Skuren cylinder till Honda CRM, 180cc?

TjoffeBakaz00r

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
KTM 690 Smc -15
Hej, jag har skurit cyllen på min mc rätt illa och funderar i första hand om jag ska köpa en ny eller låta den gamla fixas.
Jag har kollat på olika cylindrar över 125cc och tänker på 180cc men är det mycket man ska göra för att få den att gå bra? typ byta avgas, förgasare, dyl
Ifall man uppgraderar den till 180cc, sen när man har mellan kort, går det att regga om den då för att kunna köra lagligt med den?
ifall man köper malossi 180cc rakt på dom gamla orginaldelarna hur många hästar kan man få då?
Hänger oljepumpen med i svängarna på så stor cyllinder?

Tack på förhand :)

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
TjoffeBakaz00r skrev:
2170593 Hej, jag har skurit cyllen på min mc rätt illa och funderar i första hand om jag ska köpa en ny eller låta den gamla fixas.
Jag har kollat på olika cylindrar över 125cc och tänker på 180cc men är det mycket man ska göra för att få den att gå bra? typ byta avgas, förgasare, dyl
Ifall man uppgraderar den till 180cc, sen när man har mellan kort, går det att regga om den då för att kunna köra lagligt med den?
ifall man köper malossi 180cc rakt på dom gamla orginaldelarna hur många hästar kan man få då?
Hänger oljepumpen med i svängarna på så stor cyllinder?

Tack på förhand :)

Nej du kan inte registrera den som mellan med 180cc på, men du kan regga den som mellan med en 125cc cylinder. Att du sedan sätter på en 180 spelar ju ingen större roll för att då är chansen 0.0000009 att du skall åka dit på det. Men du får ionte regga den med en 180cc så det står i regbeviset för att då ändrar du saker på hojen och coc intyget är därefter inte rätt.

Däremot så undrar jag om man registrera något som bygge eller amatörbygge elle vad det kallas, går det att ha olika subklasser då? Alltså t.ex regga en mc som lätt eller mellan eller dylikt? Eller går det bara regga som A eller B?

TjoffeBakaz00r

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
KTM 690 Smc -15
Jaha, är det mycket olikt med bestämmelserna därimellan? kanske man kan fixa om den så att den går igenom med 180cc?

det finns ju en crm 250 är det samma ram på den som 125an tro?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
TjoffeBakaz00r skrev:
2171133 Jaha, är det mycket olikt med bestämmelserna därimellan? kanske man kan fixa om den så att den går igenom med 180cc?

det finns ju en crm 250 är det samma ram på den som 125an tro?
FÅr vi hoppas att det inte är då jag tycker den redan är lite klen. Ska du trimma köp en cr 125 motor. Eller köp en crm och häng på crm ellen och reg skylten risken är nästan lika liten som att köra ostrypt 125:a

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
prulle skrev:
2171145 FÅr vi hoppas att det inte är då jag tycker den redan är lite klen. Ska du trimma köp en cr 125 motor. Eller köp en crm och häng på crm ellen och reg skylten risken är nästan lika liten som att köra ostrypt 125:a
Ja det är samma ram på dem. Anledningen till att du inte kan sätta på en 180cc är för att coc intyget som tillverkarna har skrivit ut inte stämmer då. Alltså kan du inte registrera den eftersom din hoj inte uppfyller deta coc intyg, och det går inte att ändra på, en gång 125:a alltid 125:a :tummenupp

TjoffeBakaz00r

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
KTM 690 Smc -15
Jo det vore ju inte fel med en sån motor men håller det inte längre om man kör 180cc på org än ren cross 125 motor?

Lundgren skrev:
2171209 Ja det är samma ram på dem. Anledningen till att du inte kan sätta på en 180cc är för att coc intyget som tillverkarna har skrivit ut inte stämmer då. Alltså kan du inte registrera den eftersom din hoj inte uppfyller deta coc intyg, och det går inte att ändra på, en gång 125:a alltid 125:a :tummenupp

Då skulle man låna en 125cylinder när man reggar om och sen sätta dit sin egna 180 :)

Men tycker du det är lönt att köpa 180 eller ska man borra om den skurna istället o köpa en mellan sen?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
TjoffeBakaz00r skrev:
2171216 Jo det vore ju inte fel med en sån motor men håller det inte längre om man kör 180cc på org än ren cross 125 motor?

Då skulle man låna en 125cylinder när man reggar om och sen sätta dit sin egna 180 :)

Men tycker du det är lönt att köpa 180 eller ska man borra om den skurna istället o köpa en mellan sen?
Borra upp och köp en mellan sen. Inte värt 4k för cylinder och kolv med mera 1500 för förgasare och ändå inte ha ett rör som är byggt för cylindern. Så räkna med en ca 6000 + att göra ett rör. Lägg hellre de pengarna på en mellan sedan. Du får dessutom problem med kylningen så du får bygga om med det och oljepumpen kan inte smörja den tillräckligt så då ska du blanda olja i tanken. Blir jobbigt värre.

TjoffeBakaz00r

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
KTM 690 Smc -15
Lundgren skrev:
2171264 Borra upp och köp en mellan sen. Inte värt 4k för cylinder och kolv med mera 1500 för förgasare och ändå inte ha ett rör som är byggt för cylindern. Så räkna med en ca 6000 + att göra ett rör. Lägg hellre de pengarna på en mellan sedan. Du får dessutom problem med kylningen så du får bygga om med det och oljepumpen kan inte smörja den tillräckligt så då ska du blanda olja i tanken. Blir jobbigt värre.

Det har du rätt i, jag ska lämna cylindern på borrning så fort jag hinner.

Tack så jättemycket för hjälpen :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...