Skyddsväst

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
650V-strom
Tjenare!

Har gått och funderat på skyddsväst, exempelvis en sån som på bilden
9005-F_420.jpg

Räcker det med att ha en sån och sen typ de man själv anser behövas för att inte frysa när man åker eller vad ska man ha????

:va

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
650V-strom
Vad är det för fel på ett skinn/Goretex ställ då?

Inge fel alls, bara klurar lite.

På enduron kör jag skyddsväst.
På gathojen kör jag med allvädersställ med inbyggda armbåge och axelskydd samt separat ryggplatta.

Vad jag tror att jag vill ha svar på är ungefär:
Är det "samma" skydd i en skyddsväst som i ett allvädersställ med inbyggda armbåge och axelskydd samt separat ryggplatta när man åker gata?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Dainese väst

Jag har också lite funderingar. Pendlar ofta till jobbet och under sommaren är det alldeles för varmt för skinnjacka så jag köpte en sån här som jag åkte mycket med i somras.
http://www.besportier.com/archives/...r-review-dainese-wave-v-1-2-3-neck-jacket.jpg

Någon sade till mig att det är samma skydd som i en jacka så naivt och bekvämt lyssnade jag. Brukar bara ha en hoodie utanpå och det har funkat skitbra. Har ju å andra sidan inte klotat än så "upprätt" funkar det i alla fall. :gnissla

Någon som har erfarenhet eller kunskap om hur bra dessa skydd egentligen är?

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Körde med en sån väst när man åkte cross och det funkade givetvis bra om man vurpade, skydd mot rötter, stenar o.s.v. Vad man får fundera på är nog om skydden på västen verkligen håller sig på plats om man glider och rullar runt ca 20-30m på asfalt om det skulle hända...

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Körde med en sån väst när man åkte cross och det funkade givetvis bra om man vurpade, skydd mot rötter, stenar o.s.v. Vad man får fundera på är nog om skydden på västen verkligen håller sig på plats om man glider och rullar runt ca 20-30m på asfalt om det skulle hända...

Skydden sitter förmodligen tightare än med en textiljacka. Mina skydd (textil) har iaf en tendens att vrida på sig i tid & otid.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Skydden sitter förmodligen tightare än med en textiljacka. Mina skydd (textil) har iaf en tendens att vrida på sig i tid & otid.

Sant, att skydden skulle vrida sig om man ramlar oroar jag mig inte för. De sitter nog kvar tror jag, däremot undrar jag om 20-30 m på asfalt kan slita ut plasten (där det annars kanske hade funnits ett skinnställ)?

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
Skinnställ e ju alltid bäst men en skyddsväst är ju bra mycket bättre än ingenting alls :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Klart det funkar, men se till att ha vettigt friktionsskydd utanpå bara (läs, riktiga grejer).

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Klart det funkar, men se till att ha vettigt friktionsskydd utanpå bara (läs, riktiga grejer).

Om jag nu skulle dra på mig riktiga grejer utanpå (skinnställ) så faller ju hela idén med att använda västen och en tröja då jag väljer den framför skinn pga värmeslag sommartid :gnissla

Men tack för tipset :tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om jag nu skulle dra på mig riktiga grejer utanpå (skinnställ) så faller ju hela idén med att använda västen och en tröja då jag väljer den framför skinn pga värmeslag sommartid :gnissla

Men tack för tipset :tummenupp

Du har inte riktigt förstått anledningen med skydd mot friktionen va? :D

Om man nu vill åka i nylonplast som garanterat smälter efter 3 meter på asfalten, och säg...en crosströja på det, då tror jag sjukvården hellre ser att man åkt naken när det skall saneras. :näsblod

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
650V-strom

Härliga bilder...

Om man nu skulle köpa in sig på en skyddsväst som komplement till det andra stället(skinn/allväders eller vad man nu har) och använda det med en jacka avsedd för mc åkning, antingen en skinnjacka eller textiljacka.
Skulle det då anses som ett alternativ att åka i, om man tänker att man inte vill se ut som killen på bilden:näsblod vid eventuellt asfaltskanande?

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Vad sägs om den här i spandex:
tribal_b.jpg

Lindstrands Tribal

Själv köpte jag den här för 999:- till sommaren:
phanter_mesh1_b.jpg

Halvarsson Phanter Mesh

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det finns en hel del bilder på folk som har åkt med en sån skyddsväst och tröja utanpå. Där det är nät har du helt enkelt 0 skydd. Tanken är att den ska användas under MC-jacka/ställ utan skydd.

http://www.r6messagenet.com/forums/crashing/3469-skingraft-pics-warning-bit-graphic.html

Det är ju ett sånt svar jag ville ha, skinnställ (med skydd) har jag redan men det blir ju galet varmt sommartid.
Får väl klunsa om risk vs bekvämlighet varje gång jag ska ut och åka då.

tack för infon

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...