Skyddsvästar?

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Tänkte införskaffa en sån till säsongen iår. Har kollat lite på Dainese och Alpinestar och deras västar. Ska försöka köra en del enduro denna säsongen så jag är ute efter nåt man kan ha i skogen + på gatan.

Nån som testat el kör med väst och kan ge tips? Kvalité, passform etc?

motostrano_1835_26688485
motostrano_1835_26714960

Bifogat

• 1.bmp
    31.1 KB · Visningar: 61
  • 2.bmp
    31.1 KB · Visningar: 66

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag kör med Dainese Safetyjacket 21,tror jag den heter :va Mycket skönare än lösa skydd,man slipper ha armbågsskydden nerhasade i handskarna så fort man åkt i lite stalp.Har åkt med den i 3 år utan några problem :tummenupp

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Har samma som Busaberg och haft det lika länge.
Enda tillägget är att jag tycker ryggskenan kan kännas lite smal och fladdrig när man använder den löstagen från västen. Saknar alltså då en övre stropp, hängslen el dyl.
Men det är en petitess i sammanhanget.

Mycket nöjd, sitter skönt och verkar hålla bra kvalitét.
/Per

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Kan bara instämma med föregående talare.
Jag testade båda två på mässan i Gbg och Dainese:n satt bra mycket bättre och den va mycket skönare oxå...med tanke på min storlek. 194cm 95kg Dainese XL satt helt klockrent :tummenupp

//TwinSucker

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
jag har precis den västen.. sitter helt klockrent! bästa köpet jag gjort hittils i skyddväg... lite dyrt med 2700 dock.. men men...

XR 650.

XR 650.
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
XR 650 -03
Skyddsvästar

Hej! Det finns skyddsvästar på blocket (mc tillbehör).som heter taem 10 mycket bra passform. kostar bara 1300kr. flera kompisar har köpe dom och är mycket nöjda. mvh XR 650 :tummenupp :tummenupp

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
jag har en UFO scorpion skyddsväst och är mycket nöjd med den. Har ramlat fler taliga gånger med den men inte kännt något alls. Min farbror vurpade i 140 och flög 25-30 m innan han damp ner i isen, men han kände inget.
Tycker också att den har ett robust ryggskydd. Passformen är oehört bra, och skyddet smidigt och man märker knappt att man har det på sig.

länk (http://mitglied.lycos.de/gg71/FOTOALBEN/MIX/ENDUROKLAMOTTEN/06120003.jpg)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
XR 650. skrev:
Hej! Det finns skyddsvästar på blocket (mc tillbehör).som heter taem 10 mycket bra passform. kostar bara 1300kr. flera kompisar har köpe dom och är mycket nöjda. mvh XR 650 :tummenupp :tummenupp

sån har jag..har inte provåkt i den än men den känns hyfsad när man provar den...lite slapp men samtidigt mer rörelsefrihet.
ryggskyddet e skönt.
enda som e minus med skyddsväst e att man känner sig som en kasler :D

Pidde

.
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Gilera runner 180 FXR -99
Har oxå en sådan! Är helnöjd! Ett plus är att ryggskyddet inte går att böja åt fel håll,som det gör med många andra....Det är så mycket lättare att bryta ryggen då! Ett litet plus till är att det är skydd vid nyckelbenet.

//Pidde

IceY skrev:
jag har en UFO scorpion skyddsväst och är mycket nöjd med den. Har ramlat fler taliga gånger med den men inte kännt något alls. Min farbror vurpade i 140 och flög 25-30 m innan han damp ner i isen, men han kände inget.
Tycker också att den har ett robust ryggskydd. Passformen är oehört bra, och skyddet smidigt och man märker knappt att man har det på sig.

länk (http://mitglied.lycos.de/gg71/FOTOALBEN/MIX/ENDUROKLAMOTTEN/06120003.jpg)

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har en sån som är på första bilden. Sitter klockrent och känns säker att åka i, har inte vurpat i den än dock.
Provat Dainese med, men tycker den här satt bättre på mig.
Ett plus för mig som är tjej är att tyget under bröstplattan sätts fast mot njurbältet med kardborreband, så att den inte kan hasa upp.

EDIT: Det är ju två olika jackor på bilden du la upp, jag har den till vänster.

Last edited:

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Tack för alla svar. Var o testade några i helgen, A-Star, UFO mfl men tyckde de satt så dåligt på mig, armbågsskydden kunde lätt vridas 180gr tex. Samt att på A-stars så slutade ryggskyddet så långt upp, typ 15cm ovanför korsryggen. Funderar på att köpa skinnställ till gatan istället. Även fast det är ett jäkla meck varje dag och varmt som satan, har inte riktigt bestämt mig ännu... :va

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:(
Vurpa med en sådan väst! Tänker jag inte göra igen. Det blev 2 veckor på sjukan och en jävla massa smärtstillande pg att västen gick sönder mot asfalten. Lite gött iallafall att jag hadde Söta vårdare som satt o plocka asfalt ur såren :3freak

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln