Försök göra en Regbesiktning med slicks alt "not for high way use" däck om du kan. Been there Done that!
QUOTE]
Jo men vad grundar besiktningsmannen det på, att han kan engelska?, på endurohojar är det väldigt få däck som är "godkända" men du kan besiktiga en hoj med endurodubb på ett "not for highway use" däck utan problem.
Här ett citat från AdventureMike på
www.soe.se
"DOT=Department of transportation , Amerikansk myndighet, har alltså ingen som helst betydelse i sverige, lika som texten " not for highway use" på div crossdäck, har heller ingen som helst betydelse i sverige, vad jag kan förstå av lusläsande av dessa "#%%¤&# förordningar så är det bara mösnterdjup och däckets beskaffenhet som har någon betydelse i sverige, mao. 1,6 mm & oskadad stomme, finns inget angivet för MC vad gäller dubbutstick/antal osv. Verkar mao. fritt för tolkningar, så även för länsman tyvärr, fast vederbörande kan förmodligen bara utfärda ett föreläggande om åtgärd/kontrollbesiktning så länge man håller sig till mönsterdjup och att däcket är helt, han lär få svårt att skriva böter... "
Slutsats: Om någon myndighetsperson anser att dina däck är olagliga kräv att få se vilka lagar han grundar det på, betala inga böter, acceptera inga krav på ombesiktning. Sedan kan det vara andra faktorer som inte stämmer exvis hjuldiameter, skylt i hjulhuset, ingen skyltbelysning, bromsljus, ljudnivå, emärkta ljus mm och då har man inte mycket att komma med.