Skydskläder - lägre eller högre risk?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
En tanke slog häromsistens. Folk kör ju i så olika typer av personlig utrustning. Jag undrar vilken typ av utrusting som ger den lägsta risken under körning.


Någon som vet?
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
#Olsson# skrev:
2315506
Någon som vet?
Jag kan inte tänka mig att något företag vill ha en sån undersökning gjord.
Alla gånger jag har vurpat har jag kört med skinnkläder. Men å andra sidan har jag kört många fler mil med det så det kanske är normalt.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Lägsta risken :va
händer en olycka så händer det, det spelar ingen roll vilka kläder man har, risken är lika stor.
Därimot har man större chans att klara sig oskadd om man har bra och rätt storlek på sina skyddskläder. Men skyddskläder gör ingen odödlig, så använd vad som finns i huvudet vid körning. Det är det bästa sättet att klara sig!! :tummenupp
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Personligen kör jag väldigt lugnt om jag har shorts och t-shirt på mig, har jag hela kittet på mig så händer det att jag brassar utav helvet.

Ur den synvinkeln är mindre kläder säkrare.


.
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Jag hörde någon trafikforskare som hävdade att det bästa vore att montera bort bältena ur bilarna och sätta fast en 5-tums spik rätt ut ur ratten. Då skulle inte en jävel våga krocka.

Därför kör jag helst hoj i badbrallor och Flipflops. :banana
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lurch skrev:
2315958 Personligen kör jag väldigt lugnt om jag har shorts och t-shirt på mig, har jag hela kittet på mig så händer det att jag brassar utav helvet.

Ur den synvinkeln är mindre kläder säkrare.


.
Fast även om man kör lungt så finns det andra idioter i trafiken, som tror att man är moppe, står still eller nå annat bra som gör att dom får köra ut precis mitt framför :huvet Eller rullgrus, punka osv, sånt som man inte kan styra över.
Själv åker jag runt i skinnställ och ett stort Knox-ryggskydd, och det verkar funka ganska bra, jag har ju testat rätt ordentligt :hihi Fast som sagt, det viktigaste skyddet sitter mellan öronen, och sen gör slumpen rätt mycket också, vissa faller ju ur flygplan å borstar av sig å går hem, andra snubblar på tröskeln i köket å tvärdör :(
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Risk för vad?
Att hamna i olycka, att skadas i olycka eller produkten av dom två?
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top