skuren husaberg!?

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Tjo, va ute å körde lite idag, å efter kanske 2-3 mil så hörde ja ett knackande ljud från motorn, så ja stängde av hojen dirr och kollade ifall ja kunde se nått som va fel, men icke.. sen kände ja på kicken och den går inte rubba :mad: minns ja inte fel så blir de väl så när den skär ? eller finns de fler anledningar till att den sätter sig ? :va

Har iallafall börjat plocka ner den nu men har inte hunnit så långt, e de nått speciellt man ska tänka på när man pillar isär motorn? har än så länge bara hunnit plocka loss kylet å slangar å lite sånt, ska tömma ut oljan imån men tänkte som sagt va kolla om de e nånting man ska vara extra extra försiktig me när man tar isär, har aldrig gjort detta förr å vill inte att de ska bli dyrare(?) än de redan e!! :confused:

Tack på förhand!

/ Jonas
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Börja med att ladda hem workshop manual från Husabergs hemsida. Läs igenom den tills du känner dig väl insatt. Känner du dig osäker eller saknar rätt verktyg, lämna gärna till någon som kan och har verktyg. Det blir inte så mycket dyrare, för det är delarna som kostar pengar och inte att få jobbet utfört. Det kan vara skönt att veta att jobbet blir rätt utfört. Och så blir det ju även klart snabbt.
 

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Börja med att ladda hem workshop manual från Husabergs hemsida. Läs igenom den tills du känner dig väl insatt. Känner du dig osäker eller saknar rätt verktyg, lämna gärna till någon som kan och har verktyg. Det blir inte så mycket dyrare, för det är delarna som kostar pengar och inte att få jobbet utfört. Det kan vara skönt att veta att jobbet blir rätt utfört. Och så blir det ju även klart snabbt.

Manualen hade ja redan men har läst lite i den nu, dock så ogillar ja kvalitén på bilderna:gnissla

Men tack för svaret iallafall :tummenupp

_____________________________________________________

Kicken hade satt sig pga av ett lager på kamaxeln hade gått åt helvete, en kula som hade klämt sej fast mellan kamkedjan/kamdrevet :va



 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
om den kuggat över kan du ha fått ventilerna till att slå på kolven = dyrt.. hade du några spån i oljan? Rekommenderar dig i af till att riva motorn och ta en titt på ventiler och kolv (även cylinder, vev osv)
 

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
om den kuggat över kan du ha fått ventilerna till att slå på kolven = dyrt.. hade du några spån i oljan? Rekommenderar dig i af till att riva motorn och ta en titt på ventiler och kolv (även cylinder, vev osv)

Nej, spån i oljan hitta ja inget men ska slita isär hela motorn när ja har tid å ork :) och mer plats i garaget..

_____________________________________

EDIT: Så här ser de ut, eftersom ja e lite nybörjare på detta så vet ja inte hur de ser ut om de e bra/dåligt, men e som man ser på bilderna så e ju ena kammen(?) och kolven lite repiga.. kan tänka mig att de inte räknas som "bra", ang. ventilerna så har ja ingen aning, så tacksam för hjälp :)

dsc00004fh6.jpg


dsc00006qk0.jpg


dsc00013qz8.jpg
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nej, spån i oljan hitta ja inget men ska slita isär hela motorn när ja har tid å ork :) och mer plats i garaget..

_____________________________________

EDIT: Så här ser de ut, eftersom ja e lite nybörjare på detta så vet ja inte hur de ser ut om de e bra/dåligt, men e som man ser på bilderna så e ju ena kammen(?) och kolven lite repiga.. kan tänka mig att de inte räknas som "bra", ang. ventilerna så har ja ingen aning, så tacksam för hjälp :)

dsc00004fh6.jpg


dsc00006qk0.jpg


dsc00013qz8.jpg
Såg inte ut att ha hänt något där. Kolven har väl någon skrapat lite på, för det blir inte sådanna repor av något som händer inne i motorn. Ventilerna kan du kika på om dom är täta bara. Häll i lite T röd i insug&utblås och kolla om det sipprar igenom något på undersidan. Kammen gör de inget om det är lite smårepor på. Känner du dom med nageln? Det du ska kika efter är om den är nednött, dvs knockarna är nedslitna.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Kolven ser otroligt blank och fin ut. Reporna ser ut som om det kommer från en morakniv eller en skruvmjsel kanske <;) Alltså inget som borde komma av sej själv, mönstrena på reporna är så oregelbundna så att man direkt kan utesluta att det är en ventil som salgit i.

Topplocket häller du t-röd eller bensin i, och låter det ligga precis som det gör på bild. Men skruva först i tändstiftet, annars rinner det ju ut de vägen istället. Om det inte runnit igenom någon vätska genom ventilerna på ett par minuter, så är ventilerna täta mot toppen och med andra ord bra. Borsta bort sotet du har på avgasventilerna (De två största ventilerna) så att dom blir sotfria. Smaska ihop motorn igen o ut o åk med dej =)


Philsson: Notera hur jag lyckades att svara på frågorna UTAN att quota de mongolidstora bilderna. *blink blink*
 

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Såg inte ut att ha hänt något där. Kolven har väl någon skrapat lite på, för det blir inte sådanna repor av något som händer inne i motorn. Ventilerna kan du kika på om dom är täta bara. Häll i lite T röd i insug&utblås och kolla om det sipprar igenom något på undersidan. Kammen gör de inget om det är lite smårepor på. Känner du dom med nageln? Det du ska kika efter är om den är nednött, dvs knockarna är nedslitna.

Okej :va men ska man ändå byta kolven eller låta den vara tills den egentligen ska bytas (vid ca 200h) ?
Ang. kammen så e de ju bara den ena som e repig, och de e lixom små "gropar" i den, så om man drar fingrat/nageln över så e den ju inte slät precis, utan man känner ju att den e repig/gropig, har en kompis som går fordon/transport, å han sa att de va lika bra å byta hela skiten, så nu blir de lite osäkert om ja ska byta eller inte? De skadar ju inte å byta den, även om de inte e nödvändigt!

Ska ta å kolla ventilerna imån å se om de e tätt :tummenupp

Tack för svaret!! :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Okej :va men ska man ändå byta kolven eller låta den vara tills den egentligen ska bytas (vid ca 200h) ?
Ang. kammen så e de ju bara den ena som e repig, och de e lixom små "gropar" i den, så om man drar fingrat/nageln över så e den ju inte slät precis, utan man känner ju att den e repig/gropig, har en kompis som går fordon/transport, å han sa att de va lika bra å byta hela skiten, så nu blir de lite osäkert om ja ska byta eller inte? De skadar ju inte å byta den, även om de inte e nödvändigt!

Ska ta å kolla ventilerna imån å se om de e tätt :tummenupp

Tack för svaret!! :)

Är det gropar och skador på kammen så byt den! Hur långt har din kolv gått? Tycker den såg väldigt fin ut ovanifrån i af. Kika på den och bedöm hur den ser ut, möjligt mät upp spelet. Passa på och byt alla lager när du ändå har ner motorn, slipper du göra det sen.
 

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Är det gropar och skador på kammen så byt den! Hur långt har din kolv gått? Tycker den såg väldigt fin ut ovanifrån i af. Kika på den och bedöm hur den ser ut, möjligt mät upp spelet. Passa på och byt alla lager när du ändå har ner motorn, slipper du göra det sen.

Ja de e de, fick inte till nån bra bild på kammen men jämfört me den andra kammen (som knappt ser använd ut) så e den väldigt sleten, så de e nog lika bra å byta kammen/kamaxeln så har man de gjort, och kolven har inte gått mer än ca 50h, +- nån timme..
 
Last edited:

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Du menade rätt men skrev fel va?
Avgasventilerna är mindre på alla motorer.


Självfallet är det så jag menar. Blir lätt lite virrig på kvällskvisten ;)


SoetNows: Hade jag varit i dina sandaler så hade jag bytt kammen, men bara den. Resten ser ut att gå att åka med ett tag till, så sitt hellre kvar på pengarna som det kostar att renovera och gör det sen lite tidigare än vad du skulle gjort enligt timräknaren i normala fall. Jag tycker dock att du ska lyfta cylinderna och mäta upp kolven så att den är OK först. Jag menar, motorn är ju så gott som helt delad snart.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Finns ingen tvekan om att du ska byta kamaxel. Hur ser vipparmar mm. ut? Jag hade gjort som andra i tråden... tagit isär motorn och gjort en riktig renovering.
 

Bifogat

  • skriet kopiera.jpg
    skriet kopiera.jpg
    58.3 KB · Visningar: 204
Last edited:

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Självfallet är det så jag menar. Blir lätt lite virrig på kvällskvisten ;)


SoetNows: Hade jag varit i dina sandaler så hade jag bytt kammen, men bara den. Resten ser ut att gå att åka med ett tag till, så sitt hellre kvar på pengarna som det kostar att renovera och gör det sen lite tidigare än vad du skulle gjort enligt timräknaren i normala fall. Jag tycker dock att du ska lyfta cylinderna och mäta upp kolven så att den är OK först. Jag menar, motorn är ju så gott som helt delad snart.

Mäta upp kolven ? :va och sen för att dela motorn, måste man lyfta ur den från ramen då? tyckte ja läste de i manualen + att de ser lite svårt ut att göra de när den sitter i :)

btw, kamkedjan får ja nog byta me för den blev ju lite skev när ja skulle få loss den, satt ju som berget :tungan

Ty för hjälpen !

inns ingen tvekan om att du ska byta kamaxel. Hur ser vipparmar mm. ut? Jag hade gjort som andra i tråden... tagit isär motorn och gjort en riktig renovering.

Fick loss den ena vippan igår å iallafall den ser okej ut, men ska ju byta lager vid 50h så lika bra å göra de me!

Fast har en fråga, hojen e '02a å han ja köpte den av sa att de satt '03 vippor i den, finns de nått sätt å se skillnad på '02 och '03? fick med en vipparm som va '02 (sa han) när ja köpte den, å jämförde dom igår, men såg ingen direkt skillnad på dom :va
 
Last edited:

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Mäta upp kolven ? :va och sen för att dela motorn, måste man lyfta ur den från ramen då? tyckte ja läste de i manualen + att de ser lite svårt ut att göra de när den sitter i :)

btw, kamkedjan får ja nog byta me för den blev ju lite skev när ja skulle få loss den, satt ju som berget :tungan

Ty för hjälpen !



Fick loss den ena vippan igår å iallafall den ser okej ut, men ska ju byta lager vid 50h så lika bra å göra de me!

Fast har en fråga, hojen e '02a å han ja köpte den av sa att de satt '03 vippor i den, finns de nått sätt å se skillnad på '02 och '03? fick med en vipparm som va '02 (sa han) när ja köpte den, å jämförde dom igår, men såg ingen direkt skillnad på dom :va
Diametern på pinnen som sitter nitad i vippan har olika diameter.Det är större diameter på 02 än 03.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top