Skyddskläder på EU-moped??

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Vikket pucko!!! ...antar att du inte känt hur det känns att gå omkull i tex 50 kmh. Men som du säger, kanske inte "värt" det. Men shorts och badtofflor hör inte hemma i sådana sammanhang

Kan säga av egna erfarenheter att det gör ganska ont att ramla i 40 km/h.
Körde moppe för 2 vintrar sen(crossmoppe med "motardfälgar")
Hade då Jeans långkalsonger tröja och jacka. Det enda jag fick var ett ganska fett ärr på knät fast det ser ju mest coolt ut:tuttar
Aja iaf så tycker jag det är lite overkill med skinnställ på moppe, om den går i 40. Man kör moppe för att senare i livet kan berätta om hur "crazy" man va:yoparty

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lindstrands har ju denim brallor med hi-art förstärkning och dom har ju även fina smidiga jackor, arleen ness har ju även dom smidiga skinnjackor med skydd som är riktigt tunna. Men det sitter väl i pengarna antar jag, ett par brallor går på 1400:- å jackor på mellan 2-5000:-
Annars: http://www.karlssonshjalmar.se/syst...?HID=206&FID=193&HSID=2311&Kid=1161&PID=23976
Inte något ryggskydd. Men riktigt billig. Och designen borde säkert kunna tilltala moppefuckon.

sportbike

Guest
Jag är inte förvånad,hade inte ens hjälm när jag åkte moppe.
Det som förvånar mig,är att så många hojåkare åker runt i full mundering,men utan HANDSKAR !
Gissa vad man tar emot sig med,när man drattar omkull.

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
vad alla blev sura på mig för att jag inte har skyddskläder när jag kör moppe. :D
men men, nu när jag har tagit mc-kort (den 12 juli) så åker skydden alltid på, även om det bara gäller en tur ner till kompisen som bor 1km ifrån..

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Kolla er försäkringsvillkoren!

Min (och många andra) har krav på CE-godkända skyddskläder om man ska få ut något för personlig skada efter en olycka.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag hade aldrig ordentliga kläderna på mig när jag åkte moppe.
Och som någon sa, har ni skinnställ på er när ni cyklar snabbt?

Sen ni som klagar på dålig utrustning på moppedister, har ni någonsin klagat på dåliga kläder på cyklister som kör lite snabbare?
Tveksamt...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kolla er försäkringsvillkoren!

Min (och många andra) har krav på CE-godkända skyddskläder om man ska få ut något för personlig skada efter en olycka.

Min försäkring har krav på hjälm, that's it.

Jag vill varken att det lagstiftas om skydd, eller att försäkringsbolagen ska kräva det, för det finns alltid det där tillfället när man ska köra hojen till en kompis två kvarter bort för att tvätta, köra hem hojen från verkstaden och man ides inte släpa skinnstället på bussen dit, eller åka på affären ett kvarter bort och köpa mjölk.

Visst kan olyckor ske även på så korta körningar, men man kör ju snällare om man inte har grejorna på sig också, så det är en för mig acceptabel risk.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln