håkanolsson
Ny medlem
Har sett att många har problem med skurna kolvar på 2-takts 125orna. Gör inte så
Nåra basic tips som håller än idag:
Går motorn i korrekt temp? Fixa e v..
Hoppa inte över kolv-byten.
"Cold seizure" Problemet uppstår när motorn o kylvätskan är kall. T ex 5 min efter kallstart. Man gasar och varvar duktigt. Kolv o cylinder blir varm och expanderar. Vattenpumpen spinner upp o kall kylvätska, som ligger en bit utanför motorn pumpas nu in. Vätskan krymper cylindern och Varmkör Varmkör Varmkör !!! När den är varm, varmkör lite till med en gradvis ökning av varvtal så att vätskan får cirkulera utan att chocka cylindern. Varmkörning gäller alla motorer av andra skäl. Slå två i en smäll. Motorn kommer även hålla mycket längre Ge inte gärnet före motorn är i ok arbetstemperatur.
Kör endast med högklassig olja. (ofta dyr) Om du inte vet hur oljepumpen är injusterad - kör inte alls. Skaffa en manual. Kolla hur man justerar och gör det själv. Lita inte på en verkstad. (varför skulle man?) möjligen en duktig polare. Släng i en extra halv eller en hel procent av samma olja i soppan o blanda väl.
Slå inte bara av gasen vid höga effektuttag. T ex efter ha cruisat i 170 i 5 minuter. Allt är på gränsen o det sista du vill göra är att strypa oljetillförseln samtidigt som motorn rullar i 11000 rpm. Bättre är att koppla ur o dusha genom lite juck på gasen fram o tillbaka. Många har skurit på dynotest när operatören bara stryper bränslet.
Om man följer liknande rutiner - funkar det. Bara då.
Kör såre ryker
Nåra basic tips som håller än idag:
Går motorn i korrekt temp? Fixa e v..
Hoppa inte över kolv-byten.
"Cold seizure" Problemet uppstår när motorn o kylvätskan är kall. T ex 5 min efter kallstart. Man gasar och varvar duktigt. Kolv o cylinder blir varm och expanderar. Vattenpumpen spinner upp o kall kylvätska, som ligger en bit utanför motorn pumpas nu in. Vätskan krymper cylindern och Varmkör Varmkör Varmkör !!! När den är varm, varmkör lite till med en gradvis ökning av varvtal så att vätskan får cirkulera utan att chocka cylindern. Varmkörning gäller alla motorer av andra skäl. Slå två i en smäll. Motorn kommer även hålla mycket längre Ge inte gärnet före motorn är i ok arbetstemperatur.
Kör endast med högklassig olja. (ofta dyr) Om du inte vet hur oljepumpen är injusterad - kör inte alls. Skaffa en manual. Kolla hur man justerar och gör det själv. Lita inte på en verkstad. (varför skulle man?) möjligen en duktig polare. Släng i en extra halv eller en hel procent av samma olja i soppan o blanda väl.
Slå inte bara av gasen vid höga effektuttag. T ex efter ha cruisat i 170 i 5 minuter. Allt är på gränsen o det sista du vill göra är att strypa oljetillförseln samtidigt som motorn rullar i 11000 rpm. Bättre är att koppla ur o dusha genom lite juck på gasen fram o tillbaka. Många har skurit på dynotest när operatören bara stryper bränslet.
Om man följer liknande rutiner - funkar det. Bara då.
Kör såre ryker