Skumt samtal från "windows service center"

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fick ett jävligt skumt samtal precis på min hemtelefon. Någon presenterade sig att de ringde från Windows service center (har Apple product). Han påstod att min dator sänder ut signaler (syftar nog på virus eller spam) och erbjöd sig att visa vad jag ska göra för att stoppa det. Givetvis inser jag att det är något lurt med samtalet. Jag bad att få hans telefonnummer och namn. Presenterade sig som Sandy och ringde från Kalifornien och telefonnummer är 0855924842. Talade på engelska med indisk brytning. Sa att han kunde ringa upp i eftermiddag igen för jag ville kolla upp några saker. Han frågade om det gick bra att ringa om 10- 15 minuter. Faktum är att han ringde tillbaka igen och frågade om jag ringt tillbaka numret. Jag sa till honom att ringa tillbaka i eftermiddag då jag kommer att tala om för honom att jag inte vill ha fler samtal.

http://www.missatsamtal.se/telefonnummer/0855924842/

Det är inte jag som lagt in kommentaren utan någon annan som drabbats av samma sak idag. Hur fan får de tag i en? Är det ren sump? Eller sitter de och bevakar en. 08 är ju ett Stockholms nummer. Vad är det för typer som bedriver den här verksamheten. Ett skämt att de kan hålla på. Borde kanske kontakta polisen och lämna in en anmälan.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Åh vad jag vill att dom ringer mig... så kan vi gå igenom eventloggar, kolla så tjänster körs med rätt credentials och att våra DHCP-scopes löper parallellt...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Åh vad jag vill att dom ringer mig... så kan vi gå igenom eventloggar, kolla så tjänster körs med rätt credentials och att våra DHCP-scopes löper parallellt...

Vad har du för nummer? Skicka det på PM så kan jag skicka personen vidare till dig om han återkommer i eftermiddag.

Har polisanmält det. Det var inte helt ovanligt att folk fick den här typen av samtal enligt polisen. I slutändan är de ute efter uppgifter så att de kan komma åt mer personliga uppgifter.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det är en välkänd scam och det är bara att slänga på luren!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lät det såhär?
http://www.youtube.com/watch?v=Rvn6mCzRRpU&

I så fall, om du inte orkar ta den långa vägen, fråga dirreckt vart du skall skicka alla dina pengar.

Samtalet hade nog lett åt det hållet. Det började med att han frågade om det var mig han pratade med. Visste mitt förnamn (vilket står på Eniro). Sedan började han direkt med att berätta med en stressad röst att det som sagt var något fel på min dator. Vid någon tidpunkt i samtalet sa han att de visste precis allt om vad jag gjorde, vilket säkert var ett sätt att skrämma mig. Jag höll personen i fråga kort. Det kändes helt fel på alla sätt och vis. Jag fattar inte egentligen hur folk kan vara så dumma att de går med på vad den här typen av människor föreslår. Likadant med de som skickar "officiella" mail från banker där de ber om personlig information för att hjälpa dem. För många år sedan på den tiden man hade telefonmodem fick jag ett krav från inkasso på ett par hundra kronor. Något jag inte alls kände igen. Oavsett när man ringde numret för att opponera var det upptaget. Tillslut betalde jag in eftersom jag inte har råd att få några sådana prickar i mitt register. Egentligen borde jag bara ringt polisen, men det gjorde jag aldrig, något jag ångrar än idag. Hade känts bättre. Läste senare Sydsvenskan och DI en tid senare att det var en blåsning. Det var många likt mig som betalde in för att de inte ville riskera att få sitt namn listat för en skitsumma.

Om ni läst affärstidningar senaste tiden så har det stått om företag som krävts på pengar av annonsering de aldrig beställt. Ibland har företagaren lyckats förhandla ner summan, men betalar tillslut för att få saken ur världen. Åter igen han vill inte riskera ytterligare problem.

När det gäller windows service center scam som jag blev utsatt för undrar jag om det är svenskar som håller på eller om det hela sköts från utlandet. Jag hoppas att polismyndigheter samarbetar över gränserna för att sätta stopp för den här typen av brott :mad:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det har ringts en massa samtal till min sambo på hennes jobb angående annonsering på nätet som hon inte bestält .Ganska hotfulla samtal men det är bara att begära fullständigt namn på säljare o företag så slutar de höra av sej

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fick ett brev från polisen igår och tänkte vad har jag nu gjort :D

Det var bara beslutet på den anmälan jag gjort ovan. Var rätt väntat, men man hade ju önskat att Polisen skulle kunna lägga det här i en hög tillsammans med andra anmälningar och samarbeta med berörda utländska polismyndigheter om det nu är utländska ligor som sysslar med det här. Jag fick aldrig det där samtalet på eftermiddagen vad jag vet. Kom hem rätt sent den eftermiddagen. Hade det gjort någon skillnad om man hade spelat in samtalet eller vad hade egentligen krävts för att polismyndigheterna skulle ta tag i den här typen av bedragare?

------------------------------------

Brott/händelse:

Försök till bedrägeri

Beslutsmotivering:

Förundersökning inleds ej - Brottet går uppenbart ej att utreda.
Spaningsuppslag saknas

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick ett brev från polisen igår och tänkte vad har jag nu gjort :D

Det var bara beslutet på den anmälan jag gjort ovan. Var rätt väntat, men man hade ju önskat att Polisen skulle kunna lägga det här i en hög tillsammans med andra anmälningar och samarbeta med berörda utländska polismyndigheter om det nu är utländska ligor som sysslar med det här. Jag fick aldrig det där samtalet på eftermiddagen vad jag vet. Kom hem rätt sent den eftermiddagen. Hade det gjort någon skillnad om man hade spelat in samtalet eller vad hade egentligen krävts för att polismyndigheterna skulle ta tag i den här typen av bedragare?

------------------------------------

Brott/händelse:

Försök till bedrägeri

Beslutsmotivering:

Förundersökning inleds ej - Brottet går uppenbart ej att utreda.
Spaningsuppslag saknas

Det som krävs är väl ett mindre mirakel, i stil med att ligan trampar in på ett poliskontor och anmäler sig själva. Och fan vet om polisen tagit dem ens då.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Fick också samtal (samt gnällt i annan tråd).

Var yrvaken så jag bad den henne (lät som indisk kvinna) dra åt helvetet med hänvisning till att jag kör Mac, men hade jag varit vaken hade jag bett henne vänta medans jag startade datorn och lagt av luren. Eller sett hur otrevlig jag behövde vara innan hon skulle slänga på luren.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Fråga dem vad de har på sig. Andas tungt. Funkar på telefonförsäljardrägg med.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I morse ringde de inte bara en utan två gånger. Min flickvän svarade båda gångerna. De frågade efter hennes man båda gångerna.

Men polisen verkar inte ha något intresse av den här typen av anmälningar. Deras råd var att lägga luren... den här gången fick jag inget nummer. Men det borde väl inte vara så svårt att plocka fram i en utredning via telefonbolaget. Ingen anmälan togs upp.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!