märkligt! alla jag känner som kör på skurna slicks på landsväg säger precis tvärtom, dom skulle aldrig köra på ngt annat än skurna slicks, dom litar helt enkelt inte på landsvägsdäck
märkligt! alla jag känner som kör på skurna slicks på landsväg säger precis tvärtom, dom skulle aldrig köra på ngt annat än skurna slicks, dom litar helt enkelt inte på landsvägsdäck
Min erfarenhet:
O-skurna slicks funkar ypperligt på landsväg, ...tills det börjar bli lite kyligare klimat. under 10-15 grader ska man vara försiktig de första kilometrarna. Under 5-10 gradar ska man vara VÄÄLDIGT försiktig de första kilometerarna. Kring 0 är det nära nog 0 grepp de första kilometrarna.
Det går att köra med skurna slicks på landsväg men det är absolut mycket sämre. Slicks kräver mycket högre temp för att ge ett bra grepp, en temp man aldrig kan få upp genom gatkörning. Därför kommer dem alltid att vara lurigare och med sämre grepp än ett hyggligt gatdäck. Plus att när de är kalla är de snorhala.
Hur fan kör du för att upprätthålla temperaturen i slicks på gata?
Det är svårt nog att bibehålla temperaturen i slicks när det är +10C när man kör RR så att du skulle lyckas på gata ser jag som omöjligt.
Slicksen är inte Dot-märkta.
Ja man bör ta det lite lugnt i början med slicks / skurna slicks vid lägre temperaturer.
Lite beroende på val av stomme o gummi samt vilket grepp man vill ha och livslängd så kan man få ett slicks att hålla upp till 500mil på en normal hoj.
Literhojarna och stora motarder är mkt tuffa mot däcken.
DOT har väl inget med lagen att göra? det gäller väl bara nordamerika?
Lagligt nej men bes går då det är en polisiär fråga
du får en anmärkning på däcken endast det är viktigare med reflexen bak än godkända däck märkligt nog
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|