skurna slicks, lagliga??

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 625sxc
motardnisse skrev:
Försök göra en Regbesiktning med slicks alt "not for high way use" däck om du kan. Been there Done that!
QUOTE]
Jo men vad grundar besiktningsmannen det på, att han kan engelska?, på endurohojar är det väldigt få däck som är "godkända" men du kan besiktiga en hoj med endurodubb på ett "not for highway use" däck utan problem.
Här ett citat från AdventureMike på www.soe.se
"DOT=Department of transportation , Amerikansk myndighet, har alltså ingen som helst betydelse i sverige, lika som texten " not for highway use" på div crossdäck, har heller ingen som helst betydelse i sverige, vad jag kan förstå av lusläsande av dessa "#%%¤&# förordningar så är det bara mösnterdjup och däckets beskaffenhet som har någon betydelse i sverige, mao. 1,6 mm & oskadad stomme, finns inget angivet för MC vad gäller dubbutstick/antal osv. Verkar mao. fritt för tolkningar, så även för länsman tyvärr, fast vederbörande kan förmodligen bara utfärda ett föreläggande om åtgärd/kontrollbesiktning så länge man håller sig till mönsterdjup och att däcket är helt, han lär få svårt att skriva böter... "

Slutsats: Om någon myndighetsperson anser att dina däck är olagliga kräv att få se vilka lagar han grundar det på, betala inga böter, acceptera inga krav på ombesiktning. Sedan kan det vara andra faktorer som inte stämmer exvis hjuldiameter, skylt i hjulhuset, ingen skyltbelysning, bromsljus, ljudnivå, emärkta ljus mm och då har man inte mycket att komma med.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Schvidja skrev:
motardnisse skrev:
Försök göra en Regbesiktning med slicks alt "not for high way use" däck om du kan. Been there Done that!
QUOTE]
Jo men vad grundar besiktningsmannen det på, att han kan engelska?, på endurohojar är det väldigt få däck som är "godkända" men du kan besiktiga en hoj med endurodubb på ett "not for highway use" däck utan problem.
Här ett citat från AdventureMike på www.soe.se
"DOT=Department of transportation , Amerikansk myndighet, har alltså ingen som helst betydelse i sverige, lika som texten " not for highway use" på div crossdäck, har heller ingen som helst betydelse i sverige, vad jag kan förstå av lusläsande av dessa "#%%¤&# förordningar så är det bara mösnterdjup och däckets beskaffenhet som har någon betydelse i sverige, mao. 1,6 mm & oskadad stomme, finns inget angivet för MC vad gäller dubbutstick/antal osv. Verkar mao. fritt för tolkningar, så även för länsman tyvärr, fast vederbörande kan förmodligen bara utfärda ett föreläggande om åtgärd/kontrollbesiktning så länge man håller sig till mönsterdjup och att däcket är helt, han lär få svårt att skriva böter... "

Slutsats: Om någon myndighetsperson anser att dina däck är olagliga kräv att få se vilka lagar han grundar det på, betala inga böter, acceptera inga krav på ombesiktning. Sedan kan det vara andra faktorer som inte stämmer exvis hjuldiameter, skylt i hjulhuset, ingen skyltbelysning, bromsljus, ljudnivå, emärkta ljus mm och då har man inte mycket att komma med.


Mmmm! :va Pratade vi inte om slicks eller?????
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Schvidja skrev:
Vart står det i lagtexten att ett skuret slicks är olagligt ?
Det har ju mönsterdjupet
Det är avsett för motorcykel
Not for highway use är enbart för USA marknaden.
Inte heller DOT

9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande
profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från
slitagevarnares ribbor.

Mönsterskurna däck
16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning.
Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller
Trafiksäkerhetsverket.
"Det ska väl vara den då, det gäller att göra ett snyggt jobb."

Jag hade ett skuret slicks på min hoj med ett taskigt mönster och blev stoppad, han kastade sig på skylten som satt bak och tyckte den var för plan (vågrät) och menade att jag måste fixa den. Däcket sa han inget om.
Har du ett däck med mönster så lär ingen angripa dig.


Har inte ett vanligt däck någon märkning som anger att däcket är godkänt för användning på allmän väg?

Rasorblade skrev:
Har du läst det någonstans eller har du hört det av ngn. :va
Har kollat VV´s sida och läst deras lagtext, men hittar jag inget om detta.
Bara om massa vinklar upp och ned...

Jag har för mig att jag läst en paragraf. Ska se om jag kan hitta något

Mr R skrev:
Har klarat mig två säsonger, utan problem. Även blivit stoppad av polisen två gången ena gången mötte jag polisen på bakhjulet, men jag fick åka vidare båda gångerna. Man måste vara snäll, och kunna säga att man gjort fel och ångrar sig :hihi


Är det psykologi du pluggar eller :hihi

Jag har faktiskt också bara bra erfarenheter av polisen (i hojsamband)
 

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
På jobbet.
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
sanken skrev:
Gick och köpte mig en ny hoj i helgen (ktm 660) där det sitter skurna slicks på nu. Kan inte tänka mig att dom är lagliga, men det hävdar han som jag köpte den av bestämt att dom är. Är det någon som har koll på detta???
lika med att ha skylten i hjulhuset, vad tycker dom som kör omkring med jobbiga lampor på taket om det???

Kör med slicksen du. Men dom är värdelösa till stadskörning för du får aldrig upp värmen i dom.
 

Wille F

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ingen...
körde me slicks hela förra säsongen och det är inga problem med fästet även om dom e kalla.. däremot michelin pilot race funkar inte alls kalla..
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
supermoppe skrev:
Ringde förut och hörde med den tekniska upplysningen och han sa att helfordonsgodkända hojar ska ha lyse, blinkersar och regskylt på fordonets bakersta punkt dvs. regplåt i hjulhuset är inte godkänt.

Verkar helt bero på vem man pratar med. Bakersta punkten? Låter luddigt.
Kolla in alla choppade blyslädar som gått igenom regbes med baklyse o skylt på registerkåpan...

/Dave
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Båtsman skrev:
Kör med slicksen du. Men dom är värdelösa till stadskörning för du får aldrig upp värmen i dom.

Om man kör för sakta ja... :mattias
Dessutom kan man använda däcksvärmare innan man sladdar ut. Det gör -->McBudet<-- :fyllisar




*IroNiSK*
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Båtsman skrev:
Kör med slicksen du. Men dom är värdelösa till stadskörning för du får aldrig upp värmen i dom.
Detta med att slicks aldrig blir varma vid stadkörning är en skröna och helt felaktigt. Man får passa sig första minuten (vilket inte gör speciellt mycket eftersom det är under den perioden man låter motorn bli varm å go ändå) men sen då dom är varma så har man ett grepp som inte liknar nåt annat. Vanebildande kan man lugnt påstå.

.
 

Wille F

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ingen...
jag köpte beggade raceslicks för att jag hade lite dåligt me cash när däcken var slut och tänkte köra gatdäck igen men de går inte köra me de när man vant sig vid slicks de känns som de släpper hela tiden.. och jag kunde låta hojen stå över natten sen ta den den på morgonen och göra en stoppie efter 30 m så de e bättre fäste kallt en ett varmt t.ex. pilot road..
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Det jag har fått reda på av vv i två olika kommuner två polisstationer i samma kommuner och en besiktningsman så finns det inget som säger att det är olagligt, Det de sa är att den skall vara väl synlig bakifrån sitta ibak mc:n (behöver inte sitta allra längst bak) och den måste vara belyst. Men jag vet inte säkert
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
CRMaeger skrev:
Det jag har fått reda på av vv i två olika kommuner två polisstationer i samma kommuner och en besiktningsman så finns det inget som säger att det är olagligt, Det de sa är att den skall vara väl synlig bakifrån sitta ibak mc:n (behöver inte sitta allra längst bak) och den måste vara belyst. Men jag vet inte säkert

Pecis vad lagen säger!!Men inte alla poliser tycker :D
 

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
På jobbet.
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
Spider skrev:
Detta med att slicks aldrig blir varma vid stadkörning är en skröna och helt felaktigt. Man får passa sig första minuten (vilket inte gör speciellt mycket eftersom det är under den perioden man låter motorn bli varm å go ändå) men sen då dom är varma så har man ett grepp som inte liknar nåt annat. Vanebildande kan man lugnt påstå.

.

Mina däck kanske var gamla.... :rolleyes:
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Jag fattar inte varför det alltid kommer upp.

Slicks är i alla lägen bättre än gatdäck utom när det regnar eller på grus ed.
De värms upp mycket fortare än vanliga gatdäck dessutom men för att få upp dem till rejs-arbetstemperatur får man ligga i iaf lite. Dock, ett uppvärmningsvarv på bana och de är varma tillräckligt och därmed räcker det med hyfsat aktiv körning i nån minut för att de ska vara extremt klistriga i jämförelse med gatdäck.
Dock, de slits ner snabbt. Kör man inte som ett svin så håller ett bakdäck i typ 200mil men det är inte så dåligt. Jag hade en kedja som mina däck vandrade igenom. Rejs-träning-Saras KTM så hon hade aldrig rullat en meter på nåt annat än slicks fram till vi skulle sälja hojen och då monterade gatdäck på den. Hon fick släpp överallt (fram och bak) med de däcken för hon var så van vid ordentliga däck.
Det är inte lagligt att köra med dem, men skär med lite tanke och de är på alla froner bättre än ett gatdäck även av bästa kvalitet, allt annat är myt. Tom ett oskuret slicks ger bättre grepp på regn (i hyggliga farter) än många sportdäck pga gummiblandningen som är betydligt mjukare än ens det mjukaste sportdäck.
Det största problemet med dem är dock att det är i stort sett omöjligt att vänja sig av med dem när man väl börjat så det kan vara ett argument att inte göra det vid sidan om olagligheten då. Jag körde enbart på slicks de sista 4 åren på gata dock och har vid ett flertal tillfällen blivit stoppad utan anmärkning på dem även om ja vet de som fått böter.

DAniel
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
David P. skrev:
Verkar helt bero på vem man pratar med. Bakersta punkten? Låter luddigt.
Kolla in alla choppade blyslädar som gått igenom regbes med baklyse o skylt på registerkåpan...

/Dave

Man fick absolut inte ha grejjorna längre fram än längst bak på bakskärmen. CRF 450 HM har inte hastighetsmätar-belysning men man ska ha det enligt lag så jag håller med om att mycket kan va luddigt. (Sen fick det inte vara mindre än 17 cm mellan innersta kant till kant på lysytan på blinkersarna bak)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
supermoppe skrev:
Man fick absolut inte ha grejjorna längre fram än längst bak på bakskärmen. CRF 450 HM har inte hastighetsmätar-belysning men man ska ha det enligt lag så jag håller med om att mycket kan va luddigt. (Sen fick det inte vara mindre än 17 cm mellan innersta kant till kant på lysytan på blinkersarna bak)


Nopp! 24cm i fram mellan ytorna & 18cm mellan ytorna i bak!!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top