Skyddsväst som klarar asfaltsyning?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Någon som har bra tips på skyddsväst att ha under hoddie som klarar asfaltsyning? De flesta västar är ju gjorda för mx o enduro men finns det några för asfaltskörning?
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Det är nog dessvärre de västarna som gäller.
Fox har en bra som jag kör med och gillar. Inga västar skyddar mot skrap/skav men det gör i princip inga skyddskläder.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Testade min Spidi airbag i söndags (integrerad i stället) och det var nästan bekvämt att fara i backen.
Nackdelen är att patronen sitter så dumt att den tar i tanken då man ska ned bakom kåpglaset

Henrik
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hmm det svåra är ju om man ska välja form framför funktion så att säga... Eg skulle jag vilja köra med endast hoddie över skyddsvästen men om olyckan är framme så är ju inte detta optimalt. Då skulle man ju kunna komplettera detta med en textiljacka ovanpå skyddsvästen och ha hoddien över det men frågan är om det inte blir varmt som fan i sommarvärmen.... Har ju inte tänkt blåsa motorväg i denna mundering men det behövs ju inga höga hastigheter för att göra sig ordentligt illa :crash
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Åhh det där såg mycket intressant ut och skulle ju funka perfekt o ha över västen :yoparty Tack för tipset! :tummenupp
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hmm det svåra är ju om man ska välja form framför funktion så att säga... Eg skulle jag vilja köra med endast hoddie över skyddsvästen men om olyckan är framme så är ju inte detta optimalt. Då skulle man ju kunna komplettera detta med en textiljacka ovanpå skyddsvästen och ha hoddien över det men frågan är om det inte blir varmt som fan i sommarvärmen.... Har ju inte tänkt blåsa motorväg i denna mundering men det behövs ju inga höga hastigheter för att göra sig ordentligt illa :crash
Varför är det så viktigt med hoodie för dig? :va
 

Darkseed

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia 550 SXV
Jag kör med Halvarssons som nämnts tidigare i tråden och tycker att den funkat bra. Är det kallt ute har jag en Dainese goretex jacka över. Är det varmt kör jag med cross tröja. Med jackan på drog jag omkull på dieselspill i klaratunneln och klarade mig helskinnad, duktig reva i jackan dock.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag kör med Halvarssons som nämnts tidigare i tråden och tycker att den funkat bra. Är det kallt ute har jag en Dainese goretex jacka över. Är det varmt kör jag med cross tröja. Med jackan på drog jag omkull på dieselspill i klaratunneln och klarade mig helskinnad, duktig reva i jackan dock.

Du menar kevlartröjan eller? Intressant, ingen skada på tröjan vid omkullkörningen? Vad hade du för hastighet ungefär? Gled du eller rullade du runt? Sorry, mycket frågor man du va en sån spot-on som jag ville få kontakt med :)
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Det här kanske kan vara något. Icon gör bara saker för gata så borde tåla att krama asfalt med, många stuntare som kör med det (har inte testat själv).

Finns som väst:
http://www.4speed.se/sv/artiklar/icon-stryker-vest.html

Å som full "tröja":
http://www.4speed.se/sv/artiklar/stryker-rig.html

Har läst lite recensioner om den och som du säger så funkar den säkerligen för gata och låga hastigheter, många som stuntar använder den. Tror dock man bör komplettera den med en kevlartröja eller skinnjacka för att den inte ska slitas sönder om man kraschar i lite fart.... Detta verkar vara ett genomgående problem bland skyddsvästar. I stort sett alla verkar behöva kompletteras med kevlartröja eller jacka. Finns det inga västar som baserar sig på kevlar istället för det där mesh-materialet och därmed håller för en liten tur utmed asfalten?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du menar kevlartröjan eller? Intressant, ingen skada på tröjan vid omkullkörningen? Vad hade du för hastighet ungefär? Gled du eller rullade du runt? Sorry, mycket frågor man du va en sån spot-on som jag ville få kontakt med :)
Kör du mestadels i tunnlar? :va Klaratunneln är ett tämligen slätt betongrör, tämligen fritt från grusade diken, skog mm. Du kan alltid hitta nån som har ramlat ut ur ett flygplan och klarat sig, blivit skjuten genom huvudet och klarat sig osv. Skulle du testa det, bara för att det har hänt att någon har klarat sig, en enda gång? Jag skulle snarare fokusera på dom statistiskt bekräftade riskerna med att gå omkull.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Klotade med skyddsjacka modell dyr och det såg ut som man dragit med en osthyvel över mina underarmar.. Inte att rekommendera :)
 

Darkseed

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia 550 SXV
Nix inte kevlarvarianten utan egentligen är det väl bara mesh eller va f-n det heter som håller alla skydd på plats. Jackan från Dainese räddade mig nog från det värsta skrapet. Den höll ihop förvånansvärt bra. Det enda på skyddströjan jag behövde byta var ett axelskydd. Med crosströja istället för Dainesejackan hade nog resultatet blivit ett annat. Jag körde inte fort typ 40-50 och gled tills tunnelväggen tog emot.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Vill absolut inte moralpredika då jag kör själv då och då utan full mundering. MEN körde och la mig för två veckor sedan. Svår öppen underbensfraktur men det var också allt.

Inte ETT enda skrubb eller skrapsår över huvud taget. Och det får jag tacka stället för

Värt att ha i åtanke i alla fall.:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top