Skydda tankens lack

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Hej!
Hur gör ni på bästa sätt för att skydda eran lack på tanken ex.? har själv en svart tank där sidorna på den har blivit lite små slitna (matta). Tror det beror på att skinnstället har skavt lite mot lacken. I övrigt är lacken svart metallic. Vill ju nu att lacken ska bli lika fin som den övriga delen av tanken.

Frågan om någon har tips på hur man åtgärdar detta på bästa sett?:confused:

*Ska man använda sig av Turtle polérpasta inte lika stark som rubbing (inte lika mkt slipmedel)

*Turtle scratch remover

Ytan har blivit lite mer mattsvart istället för mer klarsvart.

Sen en fråga till. Är det någon här inne som använder sig av lackförsegling på tanken etc.? och funkar det bra/är det något man bör använda sig av:confused:

Hoppas någon har ork/tips att ge:) vill ge bara få den fin:gnissla

mstoltz

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Shadow
Hejsan.

Jag har själv haft det problemet och det jag gjorde ( Jag är lackerare ) var att eftersom det är metallic, så är det klarlack som skyddar, (ingen solidfärg)så det är inte riktigt lätt att få en bra yta när man polerar.

Hade det varit solidfärg hade det inte varit några problem att få tillbaka glansen.

Jag gjorde så att jag slippade lite lätt med 1500 sandpapper och sedan la jag nytt klarlack, blev jättebra.

Sedan efter ca 2 veckor när klarlacken härdat ordentligt så vaxade jag den med 2 lager vax för att skydda tanken. Ett vax skyddar ju inte mer än ca 3 månader och därför får man läga på nytt efter ca 3 månader.

Kan sammtidigt tipsa dig om mitt LackForum http://lackering.forum24.se/
Det handlar enbart om lackering.

Lycka till :)

MVH
Morgan

Last edited:

rolle79

ingalunda pinka tuppen brännvin
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
CBR 954/R1-05
Hej!
Hur gör ni på bästa sätt för att skydda eran lack på tanken ex.? har själv en svart tank där sidorna på den har blivit lite små slitna (matta). Tror det beror på att skinnstället har skavt lite mot lacken. I övrigt är lacken svart metallic. Vill ju nu att lacken ska bli lika fin som den övriga delen av tanken.

Frågan om någon har tips på hur man åtgärdar detta på bästa sett?:confused:

*Ska man använda sig av Turtle polérpasta inte lika stark som rubbing (inte lika mkt slipmedel)

*Turtle scratch remover

Ytan har blivit lite mer mattsvart istället för mer klarsvart.

Sen en fråga till. Är det någon här inne som använder sig av lackförsegling på tanken etc.? och funkar det bra/är det något man bör använda sig av:confused:

Hoppas någon har ork/tips att ge:) vill ge bara få den fin:gnissla

Ta en finare rubbing och använd maskin så går det bort utan problem.
Lackförsegling är att rekommendera eftersom du får ett långtids skydd av det.
Jag har lämmnat in mina cycklar varje år på rekond och det är lätt värt pengarna. Ca:1500kr (en fördel när du säljer cyckeln med).

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
bagster overdrag, jag pallar inte kjøra utan...med detta produkt på hojen blir det inga repor...kom ihåg bara att plocka av det och tvatta/polera et par gånger per sesong...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024