Skyddsväst, äntligen!

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jag är lite av en nerd när det gäller nya och bra skydd. Jag har lagt märke till att det ryggskydd som Halvarsson säljer "Track" verkar vara tillverkat av samma underleverantör som engelska Forcefield, identiskt? Forcefield har emellertid många fler modeller och varianter med samma absorptionsmaterial som Halvarssons skydd.

Forcefield har haft en väst med integrerat ryggskydd (till och med svanskotan) och bröstskydd. Den verkar smidig och bra men har tidigare varit klass 1 och rekommenderats till skidåkning och annan actionsport men ej motorsport då de har klass 2 i mc-ryggskydden. Nu har de emellertid, på mångas begäran, tagit fram en väst med level-2 ryggskyddet i.
Forcefield extreme harness flite heter den.

http://www.forcefieldbodyarmour.com/ba_extreme_harness_flite.asp

En väst till mc-körning och allt annat! £160 plus frakt. Jag ska definitivt handla inför skidsäsongen. :yoparty Återkommer med en recension när jag har fått den.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
.
Det där skyddet ser ut som min bilmatta. :)

1.jpg

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
.
Det där skyddet ser ut som min bilmatta. :)

1.jpg

Bilmatta javisst! Det är annorlunda mot de (flesta) skydd som är uppbyggda av "plastpansarplattor". Halvarsson Track som har till synes samma material ska ha haft goda testresultat i vad som förefaller vara seriös provning med testrigg.

Vad gäller komfort får andra som har t.ex. Halvarssonskyddet gärna bidra med synpunkter. Det där våfflade dämpmaterialet är ganska tunt och flexibelt i alla riktningar. Forcefield beskriver det som "tygfritt" så förhoppningsvis blir det inte för varmt och kanske går det att hålla det hyfsat fritt från kroppsodör.

EDIT: Det verkar INTE vara genombrutet dämpmaterial?

Last edited:

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
har kört med track hela säsongen som jag tycker sitter mycket bra, åker inte upp och trycker mot nacken som mitt gamla. En sak som vore shysst vore om det satt fast nere runt grenen (tänk blöja) då skulle det inte åka upp alls. Låter ju inte så ballt och kanske blir svettigt men borde kunna gå att göras på nått vettigt sett.

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
har kört med track hela säsongen som jag tycker sitter mycket bra, åker inte upp och trycker mot nacken som mitt gamla. En sak som vore shysst vore om det satt fast nere runt grenen (tänk blöja) då skulle det inte åka upp alls. Låter ju inte så ballt och kanske blir svettigt men borde kunna gå att göras på nått vettigt sett.

Sådana grenremmar eller benöglor har jag sett på skydd från ett par olika tillverkare;
Rukka (finns med i detta test http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/ryggskyddstest _ 06.pdf)

och Scott (för skidåkning http://www.freeride.se/prylar/ryggskydd/2008/scott/backprotector.html)

så du kanske kan modda ditt eget skydd? Att sy fast ett par remmar i kantdekoren på skyddet kan ju knappast påverka funktionen negativt.

Jag tänkte att jag vill ha en väst av två skäl:
dels spekulerar jag i att allting ska sitta bättre på plats utan att glida upp, dels tycker jag att bröstskydd verkar vettigt. Minskad risk för skador i ett utsatt parti av kroppen utan nämnvärd insats i form av minskad komfort.

Vart kan man köpa detta i Sverige?

Vet inte om man kan det faktiskt, tillverkarens hemsida anger ingen svensk representation.
Själv tänkte jag beställa direkt från tillverkaren www.forcefieldbodyarmour.com

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Har kört med Track under några år och gillar det skarpt, formar sig efter bäraren med tiden så det blir nästan "custom fit" av det, dock är det jäkligt varmt jämfört med andra ryggskydd som jag provat.

Fördelarna väger dock upp nackdelarna.

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Kört med Knox liknande variant med rygg- och bröstskydd integrerat i en väst nu, en och en halv säsong. Är jävligt nöjd. Enda problemet är att den ibland kan åka upp litet, men den brukar hitta ett läge då den sitter bra.

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Oerhört intressant, hör av dig med kvalitets/passformstest när du har fått prylarna!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Den där ser ju intressant ut. Men som vanligt när det är nåt man ska bära på kroppen så vill man ju prova först, och att vi får se den i Sverige är väl inte så troligt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln