Skyddskläder

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Intressnt läsning. Jag tror mycket på det som skrevs tidgare att vi präglas dels av skrämselpropaganda och dels av andra auktoriteter. Men jag tror även det handlar lite om vår egen mentalitet och våran egen etik. Vi väljer ju som sagt själva vad vi ska åka i och hur vi ska göra det.

Men de e klart, komma till morsan o farsan på hojen i shorts och t-shirt i sverige eller göra det i t.ex frankrike kanske skiljer sig åt våldigt mycket.

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
Gixxer1000
Glid runt hur mycket du vill du om det känns skoj. Att det kanske är den typ av utrustning som skyddar bäst betyder inte att det är den som alltid är bäst att använda.

Ehm? Så du använder inte SKYDDSutrustning för att det ska SKYDDA? Är det viktigare att det är svalt, skönt och snyggt? :va

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ehm? Så du använder inte SKYDDSutrustning för att det ska SKYDDA? Är det viktigare att det är svalt, skönt och snyggt? :va
Jag använder skyddsutrustning för skyddets skull. Det jag säger är att det som skyddar bäst inte alltid är det som är bäst att använda för stunden. Kompromiss, det tror jag nog att du förstår?

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
Gixxer1000
Jag använder skyddsutrustning för skyddet skull. Det jag säger är att det som skyddar bäst inte alltid är det som är bäst att använda för stunden. Kompromiss, det tror jag nog att du förstår?

Du gör det. Bra. I diskussionen med stefur du hade så handlade det väl om skinställ vs vanliga tygkläder?! Därför antog jag att du menade att tyg kan vara bättre (smidigare, snyggare eller vad du nu kan ha menat med det) ibland. Bra att det inte var så! :tummenupp

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
De är oftast ett väldigt tjat om att skinnkläder är överlägsna textil när det gäller att glida på asfalten.

Utmed de krokiga vägarna jag kör ca 80% av tiden finns det en djävla massa stenar, träd, telefonstolpar, stengärdsgårdar, vägtrummor och stålräcken.

Jag tror nog att textilkläderna håller under den halva sekund som man glider efter att man kört omkull innan man mosas mot något av ovanstående hårda föremål.

Att hela tiden hänvisa till vad som används i Moto-gp är inte relevant utanför banan.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Att säga att "textil är skit och skinn är bra" är som att säga "spray är bra och pensel dåligt". Det finns tusen variabler som spelar in.
Hur många otroligt slitstarka yttertextiler finns det inte? Vilka material- och trådval man gör OCH sömnadstekniken är avgörande. Hur monterar man vilka skydd var i kläderna...
Hur bra är ett skinnställ som är ihopsytt av en bakfull ALUare?
-Jo, men det är skinn och därmed bra!

Det är lätt göra debatten för enkel.

Frågan kommer ändå för många här vara vilket ställ "skall man ha?" och inte "vilket ställ är säkrast?".

Ännu har ingen här fört diskussion om öppna fickor och rätt åtdragna muddar och ärmslut. Metalldragkedjor eller kardborre?

Det räcker inte köpa det säkraste, det ska sitta på kroppen på ett skyddande sätt också.

Kör försiktigt!

/Henning!

Gwimphy

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Hoj
zxr 750 streetfighter -93
Jag som några andra här i tråden, tror iaf mer på skinnställ ändå har mitt ställ att tacka att jag bara fick ett litet skrapmärke på ena handleden när jag klotade gled en bra bit flög av i 80km/h och min jacka som jag fick me mig hem från vem det nu va som tog hand om den iaf..ser inte snygg ut hade verkligen inte velat vet hur jävla ont det hade gjort om man hade åkt utan..och säger som dom flesta fan inte läggaer jag ut 15k på skydd som jag inte tänker använda..ska man köra hojj så är det bara kränga på sig skiten..har jag gjort innan och kommer forsätta med !

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skinnställ är bra men känns jävligt artonhundratal, skinn i en modern bil är också jävligt skumt egentligen. Träratt:va

I "framtiden" kommer GP förarna ha en bionisk skyddskapsel, ungefär som hi-tech crossskydd i kevlar, magnesium och något annat exotiskt.

Sverigemarknaden måste stå för en försvarlig del av världens skinnställstillverkning och försäljning, har aldrig sett någon köra i skinn någonstans i hela världen, inte ens i finland. Där ser man gore-tex på sporthojar hela dagarna.

Nää, skinnställens dagar är räknade.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...