bromsverkan alls.

Har precis bytt olja o bromsklossar, men ska kolla oljan.
Har väldigt mjuk framgaffel med, kanske är det som gör det.

Japps

Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
då är det med all säkerhet att du har luft kvar i bromsarna...

Japps

Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
men är du helt säker att du fått ut all luft? Risken finns att huvudcylindern har gått i paj när du luftat, det ska ske på ett speciellt sätt...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Japps skrev:
2295420 vad jag kan tänka mig är att det antagligen har bildats luft i frambromsen/systemet pga av hög värmeutveckling när du bromsat vilket har orsakat att bromsvätskan har kokat. Kolla vattenhalten i bromsvätskan och byt vid behov. kokar den så kan det ha bildats luft i systemet med...

Alternativt att packningarna inne i huvudbromscylindern har vänt på sig...

men han har ju bra bromsverkan..bara det att hjulet låser sig på en gång..
eller har jag missat nåt
:va

Japps

Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
ahaa ok :) Missförstod.. trodde du menade att bromsen släppte trots att du höll in handtaget! :3freak

H-son

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
07 ER6-n (BMX hojjen)
Pr0bz skrev:
2296337 JO men vet inte hur mkt, ska kolla trycket. =)

Kolla trycket i däcket, brukar finnas en lapp någonstans på hojen, annars instr. boken.

Du nämnde att framdämparna var mjuka, har du övat på stoppies ett tag kanske de har tagit lite skada... :)

Komprimerar du fram dämparna för mycket dyker risken för låsning upp då fram gafflarna blir "stumma". Ett billigt sätt är att byta oljan i gafflarna så du återigen får rätt "tröghet" på oljan, kan hända då den blir gammal... Räddade min gamla CB två sesånger :)

Lycka till!!

/K

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
H-son skrev:
2296382 Kolla trycket i däcket, brukar finnas en lapp någonstans på hojen, annars instr. boken.

Du nämnde att framdämparna var mjuka, har du övat på stoppies ett tag kanske de har tagit lite skada... :)

Komprimerar du fram dämparna för mycket dyker risken för låsning upp då fram gafflarna blir "stumma". Ett billigt sätt är att byta oljan i gafflarna så du återigen får rätt "tröghet" på oljan, kan hända då den blir gammal... Räddade min gamla CB två sesånger :)

Lycka till!!

/K

Den har varit jättemjuk enda sen ja köpte den :D Ska nog byta snart, efter löning :p

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Dåligt lufttryck, kalla däck, dåliga däck (mönster eller märket). Något av dessa kanske.

Galle

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
FJ 1200
Pr0bz skrev:
2294029 Efter en hård inbromsning med framdäcket som avslutades med att framdäcket släppte och ja fick släppa bromsen.

Jag känner igen ditt problem,mitt stavades "contidäck" :mad: , på mina två tidigare hojar samma problem varpå jag bytte (avon) Tyvärr så sitter det ett sånt(conti) även på den jag köpte i april,detta är dock nytt,men troet eller ej detta har börjat j.....s oxså trots gaffelrep(läckage pbx) före .Det jag kan se på däcket är att mittre fältet ca 7cm har "höjt" sig från sidorna (samma som på de tidigare) Mitt råd byt däck även om du inte har conti,problemen försvann när jag bytte så blir det oxså nu! :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy