Skyddsutrustning som inte är skinn

j..

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
sthlm
Hoj
R1
Hej hopp,

Ok jag letar efter en praktiskt användbar skyddsutrustning. Jag har ingen bil så jag åker hoj överallt (vilket inte betyder att jag är en gud på att köra, för övrigt kör jag inte på bana så fortare än 140 går det nog aldrig) och mitt skinnställ är helt enkelt för opraktiskt en stor del av tiden (åka och handla mjölk motsv) vilket resulterar i att jag allt som oftast inte har någon utrustning överhuvudtaget. Jag vet att jag bara får det "näst bästa" i form av skydd när jag säger att skinnställ och andra overaller går bort. Jag letar alltså efter "så bra det blir" med grejor man bara kan "slänga på sig" över sina vanliga kläder. Dessutom är jag tillräckligt fåfäng för att inte vilja se ut som en medelålders MC-byling och har även fått för mig att jag inte vill ha en skinnjacka.

Alternativen som jag hittat är:

ÖVERKROPP

BYXOR
Jag har läst en del tidigare diskussioner i ämnet och vill inleda med ett par av mina utgångspunkter:
  • Jag vet att skinn är förmodligen det bästa ur skyddssynpunkt men en skyddsutrustning skyddar knappast om man inte har den på sig.
  • Jag lider inte av någon föreställning av att jeans har ett särskilt högt skyddsvärde, jag utgår från att de enda skyddande delarna i ett par "MC jeans" är de förstärkta delarna.
  • Ideen med bara en skyddsväst är förståss att man hoppas på att "glida på skydden", huruvida det blir så eller inte vet jag inte, har bara klotat med MC en gång och då hade det gått alldeles utmärkt med ett sådant skydd. Någon som har erfarenhet, isåfall med vilken skyddsväst?
  • Jag vet att alla kombinationer med "MC jeans" gör att man inte längre kan koppla ihop över- och underdel.

Så, är det någon som har några rekomendationer, kritik eller andra ideer? Som sagt, målet är att ha något som man kan slänga på sig i hissen ner när man skall fika med polaren eller handla mjölk, utan att se ut som the gimp eller Ragnar 55 (eller för all del streetfighterguden Sven för så bra är jag inte på att köra).

Höll på att glömma, görs det några vettiga skor som inte ser ut som om man shoppat i samma skoaffär som Batman?

Återigen, jag ifrågasätter inte skinnställets överlägsenhet.

Tackar och bockar
j
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
En sådan jacka från Lindstrands köpte jag förra veckan=) De i affären tyckte den var ett bra skyddsval eftersom jag inte heller vill köra i skinn. Plus att den är jävligt snygg på oxå även om det inte är det primära.
 

überkill

Guest
Puma har justa skor som man inte skulle skämmas att gå på stan med. Kolla på Bröderna Nilssons hemsida.

Annars är Dainese Wawe 2 jacket ihop med mc jeans hjälm och handskar ett alternativ men jag hade i ditt fall hellre kört max 70 km/h och haft vanliga kläder. Precis som på moppetiden.
 

mickelin

Guest
Jag kör ibland med "Bullet-byxor" (fånigt namn, jag vet) från Allright (eller racerepairs, om man nu hellre vill köpa där). Funkar bra.
Har även ett precis likadant kroppsskydd från Ufo (också fånigt namn) och det är vurpsäkert i lägre farter iaf. Plasten nöts nog ut rätt snabbt när man börjar glida i högre hastigheter men kompenserar nog om det skulle ta stopp mot något istället. Riktiga handskar och stövlar kompletterar. Tycker att det fungerar bra och tål en vurpa i lagstadgade hastigheter iaf...
 

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Bra resonerat! Att tänka på är att skinnstället skyddar mot asfalteksem, INTE mot det folk dör av (huvud- , nackskador främst). Med tanke på din beskrivning av körsätt (och om du inte är underklädesmodell) så kan du nog göra som du tänkt och nöja dig med ngt i textil. Personligen har jag blivit noga med ryggskyddet även när jag slarvar med resten... ett visst skydd erbjuder det ju trots allt.

Textiljackan du hittat var ju riktigt nice! Ser ut att sitta ganska tight också, vilket är skönt när man kör, annars åker den upp i ryggen när det börjar röra på sig. Kevlarjackan ser klumpigare ut än en skinnjacka... Skyddvästen borde ju funka bra, eller slutar det med att man har smält plast att pilla lös från huden?

Mc-jeans för mina tankar till en annan kategori av specialjeans; jeans för bodybuilders. Dvs fula som satan, ser inte direkt ut som de snyggaste man hittar på JC... Men de kanske har lyckats bättre med Mc-jeansen, jag vet inte. Däremot är det ju inte snyggt att gå runt i skinnbrallor heller :näsblod
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Helt Ok val tycker jag.

Jag kör i textilkläder till jobbet (Rukka Gore-tex ställ om det är kallt eller STR/Lindstrands jacka/kamoflagebyxa om det är varmare) och med ett Arlen Ness-skinnställ om jag skall köra mer offensivt/bana.

Känns som en bra avvägning och med schyssta skydd så ser jag inga problem med att köra textilställ, de håller nog så bra..
 

Yrla

Ms T
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Norrköping
Hoj
1 st Street Triple R och 2 st ½ CBR 600 RR
Med tanke på att du skriver "målet är att ha något man kan slänga på sig i hissen" - kommer du att använda skyddsvästen då? Du kanske ska kolla vilka jackor och byxor som har vettiga lösningar med inbyggda skydd? Sitter allt på plats i jacka respektive byxor är det ju betydligt lättare att slänga på sig.

Kör själv i Gortex för tillfället, men skulle aldrig köra utan ryggskyddet under!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top