skurna kolvar överalt

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Har sett att många har problem med skurna kolvar på 2-takts 125orna. Gör inte så :D

Nåra basic tips som håller än idag:

Går motorn i korrekt temp? Fixa e v..

Hoppa inte över kolv-byten.

"Cold seizure" Problemet uppstår när motorn o kylvätskan är kall. T ex 5 min efter kallstart. Man gasar och varvar duktigt. Kolv o cylinder blir varm och expanderar. Vattenpumpen spinner upp o kall kylvätska, som ligger en bit utanför motorn pumpas nu in. Vätskan krymper cylindern och :eek: Varmkör Varmkör Varmkör !!! När den är varm, varmkör lite till med en gradvis ökning av varvtal så att vätskan får cirkulera utan att chocka cylindern. Varmkörning gäller alla motorer av andra skäl. Slå två i en smäll. Motorn kommer även hålla mycket längre :) Ge inte gärnet före motorn är i ok arbetstemperatur.

Kör endast med högklassig olja. (ofta dyr) Om du inte vet hur oljepumpen är injusterad - kör inte alls. Skaffa en manual. Kolla hur man justerar och gör det själv. Lita inte på en verkstad. (varför skulle man?) möjligen en duktig polare. Släng i en extra halv eller en hel procent av samma olja i soppan o blanda väl.

Slå inte bara av gasen vid höga effektuttag. T ex efter ha cruisat i 170 i 5 minuter. Allt är på gränsen o det sista du vill göra är att strypa oljetillförseln samtidigt som motorn rullar i 11000 rpm. Bättre är att koppla ur o dusha genom lite juck på gasen fram o tillbaka. Många har skurit på dynotest när operatören bara stryper bränslet.

Om man följer liknande rutiner - funkar det. Bara då.

Kör såre ryker :tummenupp

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Kan inte säga något annat än att du har helt rätt. Det är sällan hojens fel att motorn pajar, det brukar bero på föraren/ägaren på ett eller annat sätt...

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
bra tips men va faaan är det för hoj du har på din avatar, den ser snygg ut iaf :tummenupp

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
håkanolsson skrev:
Har sett att många har problem med skurna kolvar på 2-takts 125orna. Gör inte så :D

Nåra basic tips som håller än idag:

Går motorn i korrekt temp? Fixa e v..

Hoppa inte över kolv-byten.

"Cold seizure" Problemet uppstår när motorn o kylvätskan är kall. T ex 5 min efter kallstart. Man gasar och varvar duktigt. Kolv o cylinder blir varm och expanderar. Vattenpumpen spinner upp o kall kylvätska, som ligger en bit utanför motorn pumpas nu in. Vätskan krymper cylindern och :eek: Varmkör Varmkör Varmkör !!! När den är varm, varmkör lite till med en gradvis ökning av varvtal så att vätskan får cirkulera utan att chocka cylindern. Varmkörning gäller alla motorer av andra skäl. Slå två i en smäll. Motorn kommer även hålla mycket längre :) Ge inte gärnet före motorn är i ok arbetstemperatur.

Kör endast med högklassig olja. (ofta dyr) Om du inte vet hur oljepumpen är injusterad - kör inte alls. Skaffa en manual. Kolla hur man justerar och gör det själv. Lita inte på en verkstad. (varför skulle man?) möjligen en duktig polare. Släng i en extra halv eller en hel procent av samma olja i soppan o blanda väl.

Slå inte bara av gasen vid höga effektuttag. T ex efter ha cruisat i 170 i 5 minuter. Allt är på gränsen o det sista du vill göra är att strypa oljetillförseln samtidigt som motorn rullar i 11000 rpm. Bättre är att koppla ur o dusha genom lite juck på gasen fram o tillbaka. Många har skurit på dynotest när operatören bara stryper bränslet.

Om man följer liknande rutiner - funkar det. Bara då.

Kör såre ryker :tummenupp
Så kör jag alltid :) Kanske därför mina hojar håller? :fakta

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ulf_lundin skrev:
O se till att den inte går m för snål förg.inställning.
/u

Skulle man inte kunna göra som på RGV 250, att oljepumpen går efter avslag...
Kanske är svårt att få det att fungera elektroniskt, men en axpump som sprutar in olja på avslag borde väl fungera??

HA DE GÔTT

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Menar ni att man helst inte ska motorbromsa alls med en 2-taktare, eller e det bara vid riktigt höga varv som det kan va dumt?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
PacMan skrev:
Menar ni att man helst inte ska motorbromsa alls med en 2-taktare, eller e det bara vid riktigt höga varv som det kan va dumt?
Japp det menar vi. (Iaf jag) Lite gör ju inget, men ja du förstår nog :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nisse Järnet skrev:
Japp det menar vi. (Iaf jag) Lite gör ju inget, men ja du förstår nog :)

Ja ok, det verkar ligga nåt i det. Visserligen e ju motorbromsen i stort sett obefintlig, men ändå, det kan ju va bra å tänka på.

sQuinty

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
Snart Aprilila 250 rs =D
Säger bara...

Tur för nyblivna 2-takts rookisar "och annat folk" att de finns folk som vet vad dom håller på med och delar med sej !! :tummenupp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sQuinty skrev:
Säger bara...

Tur för nyblivna 2-takts rookisar "och annat folk" att de finns folk som vet vad dom håller på med och delar med sej !! :tummenupp

Hmm, ska jag tolka ditt inlägg som nedvärderande på nåt sätt?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Ludde skrev:
Kanske är svårt att få det att fungera elektroniskt, men en axpump som sprutar in olja på avslag borde väl fungera??

HA DE GÔTT

Jag hade en liknande idé på min NS (mekanisk, wire) Man kör oljeblandat i tanken. 3% kanske? Pumpreglaget vänder man upponer och vajern justeras så att pumpen börjar öppna vid typ 30-40% gas. Från där och ner till noll gas öppnar pumpen mer. Och vid 0% gas har pumpen öppnat till runt 30% kanske. Bara spåneri än så länge men det borde funka.

Håkan

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Bra skrivet, men... oljepumpen är väl ändå varvtalsstyrd till en viss del. Vilket gör att den pumpar betydligt mycket mer olja vid 10000 rpm än vid 1000rpm. Så lite mer olja får den ju. Sen vet jag inte hur vettigt lagt man är om man slår av helt från max. gas bara så där. Brukar inte bli så bra i huvudtaget.

Men som sagt, det viktigaste i att få en 2-taktare att hålla.
KÖR PÅ BRA OLJA! :fakta

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
håkanolsson skrev:
Jag hade en liknande idé på min NS (mekanisk, wire) Man kör oljeblandat i tanken. 3% kanske? Pumpreglaget vänder man upponer och vajern justeras så att pumpen börjar öppna vid typ 30-40% gas. Från där och ner till noll gas öppnar pumpen mer. Och vid 0% gas har pumpen öppnat till runt 30% kanske. Bara spåneri än så länge men det borde funka.

Håkan

Har funderat på att göra någonting sådant på RG:n... Dom är ju känsliga dom där tvåtaktarna... ;) det sitter bara i huvudet än sålänge, men som du säger, det borde funka.

HA DE GÔTT

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ludde skrev:

HA DE GÔTT
Förstår inte varför du citerar mig om förg.inställning men pratar om olja; Vanligaste orsaken till att den nyper är nog pga överhettning pga för snål soppa/luftblandning. Mot det hjälper inte olja.
/u

jacob

Jaha
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Ingen just nu, hade en Mito men den är såld
håkanolsson skrev:
Många har skurit på dynotest när operatören bara stryper bränslet.

Hehe. Precis vad som hände med min. Släpper gasen efter att ha cruisat i 180 ett tag. Saktar snabbt ner till 110 o vips så låser sig bakhjulet =)

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ulf_lundin skrev:
Förstår inte varför du citerar mig om förg.inställning men pratar om olja; Vanligaste orsaken till att den nyper är nog pga överhettning pga för snål soppa/luftblandning. Mot det hjälper inte olja.
/u

Vet ärligt talat inte varför jag gjorde det... Har ju inte nånting med ditt inlägg att göra.... Sorry, sorry.... ;) Var inte alls tänkt att citera dig...

HA DE GÔTT

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ludde skrev:
Vet ärligt talat inte varför jag gjorde det... Har ju inte nånting med ditt inlägg att göra.... Sorry, sorry.... ;) Var inte alls tänkt att citera dig...
No harm done, blev lite konfunderad ett tag.
/u

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping