skumt fel!

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
åkte en sväng idag! först ner & tankade sen när jag skulle iväg så hörde jag hur det typ ven & det blev värre när man gasade! vad kan det vara? jag körde vidare inga problem så...men det där vinande ljudet har inte varit där tidigare..låter som det kommer framifrån nånstans
 

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
DorreZ skrev:
Jag är ingen expert men vinande ljud kan väl tyda på skuret vevlager?
Jasså...:( det låter dyrt?? men borde det inte märkas mer än ett vinade ljud?? hojen går ju bra endå!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Viner, har du någon liknelse? Är det hastighetsberoende eller upphör det när du drar in kopplingen och släpper av gasen? Hör du det då du står stilla och gasar?
 

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
HansJ skrev:
Viner, har du någon liknelse? Är det hastighetsberoende eller upphör det när du drar in kopplingen och släpper av gasen? Hör du det då du står stilla och gasar?
det låter när man gasar på lite...
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Micke.N skrev:
det låter när man gasar på lite...
Är det typ fläktremsvinande?!?
Hade det på min gamla GPX, då var det bara att spänna generatorremmen så blev det tyst men jag vet inte hur ZX9R -95 ser ut om det ens sitter någon rem på den...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
raukroland skrev:
Är det typ fläktremsvinande?!?
Hade det på min gamla GPX, då var det bara att spänna generatorremmen så blev det tyst men jag vet inte hur ZX9R -95 ser ut om det ens sitter någon rem på den...

Är det bara att spänna på känn, eller behvöer man ett såntdär original och säkert svindyrt verktyg? Har nämligen generatorrem på min hoj också, och har funderat på om man behöver underhålla den på nåt sätt.
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
PacMan skrev:
Är det bara att spänna på känn, eller behvöer man ett såntdär original och säkert svindyrt verktyg? Har nämligen generatorrem på min hoj också, och har funderat på om man behöver underhålla den på nåt sätt.
Jag spände min lite på känn, det stod inget speciellt i verkstadshandboken om det mer än att man skulle spänna lagom... :)
Det behövs inga speciella verktyg mer än insex och vanlig skruvmejsel.
Jag tror att det är samma på din för jag har för mig att det är samma motor på GPX750R och ZXR750...
Så länge det inte skriker om remmen så behöver du inte göra något åt den...
Jag fick skrikljud i min när jag växlade ner, varvtalet steg snabbt, och då jag gasade till. Så fort varvalet hade stabiliserats så försvann ljudet...
Jag tror att jag spände remmen, höjde generatorn, cirka 5 mm och så var jag kvitt den skrikande remmen...
Det är ju inte så kul att komma åkandes på hojen med en skrikande rem, folk kan ju tro att det kommer en Volvo 240... :)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Jag har samma hoj fast -96a fick samma fenomen efter senaste servicen. På min är det kopplat till farten. låter lika mycket med gas som med kopplingen inne. Sänks efterhand som man bromsar. Misstänkte först att det hade att göra med att de spände kedjan på servicen men jag har ingen aning. Hojjen går precis som den skall så jag har inte tänkt mer på det. Kommer du på vad det är så PMa gärna.

Jag kan lägga till att om man kör utan öronproppar hör man inte ljudet på min. Man uppfattar det endast om propparna tar bort motorljudet annars dräper mitt slipon allt annat :yoparty
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
Kolla så att inte bulten till svänghjulet är lös...

Råkade ut för det på min gamla GPZ..
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Klrz skrev:
Jag har samma hoj fast -96a fick samma fenomen efter senaste servicen. På min är det kopplat till farten. låter lika mycket med gas som med kopplingen inne. Sänks efterhand som man bromsar. Misstänkte först att det hade att göra med att de spände kedjan på servicen men jag har ingen aning. Hojjen går precis som den skall så jag har inte tänkt mer på det. Kommer du på vad det är så PMa gärna.

Jag kan lägga till att om man kör utan öronproppar hör man inte ljudet på min. Man uppfattar det endast om propparna tar bort motorljudet annars dräper mitt slipon allt annat :yoparty

KOlla kedjan. Jag hade det problemet en gång när jag hade spänt kedjan för hårt. Gör du inget åt det så kommer du få byta kedja, drev + lagret vid det utgående drevet. Det är inte värt det.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Göran skrev:
KOlla kedjan. Jag hade det problemet en gång när jag hade spänt kedjan för hårt. Gör du inget åt det så kommer du få byta kedja, drev + lagret vid det utgående drevet. Det är inte värt det.

saken är att min mekaniker i så fall gjort det. Han kör RR och lär har skruvat en hel del så det känns som man kan lita på honom. Vill inte direkt ringa och fråga vad fan han gjort .... hur som helst skall den ju in för vintern nu och till våren skall den dit igen innan det blir någon körning så får la ta och kolla upp det då. Måste på med nya sulor, en ny kylarslang och bränslekran... :gnissla

vem vet han kanske gömmer sig här på SH någonstans :7peta
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Justera kedjespänningen ska man inte överlåta till någon annan än en själv. Jag har fått kedjan "justerad" en gång för mycket av en certifierad mekaniker. Tror du de stod för kedjekostnaden, jo pyttsan... själv är bäste dräng. Om inte annat finns det ingen annan att skylla på.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top