Bara för att uppdatera tråden lite.
Åkte skidor för någon vecka sedan, hade mitt allvädersställ på mig med Level 1 godkända skydd i:
Axlar
Armbågar
Höft
Knä
Samt Biltemas hårda L2 ryggskydd
Ramlade ganska hårt på ryggen och kände verkligen smällen (kom utanför banan).
Hastigheten var uppskattningsvis 50 - 60 km/h. Direkt efteråt hade jag ont i armbågarna/knä samt höften, ryggskyddet skyddade helt magiskt bra.
Efter 10 min så var smärtan i armbågarna samt knän borta, höften tog 2 dygn innan det inte gjorde ont mer.
Min slutsats: har man Level 1 godkända skydd i sin skyddsutrustning och ramlar i 50 km/h på snö och det gör ont i 2 dygn så hjälper det skyddet ingenting när man ramlar av hojen i 100 km/h på asfalt.
Blir att köpa nya skydd till sommar...
Jag har gjort just det. För övrigt 1a vurpan av ca 10 där jag skadat mig.
Bromsade med enbart fram med nedlägg i utgången av en kurva (för att inte köra på framförvarande, jag vet dålig planering :-( )
Lägger mig "blixtsnabbt" på vänstersida med hojen på insidan av vänster lår. Hojen (Sprint RS) kasar av låret , hojen avslutar med att trycka vänster knä i asfalten. Och vänster knä böjer bakramen (upptäckt senare).
Därefter fri från hojen rullar jag runt på asfalten.
Skador, lårkaka i vänster lår, ca 0,5 liter blod i låret. Skinnet i skinnbyxorna brister på vänster knä, mjuka knäskyddet under skinnet försvinner snabbt mot asfalten så mitt eget skinn går i asfalten och skinnet brister ca 4cm över knäskålen. Hårda skydd på allvädersjackans vänstra axel nerslipat men min axel klarar sig.
Corduran på vänster armbåge nersliten men min armbåge klarar sig precis.
Hårda MC handskarna nerslipade ca 50% av hårda skydden.
Stövlarna lite slipmärken.
Hjälmen ser ut som den är körd i bandslip runt om utom mitt på huvudet.
Knäet var det som behövde rengöras och sys. Så det gjordes på Karlskoga lasarett.
Min bedömning är att med liiite bättre ben / knäskydd så hade jag klarat knäet.
Därav funderingarna på Hockeyknä/bens/skydd.
Ryggskydd, Biltema L2. Ryggen helt oskadd.
En annan sak är att Sprint RS har för stort styrutslag för att hindra att tummarna kommer i klämm mellan tank och styre vid vurpa. Så jag bröt höger tumme mellan nageln och 1 leden.
(Hur kan man bryta av ett mindre än 3cm långt ben?)
Så tummarna tänker jag skydda i fortsättningen med tidigare styrstopp.
Och numera bromsar jag alltid (återigen) med både fram och bakbroms.
Å andra sidan, 9 vurpor av ca 10, har jag varit oskadd efteråt.