Skurna slicks för gata?

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Finns det skurna slicks som är lagliga på gatan/går igenom bes.?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Nä. eftersom det står " not for highway use" på dem ( bestämd form plural) lite grammatiklektion bjuder vi på:tungan

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Inte helt säker , men (not for highway use) gäller inte i sverige...
Står så på typ alla crossdäck o dom säger dom inget om på besiktningen..
Har man bara rätt mönsterdjup så släpper besiktningen igenom dig...

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om du kör hårt nog för att hålla slicks varma har du mer att oroa dig för än om dina däck är lagliga eller inte. Om inte så är det bättre fäste i gatdäck.

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Varför skurna slicks på gatan? Det är ju inte så troligt att de kommer upp i rätt arbetstemp.
Riktigt schyssta sportdäck är nog ett bättre alternativ.

Edit: Dämitt Josef, du han före.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
märkligt! alla jag känner som kör på skurna slicks på landsväg säger precis tvärtom, dom skulle aldrig köra på ngt annat än skurna slicks, dom litar helt enkelt inte på landsvägsdäck:confused:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
märkligt! alla jag känner som kör på skurna slicks på landsväg säger precis tvärtom, dom skulle aldrig köra på ngt annat än skurna slicks, dom litar helt enkelt inte på landsvägsdäck:confused:

Det säjer dom för att dom inte vet.

Min uppfattning är att kalla slicks är lite släppiga i början. Men dom är inte heller jättehala. Man kan inte gå ut på en bana å ladda järnet. Men man kan åka rätt så fort utan att det släpper märkvärt. Jämfört med ett gatdäck torde det inte vara nån större skillnad. Blir det däremot blött skulle jag mycket hellre åka på gatdäck.

Enda fördelen med att köra skurna slicks på gata är att man kan köpa dom billigt.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kört med skurna slicks på motarden och dom funkade sådär när dom var kalla. Precis som oskurna funkar dåligt på sporthojen när dom är kalla.

Såvitt jag vet borde det vara väldigt svårt att få tag i skurna slicks om man inte skär själv, vilka team utanför Super motard skär sina slicks?

Det är inte så att abes polare kör med mönstrade racedäck (som ju normalt är gatlegala)?

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87

Det går att köra med skurna slicks på landsväg men det är absolut mycket sämre. Slicks kräver mycket högre temp för att ge ett bra grepp, en temp man aldrig kan få upp genom gatkörning. Därför kommer dem alltid att vara lurigare och med sämre grepp än ett hyggligt gatdäck. Plus att när de är kalla är de snorhala.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Min erfarenhet:

O-skurna slicks funkar ypperligt på landsväg, ...tills det börjar bli lite kyligare klimat. under 10-15 grader ska man vara försiktig de första kilometrarna. Under 5-10 gradar ska man vara VÄÄLDIGT försiktig de första kilometerarna. Kring 0 är det nära nog 0 grepp de första kilometrarna.

:näsblod

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Min erfarenhet:

O-skurna slicks funkar ypperligt på landsväg, ...tills det börjar bli lite kyligare klimat. under 10-15 grader ska man vara försiktig de första kilometrarna. Under 5-10 gradar ska man vara VÄÄLDIGT försiktig de första kilometerarna. Kring 0 är det nära nog 0 grepp de första kilometrarna.

:näsblod

Hur fan kör du för att upprätthålla temperaturen i slicks på gata?

Det är svårt nog att bibehålla temperaturen i slicks när det är +10C när man kör RR så att du skulle lyckas på gata ser jag som omöjligt.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det går att köra med skurna slicks på landsväg men det är absolut mycket sämre. Slicks kräver mycket högre temp för att ge ett bra grepp, en temp man aldrig kan få upp genom gatkörning. Därför kommer dem alltid att vara lurigare och med sämre grepp än ett hyggligt gatdäck. Plus att när de är kalla är de snorhala.

nä jag kan inte säga emot då jag aldrig kört på skurna slicks, jag vet inte, men de jag känner som kör på skurna säger precis tvärtemot, dom skulle aldrig köra på ngt annat, dom litar helt enkelt inte på "vanliga landsvägsdäck" så vem har rätt å vem har fel? dessa herrar jag känner är inga duvungar precis utan dom vet vad dom snackar om

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Jag vet att skurna slicks är "något nervösa" på grusväg och "aningen hala" i skogen. Men prisvärda, det är dom. Beggade iaf.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hur fan kör du för att upprätthålla temperaturen i slicks på gata?

Det är svårt nog att bibehålla temperaturen i slicks när det är +10C när man kör RR så att du skulle lyckas på gata ser jag som omöjligt.

Jo, men det låter fräckare att "köra med slicks" oavsett om det är bra eller inte :)
Jag upplever att på eller utanför banan har allt blivit så j--a teknikfixerat att man glömmer vad man själv ska bidraga med bakom styret :rolleyes:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Frågan handlade inte om greppet vid olika temperaturer, utan om de var legala eller ej.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Slicksen är inte Dot-märkta.

Ja man bör ta det lite lugnt i början med slicks / skurna slicks vid lägre temperaturer.

Lite beroende på val av stomme o gummi samt vilket grepp man vill ha och livslängd så kan man få ett slicks att hålla upp till 500mil på en normal hoj.
Literhojarna och stora motarder är mkt tuffa mot däcken.

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Slicksen är inte Dot-märkta.

Ja man bör ta det lite lugnt i början med slicks / skurna slicks vid lägre temperaturer.

Lite beroende på val av stomme o gummi samt vilket grepp man vill ha och livslängd så kan man få ett slicks att hålla upp till 500mil på en normal hoj.
Literhojarna och stora motarder är mkt tuffa mot däcken.

DOT har väl inget med lagen att göra? det gäller väl bara nordamerika?

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
Greppet ÄR ok !

Det handlar destå mer om körstil, gaspåslag, stelhet, fjädringsinställning osv, osv ..

Som ett ex finns Metzeler Racetech i mönstrade variant, och de flesta andra tillverkarna har motsvarande "skurna slicks" för stockklasserna, dvs exakt samma däck som "slicks" men gatlagliga.

Ofta lämnar moderna däck hyfsat fäste redan från 10% värme :tummenupp

Det finns också, till skillnad från vad någon skrev ovan, många säljare som skär "rena" slicks och säljer. Dessa saknar dock DOT märkning som någon annan skrev, vilket kan reta polisen något (om de orkar/är tillräckligt insatta).

/ Micke

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Lagligt nej men bes går då det är en polisiär fråga
du får en anmärkning på däcken endast det är viktigare med reflexen bak än godkända däck märkligt nog

Okej så det blir som ett "fel" som ej kräver ombesiktning? Alla verkar tycka väldigt olika=) Har kört lite på oskurna slicks nu och tycker det verkar funka även om de börjar ta slut. ´Vad blir skillnaden på skurna och oskurna då på gata?

Ingen som vill göra reklam och försöka sälja beg däck här då för det mottages gärna?:rolleyes:

Tack för alla svar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...