Skydd motard.

Bruuumm

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
690 smc
Tänkte bara höra vad kör ni med för skydd när ni er ute och gasar? Drog i marken för ca en vecka sen utan skydd och märkte att man får ju ganska ont utan :rolleyes: har ett sporthojs skinnställ men vad skiljer det från motard skinställ? någon som kör med typ cross skydd? borde ju bli lite svalare med cross skydden...

andreasnoren

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2007
Hoj
ktm 690 smc -08
jag kör själv med ryggskydd, crossskydd(axlar, bröst/rygg), armbågsskydd,
knäskydd och endurobrallor.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
jag kör själv med ryggskydd, crossskydd(axlar, bröst/rygg), armbågsskydd,
knäskydd och endurobrallor.

Så körde jag också innan (dock utan externa knäskydd). Sen kom jag på att jag inte ville glida på asfalten med de kläderna :näsblod

...Så jag köpte ett berikställ. Funkar ju hur bra som helst.
Skillnaden på "vanligt sporthoj-ställ" och motardställ vet jag inte, men jag tror inte motardställen har knäpuckar iaf.

Bruuumm

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
690 smc
Så körde jag också innan (dock utan externa knäskydd). Sen kom jag på att jag inte ville glida på asfalten med de kläderna :näsblod

...Så jag köpte ett berikställ. Funkar ju hur bra som helst.
Skillnaden på "vanligt sporthoj-ställ" och motardställ vet jag inte, men jag tror inte motardställen har knäpuckar iaf.

hmm okej ska googla efter det och kolla vad det kostar :tungan
borde väll gå bra att glida med cross skydd du har ju skydd typ överallt, iaf på överkroppen inte lår,röv osv kanske

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
hmm okej ska googla efter det och kolla vad det kostar :tungan
borde väll gå bra att glida med cross skydd du har ju skydd typ överallt, iaf på överkroppen inte lår,röv osv kanske

Du glider inte på ena axeln när du glider efter att du har ramlat på asfalt, utan det är just på framförallt röven du vill ligga. Att köra motard med crosskydd funkar görbra tills den dag du väl lägger dig ner. Jag har själv testat. Hade dock tur den gången så det gick inte så illa då ett öppet dike räddade mig men för att ha glidit på asfalt en såpass kort bit som jag gjorde så blev skadorna väldigt omfattande. Hade jag glidit längs med vägen istället för av vägen så hade jag garanterat inte haft många procent hur kvar på rygg/röv/lår.

Bruuumm

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
690 smc
Du glider inte på ena axeln när du glider efter att du har ramlat på asfalt, utan det är just på framförallt röven du vill ligga. Att köra motard med crosskydd funkar görbra tills den dag du väl lägger dig ner. Jag har själv testat. Hade dock tur den gången så det gick inte så illa då ett öppet dike räddade mig men för att ha glidit på asfalt en såpass kort bit som jag gjorde så blev skadorna väldigt omfattande. Hade jag glidit längs med vägen istället för av vägen så hade jag garanterat inte haft många procent hur kvar på rygg/röv/lår.

okej får väll kika på ett skinställ då, är ju bara de att det blir ju outhärdligt varmt.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kan inte en mc skyddsväst va nått då? Nån som vurpat i en som vet? :)

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Husaberg FS 650E
Motardställ är designade för en mer upprätt körstil. Samt är lite mer elastiska/flexibla vid vissa områden.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Precis.

Vet en som kör med dessa brallor med tillhörande jacka vilket funkar riktigt bra och ser ut som crosskläder. Tummen upp.

Såna har jag ett par med och i kombination med troy Lee´s skyddsjacka ( http://catalog.troyleedesigns.com/catalog/product_info.php?cPath=729_430&products_id=1117 ) i läder så känns det hyfsat säkert att vurpa på asfalten, kanske...
Det sämsta om man har delat oavsett om det e skinn eller textil e väl att överdel har en tendens att kana upp o så får man trevliga skrapmärken på "lovehandelsarna" hur som helst.

Jag kör bara med skinnstället om jag kör bana annars e det textil eller nyss nämnda byxor och skyddsväst.

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Såna har jag ett par med och i kombination med troy Lee´s skyddsjacka ( http://catalog.troyleedesigns.com/catalog/product_info.php?cPath=729_430&products_id=1117 ) i läder så känns det hyfsat säkert att vurpa på asfalten, kanske...
Det sämsta om man har delat oavsett om det e skinn eller textil e väl att överdel har en tendens att kana upp o så får man trevliga skrapmärken på "lovehandelsarna" hur som helst.

Jag kör bara med skinnstället om jag kör bana annars e det textil eller nyss nämnda byxor och skyddsväst.

Det är just det som är fördelen med skinnstället jag länkade till, dom glider inte isär. Just därför är dom oxå godkända av Svemo (och de flesta andra europeiska förbund).
Samma skydd som traditionellt skinnställ, fast med bättre rörligthet :tummenupp

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
jag kör med en tajtare allvädersbralla och "crosströjja" en nättröjja med skydd på axlar rygg bröst armbåge underarm o njurbälte, men jag har mc stövel förstärkt samt riktiga mc handskar o integralhjälm då, känns luftigt o fint :banana

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Glöm inte Leatt brace som komplement till ryggskyddet.
Skinn läker, det gör inte rygg och nacke.

hhttp://www.leatt-brace.com/
'

Själv sitter jag här med bruten nacke, med en fast nackkrage i två månader som jag inte får ta av från kroppen på åtta veckor. Vurpade med crossen, hade inget nackskydd när jag landade på huvudet.

Hade jag haft det hade jag troligtvis inte fått någon fraktur (på kota C6 i nacken) och jag hade nog inte heller haft nedsatt känsel i högerunderarm och vänster underben heller..... Jag önskar att jag hade haft ett leattbrace på mig när jag vurpade. Lätt att vara efterklok, och jag som trodde att jag hade alla skydd man kunde ha, men tydligen inte.

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
Drz 434sm -07
SKINNSTÄLL ALLA GÅNGER!! överlägset skydd om man vurpar! vilket jag har erfarit!;)
MVH Jocke

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Lånar tråden lite. Kör med crossdito nu men ska köpa skinnställ snart. Jag är 179lång och väger 85kilo (stora axlar). Är storlek 52 mitt riktmärke? Någon som har tips på bra delade motard ställ? Har mest hittat hela ställ. Finns det motardställ med knäpuckar? Många frågor nu......

Adrenalinejunky

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
YZ450F -09
'

Själv sitter jag här med bruten nacke, med en fast nackkrage i två månader som jag inte får ta av från kroppen på åtta veckor. Vurpade med crossen, hade inget nackskydd när jag landade på huvudet.

Hade jag haft det hade jag troligtvis inte fått någon fraktur (på kota C6 i nacken) och jag hade nog inte heller haft nedsatt känsel i högerunderarm och vänster underben heller..... Jag önskar att jag hade haft ett leattbrace på mig när jag vurpade. Lätt att vara efterklok, och jag som trodde att jag hade alla skydd man kunde ha, men tydligen inte.

Been there done that! Hoppas det läker ihop bra för dig! Totalskrotade M3an och krossade C2 och satt i HALOväst som det heter i 3månader.... Lagom skönt att efterdra skruvarna i skallen va? ;)

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Been there done that! Hoppas det läker ihop bra för dig! Totalskrotade M3an och krossade C2 och satt i HALOväst som det heter i 3månader.... Lagom skönt att efterdra skruvarna i skallen va? ;)

riktigt så illa är det inte för mig, slapp både halosträck och haloväst. Men med kragen jag har så KAN man plocka av den, och det gjorde jag när jag skulle sova och duscha. Nu har ngt gått snett och jag har känselbortfall i bålen, höger arm och vänster ben. Ångesten sköljer över mig varje gång jag tänker på att en enda nackkrage kunde räddat mig från mkt besvär och sjukskrivning. Skickar dig ett pm.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy