Skyddsutrustning!!!

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
handskar.. lätt, har vurpat en jävla massa gånger :va och kollar man på knogskydd och handflata på handskarna efteråt så är man jävligt glad att man har dom!! gör du en highsider i 100knyck och tar emot med nävarna (som man ju instinktivt gör) så blir det bara köttfärs av labbarna...

sen jacka, ryggskydd, byxor och sist stövlar..

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bumse och urgixxer
Kör knappast en meter utan allt på och inget snålande på utrustning heller utan bra grejor. Känns som en bra investering den dagen det behövs, man är ju tillräckligt oskyddad ändå på hoj.

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
varför inte delat? En del av er får det att se ut som om man aldrig kan klara sig i ett 2-delat :4skrika Anledningen till att jag frågar är därför att jag köpte ett Alpinestars GPU delat bara för några veckor sen :gnissla och nu blir man orolig

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Honda VF
Klart att ett delat ställ är bättre än inget alls. Men tänk dig om det råkar glipa mellan byxor och jacka om du skulle krascha. Det är naturligtvis ett val som man gör själv, men jag skulle aldrig köpa ett delat eller ett goretexställ. Läs vad Goffe har skrivit om sjukhus och tandborste, så förstår du vad våra argument för hela ställ.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
sven666 skrev:
handskar.. lätt, har vurpat en jävla massa gånger :va och kollar man på knogskydd och handflata på handskarna efteråt så är man jävligt glad att man har dom!! gör du en highsider i 100knyck och tar emot med nävarna (som man ju instinktivt gör) så blir det bara köttfärs av labbarna...

sen jacka, ryggskydd, byxor och sist stövlar..
vurpade just i söndags.. punktering :mad: . Dumt nog hade jag bara hjälm på mig.. :huvet men det jag skadade var just händerna och fötterna.. Inga hanskar.. :kocko

EDIT: gick i 90 km/h (åkte inte av vägen)

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bumse och urgixxer
philsson skrev:
vurpade just i söndags.. punktering :mad: . Dumt nog hade jag bara hjälm på mig.. :huvet men det jag skadade var just händerna och fötterna.. Inga hanskar.. :kocko

EDIT: gick i 90 km/h (åkte inte av vägen)

Det var inte med CBn med blankt bakdäck va?

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bumse och urgixxer
Street skrev:
Klart att ett delat ställ är bättre än inget alls. Men tänk dig om det råkar glipa mellan byxor och jacka om du skulle krascha. Det är naturligtvis ett val som man gör själv, men jag skulle aldrig köpa ett delat eller ett goretexställ. Läs vad Goffe har skrivit om sjukhus och tandborste, så förstår du vad våra argument för hela ställ.

Får inte glömma att en sliten dragkedja i midjan kan rivas isär också, ripp så är stället tvådelat..

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
kommer antagligen få skäll för det här, men borde inte ryggskyddet hamna ovanför hjälmen i rangordningen? jag menar, åker du utan ryggskydd men med hjälm och är ute för ngt. kan du ju med lite otur vänta dig ett liv av kronisk smärta... självklart ska man inte åka utan hjälm, men inte utan ryggskydd heller... efter det kommer handskar och stövlar, för komforten... har provat att åka i "vanliga" skor några gånger och det är ju bara obekvämt, vad gäller handskarna så tycker jag dom är en bra kompromiss mellan komfort och skydd(Halvarssons Rex) svala men med många hårda skydd... sen kör man ju aldrig längre än att tanka utan jacka+byxor heller...

Max Triple

trippel singel
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag kör aldrig utan hjälm, ryggskydd, handskar och jacka. Däremot händer det att jag slarvar med byxor och stövlar. Men aldrig om jag skall ut och KÖRA.

Oftast blir det att jag skippar brallorna och stövlarna när jag åker till jobbet eller korta turer i stan bara.

Däremot har jag funderat på att köpa mig ett par mc-skor. Typ Oxtar Adrenaline. Nån som kör med såna istället för stövlar på sommaren? Dom är ju ändå avsedda för hojåkande...

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Skyddsutrustning.... mkt bra, i mitt fall är det s k "förbrukningsvara" :eek:)

Ska ja rangordna så blir de Hjälm,skinnställ, handskar, ryggplatta, stövlar...

Händer/handskar är mkt viktigt eftersom de är svåra att lappa ihop, många små fina ben och leder som är svåra för kirurgerna att fixa till.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0