Skyddskläder på EU-moped??

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Var ute och övningskörde med sambon igår och var på väg ut mot Tumba när vi kom ikapp två killar på en EU-moppe (tror jag det var iaf. Fanns ingen regskylt). De körde strax över 70 km/h och båda två följde lagen om att ha hjälm på sig men sen var det t-shirt, jeans och badtofflor på bägge.

Visst kör vi hojåkare ofta fortare än 70 (oftast klart fortare) och det förekommer även de som har samma klädsel på sig som dessa två på moppen hade, MEN!!! Det brukar bli ett jäkla gnäll i många led ifall något händer och föraren samt passageraren inte har godkända skyddskläder på sig!
Det jag undrar över är ifall det inte finns några regler för hur moppeåkare ska vara klädda? Är visserligen, vad jag vet, inte lagstadgat att en hojåkare måste ha annat än hjälm på sig vid färd men det brukar alltid finnas andra regler som ska följas.

Min åsikt är att de som klär sig på detta sätt vid färd inte behöver ha någon hjälm heller då det inte verkar finnas så mycket i skallen att skydda!

Någon här som vet hur "storebror" har sagt och bestämt i denna fråga??
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Är visserligen, vad jag vet, inte lagstadgat att en hojåkare måste ha annat än hjälm på sig vid färd men det brukar alltid finnas andra regler som ska följas.

Vid uppkörning med MC måste man väl ha full utrustning, men i övrigt är det bara hjälm man måste ha vad jag vet.

Grabbarna du såg må ha varit lagligt klädda för att köra moppe, men moppen ska ju egentligen inte gå så fort. Hade den ingen regskylt var det nog en "30-moppe".
 
Last edited:

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
efterssom jag inte har tagit mc-kort än så kör jag omkring på min moppe, den går lite över 70, och även fast jag har riktiga mc-kläder så använder jag dom inte när jag kör moppe. det skulle vara j*vligt bra om något hände. men det är helt enkelt inte värt det att ha dom på sig.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Visst är det så att det bara är hjälm som är lagstadgat krav på hoj - liksom på moped. Mellan-tonåringen hemma är i mopedålder just nu, och därför är frågan litet aktuell. Hon skulle aldrig få för sig att köra utan hjälm, eller att - som en del hjärndöda töntar i samma ålder - köra med hjälmen käckt på svaj som en svamp ovanpå huvudet. Med två hojkörande föräldrar är skyddstänket ganska rotat, men samtidigt är det inte realistiskt att försöka motivera en utseendeorienterad och gå-ut-fixad tonårstjej att dra på sig skyddsställ, ryggskydd och stövlar för att köra moped till kompisen.

Vi har resonerat tillsammans och kommit överens om att köra med bra hojhandskar är en rimlig kompromiss. Om man kör omkull så tar man sig instinktivt för med händerna, och de kan ju bli rejält trasiga. Hennes motivation ökade, på ett olyckligt vis, härom veckan när hon körde en bit bakom en kompis som körde omkull ordentligt. Båda körde så fort som mopederna gick, strax över 50. Inga frakturer och lyckligtvis integralhjälm, men en del skinn och kött blev kvar på asfalten. Dottern blev chockad av hur illa man kan skadas i så "låg" hastighet, så vi behöver inte tjata om handskarna nu.

Hade den ingen regskylt var det nog en "30-moppe".
Det kan det förstås ha varit, men med två killar i 70 tror jag mer på en avskyltad EU-moped. Ungarna gör ofta så, dels om mopeden är stulen, dels om man har en astrimmad moped som man inte vill att polis eller andra vuxna skall se identitet på.
 
Last edited:

samzon

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Ort
åkersberga
Hoj
Triumph speed 4 +blue monster
:död
efterssom jag inte har tagit mc-kort än så kör jag omkring på min moppe, den går lite över 70, och även fast jag har riktiga mc-kläder så använder jag dom inte när jag kör moppe. det skulle vara j*vligt bra om något hände. men det är helt enkelt inte värt det att ha dom på sig.

INTE VÄRT DET???? verkar inte som du har något att skydda isåfall :va :huvet
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Var ute och övningskörde med sambon igår och var på väg ut mot Tumba när vi kom ikapp två killar på en EU-moppe (tror jag det var iaf. Fanns ingen regskylt). De körde strax över 70 km/h och båda två följde lagen om att ha hjälm på sig men sen var det t-shirt, jeans och badtofflor på bägge.

Visst kör vi hojåkare ofta fortare än 70 (oftast klart fortare) och det förekommer även de som har samma klädsel på sig som dessa två på moppen hade, MEN!!! Det brukar bli ett jäkla gnäll i många led ifall något händer och föraren samt passageraren inte har godkända skyddskläder på sig!
Det jag undrar över är ifall det inte finns några regler för hur moppeåkare ska vara klädda? Är visserligen, vad jag vet, inte lagstadgat att en hojåkare måste ha annat än hjälm på sig vid färd men det brukar alltid finnas andra regler som ska följas.

Min åsikt är att de som klär sig på detta sätt vid färd inte behöver ha någon hjälm heller då det inte verkar finnas så mycket i skallen att skydda!

Någon här som vet hur "storebror" har sagt och bestämt i denna fråga??


Sluta nu, skinnställ på moppe?!
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
efterssom jag inte har tagit mc-kort än så kör jag omkring på min moppe, den går lite över 70, och även fast jag har riktiga mc-kläder så använder jag dom inte när jag kör moppe. det skulle vara j*vligt bra om något hände. men det är helt enkelt inte värt det att ha dom på sig.

Vikket pucko!!! ...antar att du inte känt hur det känns att gå omkull i tex 50 kmh. Men som du säger, kanske inte "värt" det. Men shorts och badtofflor hör inte hemma i sådana sammanhang
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Sluta nu, skinnställ på moppe?!
Störtlöjlig tanke, håller med.:tungan

Men... själv kör man sällan fortare än 70-80 i stan, och skulle aldrig komma på tanken att köra hoj utan skinnställ/ryggskydd/stövlar/handskar. (Visst, jag är en feg fan och jag vet att det finns många som tycker skyddsgrejor är överkurs om man "bara" skall till kompisen eller nåt kort ärende. :rolleyes: )
Men rent objektivt, skadar man sig mindre om man vurpar i 70 med moped än om man gör det med mc?

För tio-femton år sedan gick en "laglig" moped i kanske 35-40 och en trimmad i 50-60. Idag går en orörd EU-moped i åtminstone 50 och en trimmad ofta i 80-90, det är dessutom extremt mycket enklare för vem som helst att trimma än förr om åren.
Skinnställ på moped är överkurs till och med i min värld, men astrimmade mopeder och mopedolyckor är något som vi hojåkare skulle behöva diskutera (med ungdomar) betydligt oftare. Det är tydligt att beslutsfattande myndigheter (och rådgivande organisationer) gärna klumpar ihop mopedolyckor med mcolyckor i en kategori "motoriserade tvåhjulingar".
 
Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3047134 För tio-femton år sedan gick en "laglig" moped i kanske 35-40 och en trimmad i 50-60. Idag går en orörd EU-moped i åtminstone 50 och en trimmad ofta i 80-90, det är dessutom extremt mycket enklare för vem som helst att trimma än förr om åren.

:va :va


För 10-15 år sen när man körde moped så var det 2 av 10 som hade "lätt" trimmade mopeder som gjorde 50-60, alla andras låg mellan 80-125! Med min gamla DT körde jag om bilar på insidan på E4:an :rolleyes: Men det var på min by det. Att det går fortare idag än då är inte riktigt sant, däremot är det som sagt lättare idag än då. Dessutom måste antalet mopeder i trafiken ha ökat hiskeligt dom senaste åren.

Klota i 50 med hoj lr i 50 med moppe, vad är det för skillnad? Skinnställ, visst, lite overkill men ett fint allvädersställ då? Går att få tag på för 2-2,500:- och ryggskydd borde ju även "hojföräldrar" inse att det kan vara skillnaden mellan några blåmärken och ett liv i rullstol!!!
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Väldigt onödigt personangrepp tycker jag.

Kanske det, -men tycker kommentaren var puckad. Men ber om ursäkt för min kommentar/påhopp. Tror att föräldrar (eller mopedisten) inte vet hur ont det gör att damma ner i backen eller in i en annan bil i dom hastigheterna.

Dessutom är det som så att dom flesta 15-åringar gärna stajlar lite extra och inte alltid tänker sig för vilket ökar skaderisken rätt stort.

Ett ryggskydd behöver inte synas utanför tröjan eller jackan eller vad man nu har, bra handskar och tex jeans i kevlar eller något liknande... går nog att få till det lite coolt!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
EU-moppe, hjälm på sig men sen var det t-shirt, jeans och badtofflor på bägge.
Det är viktigt att inte trycka ned hjälmen längre än att käkpartiet hamnar i pannan när man kör moppe, iaf. är det så det körs här i stan...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
För 10-15 år sen när man körde moped så var det 2 av 10 som hade "lätt" trimmade mopeder som gjorde 50-60, alla andras låg mellan 80-125!
Antingen skarvar du rejält nu, eller så bodde du i en väldigt speciell by... :tungan Jag vet bara hur det såg ut i och runt Göteborg, och där gjorde inte 8 av 10 mopeder 80-125 km/h. Men för att moderera mitt påstående, säg 15-20 år sedan då.

Att det går fortare idag än då är inte riktigt sant, däremot är det som sagt lättare idag än då. Dessutom måste antalet mopeder i trafiken ha ökat hiskeligt dom senaste åren.
Jag tror också att det finns betydligt fler mopeder i trafik idag, bland annat eftersom det dykt upp så många scootermodeller vilket inneburit att fler tjejer än tidigare kör moped. Men jag tror också att det faktiskt går fortare. Inte än dina exempel, men i genomsnitt. EU-mopederna är från början byggda för högre hastigheter än gamla klass II mopeder, de har högre motoreffekt från början, och de är som sagt mycket lättare att trimma även för den ganska (mekaniskt) okunnige.
Men att det går inflation i hastighet i mopedvärlden är ju inget konstigt, när man jämför med mc. En 120 hk hoj som toppade 250 för tio-tolv år sedan och var fräckast i universum då, klassas som bojsänke och touringlokomotiv av de flesta här på SH idag. Klart ungarna tar efter.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det jag brukar säga till mina moppeelever:
"Godkänd hjälm MÅSTE man ALLTID ha på skallen och den ska sitta ordentligt och vara knäppt.

Ett par handskar är bra att ha eftersom att man reflexmässigt tar emot sig med händerna om man ramlar. Även om man 'bara' får skrubbsår så kanske man inte kan använda händerna ordentligt på ett par veckor. Och hur kul är det att ta hjälp av morsan för att gå på toa?

Heltäckade kläder är en fördel att ha på sig. Även om det inte skyddar lika bra som ett riktigt mc-ställ så är det i alla fall lite bättre med en billig skinnjacka och ett par jeans än linne och shorts.

Ryddskydd har jag alltid på mig då jag kör ett motordrivet tvåhjuligt fordon."

Om de sedan lyssnar på vad jag sagt och praktiserar det i verkliga livet är ju en annan femma...

Men när jag kör den praktiska lektionen så är det full skyddsutrustning som gäller. Integalhjälm, allvädersställ med hårda skydd (inklusive ryggskydd), mc-stövlar, hjälmluva och mc-handskar. Jag vill inte ta ansvar för ett gäng yra femtonåringar som ska köra moppe om de inte är ordentligt påklädda. Och självklart så föregår jag med gått exempel och har full skyddsutrustning jag också då det är lektion.
 

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
vara
Hoj
dt125r -svart och röd
min kompis krocka med en annan moped i 60-70 han fick åka ambulans till sjukhuset och spändera helgen där.. alltså blev polisen inblandad och han fick massa böter.. hade han haft bättre kläder hade det bara vart att åka hem och ta det lite lungt vila lite .. men nu blev det skrapsår brännmärken och böter.. fast jag åkte i 60 i shorts och t-shirt men jag visste inte bättre då
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
:död

INTE VÄRT DET???? verkar inte som du har något att skydda isåfall :va :huvet

de är den inställningen man har om man är i "moppe åldern" de går över sen..

något som jag har noterat är att en del grabbar åker med ryggskydd på moppe, å de sitter utanpå ALLA kläder så de ska synas :tungan
 
Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3047208 Antingen skarvar du rejält nu, eller så bodde du i en väldigt speciell by... :tungan Jag vet bara hur det såg ut i och runt Göteborg, och där gjorde inte 8 av 10 mopeder 80-125 km/h. Men för att moderera mitt påstående, säg 15-20 år sedan då.

Heh, oh ja det kan man lugnt påstå att jag bodde i :D Tyvär så hade vi våran del av olyckor också.


3047208Jag tror också att det finns betydligt fler mopeder i trafik idag, bland annat eftersom det dykt upp så många scootermodeller vilket inneburit att fler tjejer än tidigare kör moped. Men jag tror också att det faktiskt går fortare. Inte än dina exempel, men i genomsnitt. EU-mopederna är från början byggda för högre hastigheter än gamla klass II mopeder, de har högre motoreffekt från början, och de är som sagt mycket lättare att trimma även för den ganska (mekaniskt) okunnige.
Men att det går inflation i hastighet i mopedvärlden är ju inget konstigt, när man jämför med mc. En 120 hk hoj som toppade 250 för tio-tolv år sedan och var fräckast i universum då, klassas som bojsänke och touringlokomotiv av de flesta här på SH idag. Klart ungarna tar efter.

Absolut högre genomsnittshastighet i dag än tidigare, min "by" representerar nog inte Sverige i stort för 10-15 år sedan men jag har iaf känslan utav att på den tiden så kunde en större % trafikreglerna och hur man förhåller sig i trafiken. Bara häromdan så hamnade jag bakom två moppefuckon, inga lysen, inga blinkers bara ett jävla liv på dom. Låg bakomför dom några 100 meter när dom la sig ute efter vägrenen, helt plötsligt så svänger båda två tvärt av till vänster!! Hade jag varit en timmerbil hade dom pojkarna varit pankaka. Sen när lägger man sig till höger när man ska svänga vänster? Ser sånna skräckexempel varje dag på diverse vingel och annat. Hårdade teoriprov och ett körprov för att få köra samt hårdare straff på "olovlig körning".

Här i Sundsvall så gjorde polisen en punktinsats mot mopedåkare förra året, mkt pga att dom var värre än AIK och Hammarby hulliganer som sitter instängda i ett rum tillsammans. Men det var även många olyckor ifjol, 3st på en moppe blev påkörda när dom körde rakt igenom en korsning t.ex.. Hur många dödsolyckor sker per år på eu-moppar?

Lindstrands har ju denim brallor med hi-art förstärkning och dom har ju även fina smidiga jackor, arleen ness har ju även dom smidiga skinnjackor med skydd som är riktigt tunna. Men det sitter väl i pengarna antar jag, ett par brallor går på 1400:- å jackor på mellan 2-5000:-
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
En bra allväderjacka borde man ju kunna hitta som kan tilltala dom yngre. Ta bort all skydd utan ryggskyddet, inte optimalt men då räddar man i alla fall ryggen samt skyddar en stor del av kroppsytan från vägskav.
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Jag kan hålla med om att helställ på moppe är lite overkill, men varför inte ta det pö om pö. Jag tycker det är ett smart sätt att köra med hjälm, ryggskydd och nån fräck mc-jacka. Det borde ju ungdomarna tycka är ok. Linne och badtofflor:va... Nja.
Själv sitter man ibland på 1000cc på väg till träningen iklädd endast träningskläder och hjälm. Inte så smart, men jag skyller på hjärnskadan. Har lovat mamma att skärpa mig:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top