Skyltlysesladdar gått av

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjäna!
Jag har ett, för mig, oväntat problem. Sladdarna till skyltbelysningen har blivit dåliga, förmodligen för att förra ägaren kopplade lite som han tyckte var bra.

Hur hade ni löst detta? Jag funderar på att skala ner kabelhärvan lite så att jag kommer åt "mer" sladd till skyltbelysningen och skarva på en ny sladd som jag använder. Låter det som en bra idé eller kommer det bli risk för att det bryts av och skapar mer problem? Vad ska man i så fall göra istället? Hur grov sladd behövs för skyltbelysningen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror väl lite på vad du har för lyse på skyltbelysningen, men så värst grov kabel behöver du nog inte lägga. Det är ju inte så att det ska lysa upp ett stort område.
Jag hade nog gått bak en bit på existerande och skarvat på nya, men inte mer än nödvändigt. Det är alltid bättre att ha extra kabel än att ha för lite. :hihi
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som ovan, öppna upp och gå en bit bakåt i härvan.
Men, kolla så inte kardelerna är svarta, då får du ta bort en bit till.
Ska du skarva så gör det i färsk koppar.
Och skarva med klämmhylsor, gärna med krympslang. Minst att du sprayar i lite WD40/5-56 eller liknande för korrosionsskydd.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Att "skarva kablar" är ett känsligt ämne.
Du kommer få lika många svar som på frågan "vilken olja ska jag använda?"... :lol

Hur grov sladd behövs:
Så klen du kan få tag i och som du tycker är "tillräckligt stabil rent mekaniskt".
Skyltbelysningen drar så lite ström så det blir inget problem.
Men dum att använda "sytråd", det kan bli problem om kabeln går av liksom.
Så rätt svar är nog det tråkigt svenska: Lagom grov. (0,25mm2 räcker gott).

Hur skarva:
Finns så många rätta svar på det.
Beror på vad du har tillgång till för grejor, krångla inte till det i onödan.

Avslutningsvis:
Se bara till att sladdarna blir tillräckligt långa, det är så svårt att få fram strömmen hela vägen om sladden är för kort...men det vet du ju redan. :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag kan rekomendera Biltemas Skarvhylsor med krympplast. Blir tätt och bra kontakt.
Skarva inte båda på exakt samma ställe. Förskjut några cm så blir det inte så bulkigt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sladdarna ska klara
1) strömmen
2) den mekaniska belastningen
De ska dessutom vara lätta att få tag / inhandla

Jag hade valt 0,75 mm2 eller 1,5 mm2 för att slippa att sladdarna knäcks av vibrationer och annan mekanisk belastning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sladdarna ska klara
1) strömmen
2) den mekaniska belastningen
De ska dessutom vara lätta att få tag / inhandla

Jag hade valt 0,75 mm2 eller 1,5 mm2 för att slippa att sladdarna knäcks av vibrationer och annan mekanisk belastning.

Ska man ha riktig seg kabel så skall man köra silikonhöje med massa kardeller - massa tunna trådar i silikonhöje - typ mätinstrumentskabel.

Onödigt längs ramen men från styrhuvet upp.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska man ha riktig seg kabel så skall man köra silikonhöje med massa kardeller - massa tunna trådar i silikonhöje - typ mätinstrumentskabel.

Onödigt längs ramen men från styrhuvet upp.
Tror det varierar på Silikon. Har råkat ut för givarkablar i Silikon. Silikonen gick sönder när elektrikern drog kabeln genom genomföringar som vanligt. Att jag trycker på hållfastheten beror på att för ta av bakhjulet på GSX1300R så var det nödvändigt skruva av regplåthållaren med skyltbelysning varpå regplåt med hållare och skyltbelysning hängde i skyltbelysningssladdarna. Och var ivägen. Blev så förbannad så jag satte 4 lysdioder i botten av plasten över bakhjulet längst bak som skyltbelysning och gjorde en ny regplåthållare av spikplåt med en bock på. Och i bocken ett rör fastsatt med epoxi. Och inne i röret ett nytt rör och en genomgående skruv genom originalfästet på GSX1300R sä de två rören blir som ett gångjärn och jag kan bara vicka upp skylthållaren när bakhjulet ska ut.
Och så minskar ju luftmotståndet när regskylten fälls upp av fartvinden.
(Det var nog skrytlögn, kör inte så fort så skylten fälls upp tror jag .....)
1697814108093.jpeg
Ovan skylt Nerfälld vid tex besiktning
Nedan skylt Uppfälld vid tex Ta ut Bakhjul för däckbyte
1697814170195.png
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top