Skumt kylningsproblem

paddesputnik

På Körskolan....
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Af1 Futura, Tungvikt 2011
hej hej!
har ett lite udda problem med af1:an..
när jag köpte den låg den på 60-65 grader hela tiden, problemet är att den nu, vid samma körning och allt kyler för mycket. Jag ligger runt 35-45 grader även efter en halvtimmes körning, den blir inte varmare, så jag antar att något har ökat kylningen, någon som vet något man kan kolla upp?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Troligtvis har termostaten häng sig i öppet läge så att du har fullt flöde hela tiden.
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
EBS skrev:
Troligtvis har termostaten häng sig i öppet läge så att du har fullt flöde hela tiden.



Det är ju en tanke, men hur är hojen då? Går den nått annorlunda?

Tycker det låter märkligt att hojen ska gå så kall :va



Min har alltid legat strax under 80 grader, mellan 75 och 80.
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
uggla skrev:
Min har alltid legat strax under 80 grader, mellan 75 och 80.

Så är min också, så ska alla vara. Termostaten ska se till att temperaturen ligger däromkring. Som ebs sa, kolla att termostaten funkar innan du gör något annat. Lägg den i en kastrul med vatten, dra på värme och ha en termometer i vattnet. Då ser du när den öpnar, vilket bör vara mellan 70 och 80 grader, som sagt.
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Hade ungefär samma strul på min AF1 en gång, men då var det märkligt nog kabeln till givaren som hade skavts av...
Fast då var temperaturen iofs ofta varierande, kanske 40 ena stunden och närmare 80 i nästa...

Bara en ledtråd!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag tror det är tempgivaren/mätaren som har fått spel. Inte fasen får man ned tempen till 35 grader för att termotaten hängt sig?
 

gammelfarfar

Bra kan alltid bli bättre
Gick med
19 May 2004
Ort
Stockholm/Nacka/Saltsjö-Boo
Hoj
Honda NSR 125 R -91
cRoC skrev:
Jag tror det är tempgivaren/mätaren som har fått spel. Inte fasen får man ned tempen till 35 grader för att termotaten hängt sig?
Jo, för om termostaten "tror" att motorn är jättevarm så går ju kylvattenpumpen för fullt hela tiden och kyler som satan
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
gammelfarfar skrev:
Jo, för om termostaten "tror" att motorn är jättevarm så går ju kylvattenpumpen för fullt hela tiden och kyler som satan


Men 35 grader, Låter lite väl lite ändå.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Min ligger också på max 45 grader vid hård körning, tror det är något fel på tempgivaren eller liknande
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
gammelfarfar skrev:
Jo, för om termostaten "tror" att motorn är jättevarm så går ju kylvattenpumpen för fullt hela tiden och kyler som satan

Jo det vet jag, men 35 är för lågt för att låta ok, även om termostaten låst sig.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
fan det är inte bra att köra med så kalla motorer, om nu givaren stämmer. Min ligger på 80 grader hela tiden(när den är varm).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top