Skyddsjacka (ex Dainese Wave Pro 2) med skinnjacka + Sport mc = Bra idé?

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Hallåhallå!

Ska ta mckort nu till våren och behöver införskaffa Mckläder. Kommer övningsköra en BMW F800R. Den kanske inte är en sport mc (snarare en streethoj), men planen är att jag ska införskaffa något mer sportigt på sikt. Så nu när ni vet vad jag ska köra - till saken:

Jag har kikat på alternativet att köra med en skyddsjacka för krosskydd och skinnjacka ovanpå för friktionsskydd. Skyddsjackorna ger mig intrycket av att erbjuda ett mer heltäckande skydd från kross/stöt än inbyggda skydd ger. Men när jag kikar omkring får jag intrycket av att dessa skyddsjackor är främst för offroad/motard- och touringbruk. Stämmer detta?

Specifikt har jag kikat på "Dainese Jacket Wave Pro 2". Vad har ni att säga om att köra med den under en skinnjacka på en sporthoj? Är det helt enkelt bättre (billigare?) att gå och skaffa ett tvådelat skinnställ med inbyggda krosskydd?

Mvh
nybörjaråkaren Wikae

Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag tycker du ska köpa ett bra skinnställ som passar dig och din kropp, skyddsjacka är bökigt, satsa hellre på ett klass 2 ryggskydd och Dainese Thorax2 bröstskydd. Bröstskydd räddar många liv! Armbåge,axlar och knäskydd som sitter i skinnställen ger i regel fullgott skydd.

Med vänlig hälsning, Try

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Själv funderar jag att skaffa ett tvådelat skinställ samt Dainese Wave Chest Pro Protector känns mer som att du är ute efter det samma.

Edit: Noterade nu att Dainese Wave Chest Pro Protector är bara level 1? I så fall får jag nog börja leta efter en ersättare.

Last edited:

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Så det finns i regel möjlighet att ha bröstplatta under skinstället? Hur är det med ryggplattan - är det oftast ett inbyggt eller kan man ofta köpa ett separat som sitter bäst?

Try, ja det låter definitivt som det var detta jag hade i tankarna! Kanske en sån där Leatt 3DF som alla snackar om, hehe.

Tack för hjälpen - nu är jag på rätt spår!

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Ja, om du googlar på Dainese Thorax så får du upp bild.

Jag tror på skydd som sitter på plats, har man bara vant sig att ta på ryggskydd, skinnstället och bröstplatta innan man hoppar på hojen så är man skyddad. Jag äger en skyddsjacka där allt är integrerat, dock glider den upp när man ska ta på sig stället och är allmänt bökig att få att sitta skönt.
Därför använder jag inte den. Skydden skyddar inte när de ligger hemma ;)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!