stylengrace-fzx
here i come
Jag har kätting med mig. Men bara för att funkar att vira helt ok. Runt passagerar handtaget" eller vad det nu är tilö för" samt att jag har pack nät på bakre delen av sadeln.
Hur stor cuts har du egentligen!? På mina hojar ryms max ett Abus-skivbromslås av den kortare modellen. Att trycka ner tre skivbromslås och en kätting skulle innebära att sadeln/cutsen inte skulle gå att få på och jag skulle tvingas stå och köra som en himla äventyrshojpensionär.
Pja, alla gör förstås precis som de vill. Men...tur är en ändlig resurs. Man kan inte åka och fylla på den som soppa på macken. Tur är precis som timglaset: när sanden runnit ut, så är det tomt, finito och inte sällan good bye, om man tänjt på gränserna liiite för mycket. Det gäller olycksrisken och det gäller i ännu högre grad stöldrisken. Man kan förbättra oddsen genom att vara smart och förutseende men man kan inte enbart förlita sig på fucking råtur. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man ska förbättra oddset för parasiterna för att man är bekväm, eller i grunden någon slags defaitist: typ, slöddret vinner ändå tillslut.
Jag gissar att en simpel jäkla kätting förbättrar möjligheten för att just min hoj får stå kvar från, säg, fifty/fifty till kanske 80/20? Ingen dålig förbättring. I något sammanhang.
Jodå, jag har full förståelse för de som inte vill ha en tung kätting i ryggan, förfula sin snygga hoj med packväskor, topbox eller tankväska. Men, på två av mina hojar har jag lagt en pytteliten magväska - som en sadelkudde - av den typen som löpare och skidåkare brukar använda, och fäst den med ett spännband runt passagerarsadeln. Rymmer plättlätt ABUS City Chain X plus-kätting. Ursmidigt. Och inga fula repor i lacken, eller något annat uppfuckat oönskat. Det finns säkert andra och bättre lösningar. Big deal. Jag tycker bara inte att man ska ge bort initiativet till tjuvjävlarna. Aldrig försämra mina odds gentemot dem. Vi har rätt att få ha våra hojar i fred, och en mikroskopisk liten eftertanke är oftast skillnaden mellan att bli, eller inte bli, bestulen...
Sedan har jag inte det minsta problem att köpa om man kallar mig paranoid. Hellre det än hojlös...
Själv klarat mig med skivbromslås med larm så här långt men kanske man ska fundera på att skaffa en sån, vad kör du för längd, finns 3 olika ser jag? Drar du den bara genom någon av hjulen eller hitta någon betongsugga med ögla / stolpe att dra runt?
Sluta att vara paranoid.
Har du den helförsäkrad så är det bättre att slappna av och njuta av åkandet.
Själv släpar jag inte ens med mig skivbromslås.
Gäller försäkringen då om hojen blir snodd?
Har kollat med mitt bolag nu.
Min försäkring gäller med två godkända lås (klass 3), varav styrlåset räknas som ett. Jag har ett klass 3 lås som jag kan sätta antingen runt kättingen jag har om jag orkar släpa den, gjorde så i fjol att jag förankrade kättingen i marken och sen genom själva ramen på hojen. Men jag kan även sätta låset som ett skivbromslås och det är godkänt. Med bara styrlåset så är det dubbla självrisken vilket blir 10 papp. Sparar alltså 5 papp på att dra med själva låset, men inget mer i försäkringsrelaterat syfte på att släpa med mig kättingen. Då står skillnaden mellan att få hojen kvar eller stulen. Dock är det ju inte säkert att den är brukbar även om den får vara kvar efter att eventuellt drägg varit på den. I Trådstartens exempel, så kommer den stå i hotellets p-garage 1 natt, och då skippar jag kättingen för att klara mig med bara tankväskan. I början på Juni lutar det mot besök i Norrtälje och hojen står då utanför ett hyreshus relativt centralt och då blir det nog kätting. Om jag inte lyckas ragga något garage att låna för två hojar en eller ett par nätter.
Men hur som: Enligt mitt bolag så gäller iaf min försäkring även utan skivbromslås, men alltså med dubbel självrisk.
Hemma är det kedja bak, skivbromslås, styrlås och ett bra larm med jobbig decibellstyrka samt dubbla startspärrar.
Dock har larmet klarat hojen vid minst tre tillfällen utomlands
Absolut, PMar en länkHar du möjligen någon länk
eller
fabrikat modell
till larmet ?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha