Skylthållare til cbr600rr -08

mdx

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Hoj
Yamaha XT660X

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
Glöm den där första skylthållarn, Jag testade. Efter viss modifikation fick både skylten och bromsljuset plats, då vart ändå bromsljuset farligt nära röret till dämparn.
Tyvärr syns det bara ända tills man sätter sig på hojen, sen försvinner sifferraden på skylten bakom däcket. Ligger du bakom i en bil så kastar bilens strålkastare en becksvart skugga från däcket över halva skylten också.

Ang infällda blinkers. Ja det får man ha, finns inget i lagen som säger annat sålänge de är e-godkända. Trots det så stannde polisen mig och tyckte jag skulle byta mot original inför besiktningen veckan därpå. Han gillade inte att vänster framblinkers inte syntes om man stod framför och till höger om hojen. Jag nicka o höll med trots att jag vet det inte finns någon skriven regel där.

På besiktningen gick de igenom direkt förutom att besiktningsgubben inte förstod varför vi kämpar med miniblinkers när man lika gärna kan sätta blinkersen i backspeglarna :näsblod

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
jag har ett kit från cbrheaven på min hoj. Fast det andra med infällda blinkers i bromsljuset. Blir jäkligt mycket snyggare men är knappast lagligt :gnissla

Skyllthållaren är inte gjord för plåt från vv.. utan den ska vara modell mindre..
Jag är också på jakt efter en laglig skyllthållare till min honda. Men det verkar vara lite svårt att hitta en som inte kostar skjortan och är snygg. Finns en på nilssonsmc till hondan men den ser bökstor ut.
Har även infällda blinkers fram och dom kan knappast vara lagliga dom heller. Syns inte ett skit framifrån. Beställde mina från cbrheaven.

Själv tänkte jag köpa någon universal hållare nu. Och banka till något eget fäste så jag får dit skylltbelysning, blinkers och använda den inskärda lampan som bromsljus.

Och nej det är inte lagligt med skyllt i hjulhuset.

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
jag har ett kit från cbrheaven på min hoj. Fast det andra med infällda blinkers i bromsljuset. Blir jäkligt mycket snyggare men är knappast lagligt :gnissla

Skyllthållaren är inte gjord för plåt från vv.. utan den ska vara modell mindre..
Jag är också på jakt efter en laglig skyllthållare till min honda. Men det verkar vara lite svårt att hitta en som inte kostar skjortan och är snygg. Finns en på nilssonsmc till hondan men den ser bökstor ut.
Har även infällda blinkers fram och dom kan knappast vara lagliga dom heller. Syns inte ett skit framifrån. Beställde mina från cbrheaven.

Själv tänkte jag köpa någon universal hållare nu. Och banka till något eget fäste så jag får dit skylltbelysning, blinkers och använda den inskärda lampan som bromsljus.

Och nej det är inte lagligt med skyllt i hjulhuset.

Såg nu att jag inte vart först.. Kollade polisen om dom va e-godkända? hur tusan ser jag det?

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
nä, de var inte e-godkända, Vissa e-godkända blinkers är där ett ingjutet E någonstans på.

Det tittade inte polisen efter, han tyckte bara att vänster framblinkers skulle synas även om man stod framför och till höger om hojen.
Vad jag vet finns det fortfarande ingen sådan skriven lag. Sålänge de syns framifrån (vilket mina gjorde) så är det lungt och besiktningmannen hade inget alls emot dom. Undrade bara om jag målat dom själv, vilket jag inte hade. De var orangetintade på utsidan.

Doodles, var det mycket jobb o fälla in bromsljuset i cutsen? Vet det säljs lite bromsljus från cbr600 -06 och bakåt som ska någorlunda passa -07 och framåt sålänge man är villig såga lite. Men orolig för passformen.

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
nä, de var inte e-godkända, Vissa e-godkända blinkers är där ett ingjutet E någonstans på.

Det tittade inte polisen efter, han tyckte bara att vänster framblinkers skulle synas även om man stod framför och till höger om hojen.
Vad jag vet finns det fortfarande ingen sådan skriven lag. Sålänge de syns framifrån (vilket mina gjorde) så är det lungt och besiktningmannen hade inget alls emot dom. Undrade bara om jag målat dom själv, vilket jag inte hade. De var orangetintade på utsidan.

Doodles, var det mycket jobb o fälla in bromsljuset i cutsen? Vet det säljs lite bromsljus från cbr600 -06 och bakåt som ska någorlunda passa -07 och framåt sålänge man är villig såga lite. Men orolig för passformen.

Mina framblinkers är röktonade med orangetljus.. Och syns det göra dom framifrån men det är fan inte mycket.. kanske ska ta och flytta ut dom lite då? eller är det inte godkänt med tonade kanske?

Nej att skära in lampan i cutsen va inte alls svårt.. bara mäta ut riktigt vart man ska skära å sätta en tejp att skära efter. Tryck i den i kåpan å tejpa fast. Sen sätter man på baken som vanligt, 4 skruv å lite tryck på kåpan så går det.. Men sadeln är svår att få dit. Blev att modda den lite med en varmluftpistol så fästet hakar i. Allt tog runt 1h att göra med några öl å ett gott humör :fyllisar
Skär med ett rakblad å ha en fil så blir det kanon!

Ska ladda upp lite bilder på det i mitt garage.

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
Ajdå, jag kör ju med den dyra cutskåpan, Tror den är ännu lägre än passagerar sadeln. Går det då?

Inte säker om röktonade i plasten är ok, Mina var orangetonade. De får däremot absolut inte vara målade på utsidan för att få till toningen och måste lysa med ett orange ljus, Varken gult eller rött ljus accepteras där.

Flyttar du ut dem lite ska det nog va en riktigt grinig besiktningman om det inte går igenom.

Bilder skulle vart najs!

Eller vänta nu,, original blinkers på min 08 är ju röktonade på utsidan med en orange glödlampa inuti, så visst ska de vara ok sålänge de lyser orange :tummenupp

Last edited:

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Ajdå, jag kör ju med den dyra cutskåpan, Tror den är ännu lägre än passagerar sadeln. Går det då?

Inte säker om röktonade i plasten är ok, Mina var orangetonade. De får däremot absolut inte vara målade på utsidan för att få till toningen och måste lysa med ett orange ljus, Varken gult eller rött ljus accepteras där.

Flyttar du ut dem lite ska det nog va en riktigt grinig besiktningman om det inte går igenom.

Bilder skulle vart najs!

Eller vänta nu,, original blinkers på min 08 är ju röktonade på utsidan med en orange glödlampa inuti, så visst ska de vara ok sålänge de lyser orange :tummenupp

Jag kör med den kåpan med, den dyra original kåpan från honda.. Men det går utan att modda den.. man får bara slå hårt på den.. men det va jobbigt i längden så jag tog varmluft pickan på den med.. behöver bara böja den där piggen under som låser några millisar.. syns inte alls..

Slängde upp några kort nu.. inga bra på baken.. men man ser lite iaf..

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
Jag kör med den kåpan med, den dyra original kåpan från honda.. Men det går utan att modda den.. man får bara slå hårt på den.. men det va jobbigt i längden så jag tog varmluft pickan på den med.. behöver bara böja den där piggen under som låser några millisar.. syns inte alls..

Slängde upp några kort nu.. inga bra på baken.. men man ser lite iaf..

Stiligt! Nu måste jag också modda. Nä att böja ner den flärpen är ju inget problem.

Ser att du kör utan värmeskölden. Antar det funkar med kolfiber slipon men jag har ett acrapovic titan, frågan är ifall plasten håller utan värmeskölden :gnissla

Fick du med kontakter till baljuset eller blir det till att klippa/lödda ?

Många frågor nu,, sorry :)

mdx

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Hoj
Yamaha XT660X
Tackar för era svar och er konversation, hjälper mig i mitt projekt att få bort hängröven på hojjen.

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Stiligt! Nu måste jag också modda. Nä att böja ner den flärpen är ju inget problem.

Ser att du kör utan värmeskölden. Antar det funkar med kolfiber slipon men jag har ett acrapovic titan, frågan är ifall plasten håller utan värmeskölden :gnissla

Fick du med kontakter till baljuset eller blir det till att klippa/lödda ?

Många frågor nu,, sorry :)

Haha det är lugnt :yoparty

Nej jag har värmesköld.. Honda original alla moddad den med :D
Tog vinkelslipen och skar ut lite snyggt på sidorna och för avgasfästet. Lackade blanksvart med värmefärg från biltema.. Blev kanon! vågade inte riktigt köra utan ifall rören blir för varma..

Ja det va lite konstigt på bakljuset.. bromsljus och lampa funkar fin fint att bara plugga i.. Annat va det med blinkers. Dom kontakterna som satt på lampan passade inte i hondas. Så det blev till att klippa å fixa det lite snyggt i kabelhärvan.

Antar att det kan vara olika vilken lampa man köper med.. min kom ju från cbrheaven.

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Tackar för era svar och er konversation, hjälper mig i mitt projekt att få bort hängröven på hojjen.

Lycka till med projektet! Jävligt tråkigt att hålla på, men den där röven är inte vacker original aså. Så värt en kväll i garaget..

mdx

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Hoj
Yamaha XT660X
Satt här och tänkte lite snabbt bara.

Kan man inte få in den här under sätet som doodles gjort med den från CBRheaven?

http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=6163

Sen bygga ett eget litet fäste mellan passagerar fotpinnarna och sätta dit orginalregplåts hållaren i "hjulhuset" ?

Men hur gnälliga är dem med det på besiktningen isåfall?

Last edited:

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Satt här och tänkte lite snabbt bara.

Kan man inte få in den här under sätet som doodles gjort med den från CBRheaven?

http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=6163

Sen bygga ett eget litet fäste mellan passagerar fotpinnarna och sätta dit orginalregplåts hållaren i "hjulhuset" ?

Men hur gnälliga är dem med det på besiktningen isåfall?

Vet inte om den lampan passar.. Men den va DYR! ebay är där du ska leta..

Har har du lampan http://cgi.ebay.co.uk/Clear-Lens-LED-Taillight-CBR600-RR-03-06-CBR1000-04-07_W0QQitemZ120414168351QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item120414168351&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1689|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318|301%3A0|293%3A1|294%3A50

Finns även en värmesköld om du inte vill skära i din plåt du har nu.. annars hänger den ner fult på sidorna.. http://cgi.ebay.co.uk/Honda-CBR600RR-07-exhaust-silencer-heat-shield-600-RR_W0QQitemZ400013335520QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item400013335520&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318|301%3A0|293%3A2|294%3A50

Fast klart jag vet inte om det är blinkers i den lampan. Men det finns hur mycket som helst på ebay bara du orkar leta.

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
Ja, håller med. De större Ebayhandlarna brukar leverera fort, säkert och till ett bra pris. Bara gämföra blinkers priser hos någon lokal handlare och samma blinkers på ebay så blir man mörkrädd.

Doodles det var ett riktigt bra tips ang biltema värmefärg på skölden!
Den är verkligen riktigt gräslig. Och jag har faktiskt redan trimmat av min efter cutsen. Gick enkelt att "såga" av med kapskiva på dremeln.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras