Skylt från annat fordon.

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Du verkar skriva mer än du har förstånd till så jag googlade lite.
Att förfalska en nummerskylt är inte urkundsförfalskning.

Du verkar vara en ytterst trevlig och sympatisk människa. Jag ber om ursäkt för att jag kränkt dig.

Förlåt! :gråta

E*
Det verkar som att du har rätt. Märkesförfalskning, och inte urkundsförfalskning.

Måtte jag steglas in i evigheten.

E*2
Fast vänta nu! Det likställs ju VISST med urkundsförfalskning! :banana

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mitt citat ovan gällde att byta skyltar på fordon.

På en cross undrar jag om det ens kan räknas som någon slags förfalskning eftersom en crosshoj ursprungligen är oregistrerad och inte har någon registreringsskylt alls.
Jämför med ett barn som skruvar fast nummerplåten från en gammal bil på sin trampcykel, är han olaglig?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du verkar vara en ytterst trevlig och sympatisk människa. Jag ber om ursäkt för att jag kränkt dig.

Förlåt! :gråta

Det verkar som att du har rätt.

Känner mig inte alls kränkt. Gillar bara fakta och ogillar starkt när folk skriver eller pratar som att dom vet när dom inte gör det och varningsklockorna ringde när jag läste ditt inlägg.

Det är helt ok att spekulera, tro eller fråga och ibland har man fel när man faktiskt tror sig veta. Men man bör försöka vara tydlig med om man tror, gissar eller vet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Verkar generellt vara ganska lindriga straff för felaktiga skyltar om man kollar här
http://trafikjuristen.se/boter/polisboter/administsrativa/administrativa1.htm

REGISTRERINGSSKYLTAR
620A Fordon brukats utan att vara försedd med registreringsskylt(ar) (i föreskriven ordning) 1500:-
621A Registreringsskylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa 1500:-
622A Anbringat otillåtet tecken/märke på registreringsskylt 300:-
PROVISORISKA REGISTRERINGSSKYLTAR OCH ERSÄTTNINGSSKYLTAR (se även kod 637-648)
623A Fordon brukats med provisorisk(a) registreringsskylt(ar) trots att ersättningsskylt(ar) erhållits 400:-
624A Utgått 2002-11-01
625A Fordon brukats utan att vara försett med ersättningsskylt(ar)/provisorisk(a) skylt(ar)
(i föreskriven ordning) 400:-
626A Ersättningsskylt(ar)/provisorisk(a) skylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa 300:-
627A Anbringat otillåtet tecken/märke på ersättningsskylt/provisorisk skylt 300:-
SALUVAGNSSKYLT (se även kod 637-648)
628A

Fordon brukats utan att vara försett med saluvagnsskylt (i förskriven ordning)
400:-
629A Saluvagnsskylt ej väl synlig/ej i sådant skick att den lätt kan avläsas/ under färd dold så att den ej går att avläsa 300:-
630A Anbringat otillåtet tecken/märke på saluvagnsskylt 300:-
INTERIMSSKYLTAR (se även kod 637-648)
631A Fordon brukats utan att vara försett med interimsskylt(ar) (i föreskriven ordning) 400:-
632A Interimsskylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/ under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa 300:-
633A Anbringat otillåtet tecken/märke på interimsskylt 300:-
PERSONLIGA SKYLTAR (se även kod 637-648)
634A Fordon brukats utan att vara försett med personlig(a) skylt(ar) (i föreskriven ordning) 400:-
635A Personlig(a) skylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa 300:-
636A Anbringat otillåtet tecken/märke på personlig skylt 300:-
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
637A Underlåtenhet att lämna in taxiskylt(ar) till länsstyrelsen eller Vägverket 300:-
638A Underlåtenhet att lämna in ersättningsskylt(ar)/provisoriska skylt(ar) till länsstyrelsen eller Vägverket 300:-
639A Underlåtenhet att vid färd medföra/uppvisa bevis om att fordonet ställts på 300:-
640A Underlåtenhet att snarast anbringa kontrollmärke på registreringsskylt (på föreskrivet sätt) 500:-
641A Underlåtenhet att snarast ansöka om nytt kontrollmärke då tidigare märke förstörts/ förkommit 300:-
642A Underlåtenhet att på föreskrivet sätt ha anbringat märke utvisande fordonets miljöklass
Anm: gäller vid färd med dieseldriven buss/tung lastbil inom visst område av tätort där genom lokal trafikföreskrift föreskrivits förbud mot färd med vissa fordon. 300:-
643A Underlåtenhet att anmäla namnändring/ adressändring till Vägverket (i föreskrivna fall) 300:-
644A Underlåtenhet att till Vägverket anmäla ändrad användning av registrerat fordon
(i bestämmelsen angivna fall) 300:-
645A Underlåtenhet att till Vägverket anmäla ändrad användning av fordon (i bestämmelsen angivna fall) 300:-
646A Underlåtenhet att lämna in saluvagnsskylt till Vägverket/underlåtenhet att till Vägverket skriftligen anmäla att sådan skylt förstörts/ förkommit 300:-
647A Ej medfört bevis om tillstånd att föra fordonet till närmaste lämpliga uppställningsplats/ avlastningsplats 300:-
648A Överträdelse av föreskrifter om skyltar/märken (som har beslutats enligt bemyndiganden i vägtrafikregisterförordningen) 300:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Hoj
Oooooolika.
Verkar generellt vara ganska lindriga straff för felaktiga skyltar om man kollar här
http://trafikjuristen.se/boter/polisboter/administsrativa/administrativa1.htm

Nu blandar du äpplen och päron.
Vart i texten står det något om föreläggande för att köra med falsk skylt?

Om vi ska återgå till huvudgrälet, så har du ju sagt att det är märkesförfalskning, och jag har givit dig rätt.
Ett brott som (jag tror, såvitt jag läste) likställs med urkundsförfalskning, och har mig tillsynes samma straffsats.
Semantik, helt enkelt.

Jag hade iaf kört utan skylt, hellre än att göra mig skyldig till ytterligare ett onödigt brott.

PuNCKt!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Alltså det är ju rätt stor skillnad på en trampcykel som pedalar runt på gatan hemmavid och en 250 cross som körs på allmän väg i hastigheter. Tror faktiskt det kan ses med lite mer allvar.

Och även om det nu inte skulle vara mer än några hundralappar i böter på att köra med fel skyltar med avsikten att vilseleda polisen (vilket jag ju personligen tror och hoppas att det är) så riskerar du ju att OM du blir stoppad och skyltarna upptäcks, fortfarande få böter för att ha kört ett fordon som inte får köras dvs olovlig körning. Plus böter eller fängelse för falskskyltningen.

Jag skickar istället med en länk om gratis (!) släpvagn som får lånas 1 dygn kostnadsfritt. Har själv använt det flera gånger. http://www.freetrailer.se/se.aspx

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu blandar du äpplen och päron.
Vart i texten står det något om föreläggande för att köra med falsk skylt?

Om vi ska återgå till huvudgrälet, så har du ju sagt att det är märkesförfalskning, och jag har givit dig rätt.
Ett brott som (jag tror, såvitt jag läste) likställs med urkundsförfalskning, och har mig tillsynes samma straffsats.
Semantik, helt enkelt.

Jag hade iaf kört utan skylt, hellre än att göra mig skyldig till ytterligare ett onödigt brott.

PuNCKt!

Ingenstans och det skrev jag inte heller att det gjorde.
http://storaordlistan.se/synonymer/generellt

Det jag skrev gällde som sagt var att ändra befintlig skylt. Och jag inser att du gärna vill dra iväg varje litet påstående till generell fakta men jag är som sagt var inte lika säker på att dessa områden likställs och du verkar inte ha den kunskapen heller även om du nu var snabb att acceptera och generalisera en lag som gällde ett snarlikt fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså det är ju rätt stor skillnad på en trampcykel som pedalar runt på gatan hemmavid och en 250 cross som körs på allmän väg i hastigheter. Tror faktiskt det kan ses med lite mer allvar.

Jag är också ganska säker på att ingen någonsin kommer straffas för falskskyltning av en trampcykel. Det var inte riktigt det jag menade. Jag menar bara att det kanske inte finns någon lag som hindrar att montera registreringsskylt på fordon som normalt sett saknar det. Trampcyklar, kanoter, kälkar, lådbilar, crossmotorcyklar...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag är också ganska säker på att ingen någonsin kommer straffas för falskskyltning av en trampcykel. Det var inte riktigt det jag menade. Jag menar bara att det kanske inte finns någon lag som hindrar att montera registreringsskylt på fordon som normalt sett saknar det. Trampcyklar, kanoter, kälkar, lådbilar, crossmotorcyklar...

Fast skillnaden här är ju att du får cykla på allmän väg, du får åka lådbil på allmän väg, du får åka på en kälke på en allmän väg, skulle det gå så skulle man nog få kana runt i en kanot på en allmän väg. Alla dessa såklart om man inte är ivägen för övrigt trafik.

Men du får inte framföra en oreggad cross på allmän väg.

Och att sätta skyltar från ett liknande fordon med AVSIKT att vilseleda, det är allvarligt.

Exempelvis är gränsen för stöld nånstans runt 1000 kr. Under det är det bara snatteri.

Men om du exempelvis har speciell utrustning för t.ex. komma ut med larmade varor så är det stöld från första kronan. Pga avsikten.

Men allt detta är ju spekulationer (förutom det med snatteri) så det bästa vore ju om någon telefaxar frågan till de blåe eller trafikvägstyrelseverket för transport.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast skillnaden här är ju att du får cykla på allmän väg, du får åka lådbil på allmän väg, du får åka på en kälke på en allmän väg, skulle det gå så skulle man nog få kana runt i en kanot på en allmän väg. Alla dessa såklart om man inte är ivägen för övrigt trafik.

Men du får inte framföra en oreggad cross på allmän väg.

Och att sätta skyltar från ett liknande fordon med AVSIKT att vilseleda, det är allvarligt.

Exempelvis är gränsen för stöld nånstans runt 1000 kr. Under det är det bara snatteri.

Men om du exempelvis har speciell utrustning för t.ex. komma ut med larmade varor så är det stöld från första kronan. Pga avsikten.

Men allt detta är ju spekulationer (förutom det med snatteri) så det bästa vore ju om någon telefaxar frågan till de blåe eller trafikvägstyrelseverket för transport.

Är du helt säker på att du lagligt får åka kälke och lådbil på vägen? Att det accepteras som lek när barn gör det betyder ju inte att vi vuxna kommer undan om vi gör samma sak. Jag tror inte polisen i Kiruna skulle uppskatta att jag åkte lådbil eller kälke på gatan i stans största backe. Kiruna har en del rejäla backar.

Jag skulle föreslå att maila trafikjuristen. Jag litar inte på byråkrater hos vägverket, eller poliser när det gäller liknande frågor. Dom har en tendens att ge svar som kan var dåligt underbyggda med fakta bara för att dom inte vill fresta någon att begå brottet ifråga.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Är du helt säker på att du lagligt får åka kälke och lådbil på vägen? Att det accepteras som lek när barn gör det betyder ju inte att vi vuxna kommer undan om vi gör samma sak. Jag tror inte polisen i Kiruna skulle uppskatta att jag åkte lådbil eller kälke på gatan i stans största backe. Kiruna har en del rejäla backar.

Jag skulle föreslå att maila trafikjuristen. Jag litar inte på byråkrater hos vägverket, eller poliser när det gäller liknande frågor. Dom har en tendens att ge svar som kan var dåligt underbyggda med fakta bara för att dom inte vill fresta någon att begå brottet ifråga.

Sålänge du inte är ivägen, är trafikfarlig eller överskrider några hastighetsbegränsningar så skulle jag inte kunna tänka mig brottsrubriceringen.
Däremot är det ju uttryckligen förbjudet att framföra en cross på allmän väg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja om den nu inte är försäkrad och registrerad då. Eller har jag missuppfattat allt?

Eller har vi bytt tråd? Handlade den inte om en oreggad cross som skulle förses med ett annat fordons plåtar?

För att återkoppla det hela så blir då min följdfråga om din kälke och din lådbil var försäkrad och registrerad när du var liten?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
För att återkoppla det hela så blir då min följdfråga om din kälke och din lådbil var försäkrad och registrerad när du var liten?

Nej men så är de inga motorfordon heller och inte reglerade i lag.

Min trampcykel är inte reggad, kräver inget körkort och har ingen åldersgräns. Men den får ändå framföras på alla allmänna vägar där inget speciellt förbud gäller.

Hur kom vi in på detta?

Just det, att sätta dit en regskylt på en oreggad cross för att komma undan lagen att crossen inte får framföras på allmän väg kan inte vara förfalskning eftersom crossen inte är reggad från början.

Ja det kanske stämmer. Blir bara bedrägeriförsök istället. :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej men så är de inga motorfordon heller och inte reglerade i lag.

Min trampcykel är inte reggad, kräver inget körkort och har ingen åldersgräns. Men den får ändå framföras på alla allmänna vägar där inget speciellt förbud gäller.
Av samma anledning får man ju ha fixie-cyklar helt utan broms, medan Segway förbjöds i början eftersom motorfordon måste ha två bromssytem, ett per axel, och dom klassades som moped.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag fick tag i en traktor-skylt en gång. tyvärr fick jag aldrig snutjag, men det hade varit kul att höra på polisradion att traktorn drar ifrån polisen.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag vet och har hört/sett många som åker med cross i skogen. Vad gäller här egentligen? Det är ju på allmän väg de gasar på också. Det är ju olovlig körning det också?

De poliser jag har stött på bryr sig inte mycket om jag åker förbi Boxholms enda rondell och ut i skogen 1km efter det. Alla utom en antagligen, haha :). Herr blå i omärkt bil med blåljus när jag skulle in på en stig. Men ingen skylt på så jag sket i att vända. :7peta

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den första beskriver inget om falskskyltning.

Och om du läser den andra så finns där inget inget som tyder på att falskskyltning skulle likställas med urkundsförfalskning. Snarare beskrivs urkundsförfalskning på ett sånt sätt att man har svårt och tänka sig att falskskyltning innefattas av det.

Men jag är ingen jurist.

Men att köra med en falsk registreringsskylt är urkundsförfalskning alternativt märkesförfalskning vilket är något lindrigare men fortfarande med fängelse i straffskalan.

Nummerskylten är att jämställa med en ID-handling för fordonet.
Om du sätter dit en annan så anses det som att du försöker felaktigt identifiera fordonet.

I brottsbalken (1962-700), 14: kap 1 paragrafen, 2:a stycket står det:
Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

Så om man sätter dit en annan skylt och åker dit så är det rätt jobbiga straff på det.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA