Skyddsjacka vs skinnställ?

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
hej

har lite funderingar inför sommaren på vad man ska använda. kör på crossbarnarn så har en ride north skyddsjacka om ja inte minns helt fel och har även skinnställ. men frågan är då om man tar hojjen till skolan eller bara åker runt och cruisar.

ca 5 mil till skolan. om man då säger att ja pendlar nånstans mellan 70 och 140 normal körning. går dock inte över 90 på 70 väg utan då de går lite fortare är det motorväg eller 90vägar.

min mc är en yamaha fazer 600 ifrån 98 strypt till 25kw så några 170+ kommer det aldrig bli. min fråga är dock vad som faktiskt ger mest skydd? om ja nu rullar runt eller krockar med en bil käns det som om skyddsjackan skyddar mer då den har både ryggskena bröstkorg och armbågs nyckelbens och axel skydd.

skinstället är ju bara som sagt skinn och en liten ryggskena.

är ju omöjligt att säga vad som ger mest skydd men tuggar sig asfalten igenom skyddsjackan på nolltid om ja skulle dra omkull i 110?

är för övrigt ett litet äldre skinnställ så vackert är det ej. och pengarna har gått åt till att köpa ny mc och försäkringen så köpa nytt skinnställ är inte att tänka på

tacksam för alla svar

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det gör lika ont att ramla när man åker till skolan eller bara åker för nöjes skull. När du åker till skolan kan du vara stressad också så då är det bra att ha så mycket skydd som möjligt.

Det du alltid bör ha enligt mig är hjälm, handskar och RYGGSKYDD.

Det kan lika väl vara skinnstället som går sönder vid eventuell krasch.

Men skyddsjackan är väll mer anpassad till bankörning(cross/enduro). Men det håller säkert 1 till 2 krascher.

Last edited:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Det är bara att ta dina kroppsdelar och prioritera dem i tur och ordning.

1. Hjälm. Utan ett helt huvud är det grymt svårt att leva
2. Ryggskydd. Jag väljer att kunna gå istället för att bli förlamad från nacken och neråt
3. MC-stövlar Tro det är ej, men fötter och anklar är grymt svårt för sjukvården att reparera
4. Handskar. Händer trasar snabbt sönder vid en krasch
5. Skinnställ överdel. Jag skrapar hellre benen än överkroppen
6. Skinnställ underdel

När man väl gjort denna lista så inser man snart att det är jävligt svårt att pruta bort något överhuvudtaget. Så fort jag lämnar "6:an" (har delbart ställ) hemma känns det som att köra bil utan säkerhetsbälte

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Det är bara att ta dina kroppsdelar och prioritera dem i tur och ordning.

1. Hjälm. Utan ett helt huvud är det grymt svårt att leva
2. Ryggskydd. Jag väljer att kunna gå istället för att bli förlamad från nacken och neråt
3. MC-stövlar Tro det är ej, men fötter och anklar är grymt svårt för sjukvården att reparera
4. Handskar. Händer trasar snabbt sönder vid en krasch
5. Skinnställ överdel. Jag skrapar hellre benen än överkroppen
6. Skinnställ underdel

När man väl gjort denna lista så inser man snart att det är jävligt svårt att pruta bort något överhuvudtaget. Så fort jag lämnar "6:an" (har delbart ställ) hemma känns det som att köra bil utan säkerhetsbälte

jo det kan jag hålla med om. kör alltid med hjälm handskar och skinnställ och skor. det enda som ja undrar över är om en sådan skyddsjacka skyddar mer än en skinjacka. (har delat ställ så kommer i så fall fortfarande ha skinnbyxor)

och skinstället jag har har som sagt några år på nacken så hur bra ryggskenan och skinnet värkligen kommer skydda när krashen är där vet jag inte om jag vågar lite på till 100.

skyddsjackan ja använder har ja dock bara bra erfarenheter med på crossbarnarn efter att man dratt omkull. så där vet jag ju att ryggskenan och de andra skydden funkar som dom ska så att säga.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Skyddsjackan under skinnstället om den får plats så slipper du fundera på vad som är säkrast:tummenupp

Ryggplattan är väl separat, så att den inte sitter i skinnjackan?

Anledningen till att skyddsjackan har funkat bra på crossbanan har ju till stordel med hastigheten att göra, det går ju inte lika fort där som det brukar göra ute på vägen. Så skinnstället borde vara bättre, garanterat mot nötning, vilket kommer hända om du kör omkull i högre fart och glider..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
jo det kan jag hålla med om. kör alltid med hjälm handskar och skinnställ och skor. det enda som ja undrar över är om en sådan skyddsjacka skyddar mer än en skinjacka. (har delat ställ så kommer i så fall fortfarande ha skinnbyxor)

och skinstället jag har har som sagt några år på nacken så hur bra ryggskenan och skinnet värkligen kommer skydda när krashen är där vet jag inte om jag vågar lite på till 100.

skyddsjackan ja använder har ja dock bara bra erfarenheter med på crossbarnarn efter att man dratt omkull. så där vet jag ju att ryggskenan och de andra skydden funkar som dom ska så att säga.
Skyddsjackan skyddar bättre än skinnjackan när det gäller slag. Mot vissa punkter. Men skinnjackan skyddar betydligt bättre om man glider på asfalten. Vilket du kommer att göra om du kör omkull i 100kmh på väg till skolan.

Skaffa ett ryggskydd som ryms under skinnstället så behöver du inte fundera.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
ok. är nå liten pinne till skena som sitter i en ficka typ på skinstället. funkar biltemas 300krs ryggskena eller ska man köpa nån såndär ufo bla bla för 800kr? har nog råd med en sådan 800krs platta men funkar biltemas fint så.. någon som vet?

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Det som sitter i stället duger inte. Jag åker själv med UFOs platta. Funkar bra tycker jag. Vill du lyxa till det klipper du en Dainese Air Wave för 1500 pix, så slipper du bli svettig på ryggen också :tummenupp

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
okej då får ja försöka ta en titt på den då. 8000 på kontot och nåstans mellan 2000 - 2500 för strypningen som ja ska köpa idag och sedan en försäkring på 1500kr på 3 månader.. inte lätt att vara studerande:D

men väldigt tacksam för svar!:Bugar

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Kör på ett UFO då istället och spara några hundra. Jag är skitnöjd med mitt och har svårt att tro att det ur säkerhetsaspekt skulle vara sämre än Daineseskyddet. Det senare är dock skönare (svalare)

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
okej, får se hur ja gör då. dröjjer väl ändå en månad till innan det värkligen är dags för moppe körning så borde kunna samla in någon krona på lovet. men är jätte tacksam för svaren:Bugar

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ha med en extra tröja så är det ju bara byta. På t.ex. 5 km hinner man inte bli svettig ens.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Biltemas funkar garanterat bättre än den du har nu, enligt mig så skyddar både biltema och ufo:rolleyes:

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min målsättning är att inte krascha. Eftersom ca 50% av alla MC-olyckor sker med annat fordon så ser jag min MC-jacka i gulgrönt som en viktig säkerhetsdetalj. Och förra sommaren fullständigt drällde det av MC-förare som satt och körde motorväg i reflexvästar. Vilket jag tror är en viktig del till att MC-olyckorna minskade förra året. För som en SMC-instruktör sa till mig: Va hjälper det att du har ABS-bromsar om du kommer i 250km/h och en lastbil som inte sett dig kör ut på vägen.
Ja och så har jag MC-stövlar, skinnbyxor med inbyggda skydd, biltemas ryggskydd under jackan, MC-handskar och försöker ta lugnt på landsväg så jag behåller körkortet och får köra på bana.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...