Släpp upp!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag håller på lägga om körstil för att kunna använda mer nerlägg eller iaf ta med mig farten mer, och då undrar jag följande...

När ni kommer in mot en kurva, drar in kopplingen och växlar ner, i vilken ordning släpper ni upp kontrollerna då? Är speciellt intresserad av er som kör roadracing och använder bakbromsen samt ni som kör tvåtakt. Ifall ni släpper upp flera kontroller samtidigt, skriv att ni gör det :)

Jag har provat lite på isen och jag har kapat nästan en halv sekund på byta körstil, men den är så mycket mer krävande än att bara släppa allt på en gång och slå på gasen, för hjärnan alltså ;)

Tänk om nån kunde berättat för en hur man ska köra fortast då var man liten. :mad:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det var kärvt med intresse allt!

Exempel:
Släpper upp kopplingen först, sedan frambromsen och sedan bakbromsen.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Det var kärvt med intresse allt!

Exempel:
Släpper upp kopplingen först, sedan frambromsen och sedan bakbromsen.

Tror du e lite för bra för oss råddrajsingåkare (på att sladda tänker jag nog primärt på). Du vet, vi sladdar inte, o inte heller använder vi bakbromsen. De flesta av oss gillar att mysa runt i sånt tempo att vi ligger inom komfortzonen. Och då e det inte så mycket panik som när det skall rumlas runt på en knixig isbana som du gör... bromsa lite, svänga lite, gasa lite... lungt o fint :)

Lycka till på isen!
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Tror du e lite för bra för oss råddrajsingåkare (på att sladda tänker jag nog primärt på). Du vet, vi sladdar inte, o inte heller använder vi bakbromsen. De flesta av oss gillar att mysa runt i sånt tempo att vi ligger inom komfortzonen. Och då e det inte så mycket panik som när det skall rumlas runt på en knixig isbana som du gör... bromsa lite, svänga lite, gasa lite... lungt o fint :)

Lycka till på isen!


Jag hade lite svårt att förstå vad han menade. Visste att du vad rätt skärpt och hoppades på att du kunde komma in och lösa upp alla frågetecken. :tummenupp
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
va svårt att fatta:va
han menar ju självklart hur man tar en kurva snabbast eller på bästa sätt:tummenupp
alla har olika tycker det är bäst att hitta sin egna stil lära sig själv är alltid bra!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tror du e lite för bra för oss råddrajsingåkare (på att sladda tänker jag nog primärt på). Du vet, vi sladdar inte, o inte heller använder vi bakbromsen. De flesta av oss gillar att mysa runt i sånt tempo att vi ligger inom komfortzonen. Och då e det inte så mycket panik som när det skall rumlas runt på en knixig isbana som du gör... bromsa lite, svänga lite, gasa lite... lungt o fint :)

Lycka till på isen!

Enrique, varför delar du inte med dig av din kompetens? Det är väl ingen hemlighet att det ska gå till så här (enligt Chorez!)
1. Plattan i mattan tills det är dags att bromsa!
2. Släpp gasen.
3. Växla ner och GE FÖR ALLT I VÄRLDEN INTE MELLANGAS!!!
4. Upprepa 3 tills du har rätt växel för kurvan.
5. Sväng och möt med gasen.

När du genomför 3 o 4 så kommer ett av två ting att ske beroende på om din hoj har slirkoppling eller ej.

Alt 1 (utan): Snudd på okontrollerad bakhjulsstuds vilket måste ignoreras och bemötas med ett "Fan vad hojen är ostabil i inbromsningarna!" när man snackar i depån
Alt 2 (med): Hojen kommer att föra en ojämn kamp för att försöka få bakhjulet att snurra lika fort som asfalten rusar fram. Efteråt i depån ska du betrakta ditt däck som är platt på mitten och utbrista: "varför ser det så ut?"
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tror du e lite för bra för oss råddrajsingåkare (på att sladda tänker jag nog primärt på). Du vet, vi sladdar inte, o inte heller använder vi bakbromsen. De flesta av oss gillar att mysa runt i sånt tempo att vi ligger inom komfortzonen. Och då e det inte så mycket panik som när det skall rumlas runt på en knixig isbana som du gör... bromsa lite, svänga lite, gasa lite... lungt o fint :)

Lycka till på isen!

Det är just därför jag frågar er, ni är bättre på att åka in på framhjulet än vad jag är. Jag måste sladda mindre (eller iaf inte lika djupt som förut) för att kunna åka fortare.

Är det en duktig roadracingförare med när vi tränar på RR-bana så åker jag ofta på stryk in i kurvan :) Detta är i de kurvor som är 180 grader och som det går fort i.

Det är klart att det går "fortare" (mer panik) när man kör på en tight bana men för att vinna de sista tiondelarna så måste man köra på ett speciellt sätt och jag är ganska säker på att ni som kör RR gör rätt i ingångarna (speciellt eftersom ni har tid att tänka på och göra det rätt, dvs det tar mer än en halv sekund att klara av ingången i kurvan)

Jag gillar inte det här med att stirra sig blind på en sport. När jag har kört RR har jag lärt mig saker som jag användt i motocrossen. När jag kört supermoto har jag lärt mig att sladda in bakhjulsdrivna bilar på rätt sätt. Jag tränar ofta in ändringar i min körning i bilen först innan jag gör det på hojjen :)

Har kapat en sekund/varv och undrar hur man gör?

Jag undrar ifall det finns något enklare sätt som jag missat, om jag överdriver som jag gör nu.

Sen tänkte jag att det kunde vara intressant för andra att läsa om hur andra gör?
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jag bromsar ofta långt in i svängen (ibland för långt)
Men så fort jag släppt bromsen ger ja på gas.

Sen så är väl en RR hoj byggd för att gå fort i svängarna???
Jag tror man kan tjäna tid på att sladda mindre. En supermoto sladdar ju i stort sett alltid in i en sväng. Måste va effektivare att komma med fullt grepp på båda däcken och svänga in med en högra kurvhastighet?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag bromsar ofta långt in i svängen (ibland för långt)
Men så fort jag släppt bromsen ger ja på gas.

Sen så är väl en RR hoj byggd för att gå fort i svängarna???
Jag tror man kan tjäna tid på att sladda mindre. En supermoto sladdar ju i stort sett alltid in i en sväng. Måste va effektivare att komma med fullt grepp på båda däcken och svänga in med en högra kurvhastighet?

Jag tänkte speciellt på i vilken ordning och när man släpper upp koppling och bromsarna!

Ja RR-hojjen är bättre byggd för ändamålet men vi börjar ha "roadracingmaskiner" även i supermoton. Man har slutat ställa in cykeln för offroad-delen och aprilian har verkligen sina rötter i en roadracing-hoj. Vi sladdar mindre och mindre och det är ju av en anledning, samtidigt ser man att det sladdas mer och mer inom roadracingen. Sporterna kommer mer och mer samman!

Anledningen till varför man ställer in i kurvan är för att man kan styra runt cykeln ännu mer än vad man kan med att bara styra cykeln. Man förlorar på att man måste få hjulen i linje när man nästan är i fullt nerlägg dock, så man tjänar inte på att göra så i alla kurvor, speciellt inte snabba kurvor, där jag måste lägga om körstil :)

Min tanke är såhär, att när man slår av gasen så drar man in kopplingen, lägger ann frambromsen och växlar ner till den växel man ska ha ut ur kurvan samtidigt som man lägger på bakbromsen (jag gör det för att få cykeln stabil). Just innan man ska svänga släpper man upp bakbromsen och en stund efter släpper man upp kopplingen och börjar svänga, 1/3 genom svängrörelsen släpper man upp kopplingen helt och 2/3 genom svängrörelsen släpper man upp bromsen och går över till gas.

Jag får för mig att det här är bästa sättet att göra det för att cykeln ska vara stabil, kort och för att man själv ska kunna koncentrera sig bättre på inbromsningen. Jag vill inte slira på kopplingen när jag går över till gas mest för att jag tycker att det blir för svårt?

Problemet me att köra såhär är att det tar så sjukt mycke koncentration iaf från mig just nu och det är lätt att man glömmer bort vart man är på banan (spår), det blir ju ännu värre om man är i ett race!

Men å andra sidan så ska det ju vara svårt också ;)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag bromsar ofta långt in i svängen (ibland för långt)
Men så fort jag släppt bromsen ger ja på gas.

Sen så är väl en RR hoj byggd för att gå fort i svängarna???
Jag tror man kan tjäna tid på att sladda mindre. En supermoto sladdar ju i stort sett alltid in i en sväng. Måste va effektivare att komma med fullt grepp på båda däcken och svänga in med en högra kurvhastighet?

Det där är lite intressant...
Vad är det som gör att du/jag inte bromsar hårdare efter nån fetingraka med RR-bajk? Jag ser tre anledningar: lite grepp (man är rädd att låsa), mod eller mycket grepp (man är rädd att slå över framlänges). Kan stämma??
Om man tar bort 'mod', för vi är ju inga fegisar ;), och tror att det är risken att slå över som begränsar och sen tittar på vad man kan göra åt det. En SuMo-bajk som slajdar in i kurvan får ju en otroligt flack gaffelvinkel i nerlägget och risken att slå över blir i princip obefintlig (det är en HEL DEL andra grejer som kan skita sig när man slajdar iofs :crash) jämfört med en RR-bajk på full broms med agressiv vinkel + hoptryckt fjädring. Greppet i framdäcket är ju samma oavsett vad bakdäcket sysslar med.
Vet inte alls om detta funkar i praktiken men lite så har jag fnulat fram att det kan vara....
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Jag tänkte speciellt på i vilken ordning och när man släpper upp koppling och bromsarna!

Ja RR-hojjen är bättre byggd för ändamålet men vi börjar ha "roadracingmaskiner" även i supermoton. Man har slutat ställa in cykeln för offroad-delen och aprilian har verkligen sina rötter i en roadracing-hoj. Vi sladdar mindre och mindre och det är ju av en anledning, samtidigt ser man att det sladdas mer och mer inom roadracingen. Sporterna kommer mer och mer samman!

Tror jag såg en film där du körde motard (eller var det inte du?). Såg riktigt najs ut när du hanterade hojen så skickligt... Men såklart. Om den stilen går att applicera rakt av för råddrajsing kanske inte är säkert...
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jag tänkte speciellt på i vilken ordning och när man släpper upp koppling och bromsarna!

Ja RR-hojjen är bättre byggd för ändamålet men vi börjar ha "roadracingmaskiner" även i supermoton. Man har slutat ställa in cykeln för offroad-delen och aprilian har verkligen sina rötter i en roadracing-hoj. Vi sladdar mindre och mindre och det är ju av en anledning, samtidigt ser man att det sladdas mer och mer inom roadracingen. Sporterna kommer mer och mer samman!

Anledningen till varför man ställer in i kurvan är för att man kan styra runt cykeln ännu mer än vad man kan med att bara styra cykeln. Man förlorar på att man måste få hjulen i linje när man nästan är i fullt nerlägg dock, så man tjänar inte på att göra så i alla kurvor, speciellt inte snabba kurvor, där jag måste lägga om körstil :)

Min tanke är såhär, att när man slår av gasen så drar man in kopplingen, lägger ann frambromsen och växlar ner till den växel man ska ha ut ur kurvan samtidigt som man lägger på bakbromsen (jag gör det för att få cykeln stabil). Just innan man ska svänga släpper man upp bakbromsen och en stund efter släpper man upp kopplingen och börjar svänga, 1/3 genom svängrörelsen släpper man upp kopplingen helt och 2/3 genom svängrörelsen släpper man upp bromsen och går över till gas.

Jag får för mig att det här är bästa sättet att göra det för att cykeln ska vara stabil, kort och för att man själv ska kunna koncentrera sig bättre på inbromsningen. Jag vill inte slira på kopplingen när jag går över till gas mest för att jag tycker att det blir för svårt?

Problemet me att köra såhär är att det tar så sjukt mycke koncentration iaf från mig just nu och det är lätt att man glömmer bort vart man är på banan (spår), det blir ju ännu värre om man är i ett race!

Men å andra sidan så ska det ju vara svårt också ;)

Okok...
Kan börja med att säga att jag i stort sett aldrig använder bak bromsen..
Jag lägger på broms och växlar ner ungefär samtidigt... Släpper kopplingen innan jag jag går in i kurvan. Men bakhjulet kan ju iofs fortfarande sladda då. Men de brukar "sätta" sig när man börjar lägga ner hojen. Bromsen håller jag kvar ett litet tag till in i svängen...
Verkar vara ganska lika. Bara de att jag har släppt upp kopplingen helt innan jag går in i böjen. I bland när jag tvär tröttnar på att de sladdar ger jag mer mellangas och växlar ner lite försiktigare alltså jag petar inte ner växlarna lika fort....
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag ser tre anledningar: lite grepp (man är rädd att låsa), mod eller mycket grepp (man är rädd att slå över framlänges).

Jag har aldrig märkt att man bromsandes rakt fram skulle ha något brist på grepp, det känns som det finns i överflöd. Man får dosera bromsen så att bakhjulet är lagom mycket/lite i luften. Så fort det lyfter vill bakändan gå före fronten och då börjar hojen vingla så man får lätta lite på bromsen.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tror jag såg en film där du körde motard (eller var det inte du?). Såg riktigt najs ut när du hanterade hojen så skickligt... Men såklart. Om den stilen går att applicera rakt av för råddrajsing kanske inte är säkert...

Tack :) Nej det gör inte det och det går inte nog fort när man börjar åka längre sträckor i kurvora heller! Jag tappar mot de som åker som fortast i SM, tex Christian Nilsson, som har åkt en del roadracing :)

Det är därför jag frågar här hur ni ser på saken! När jag började åka motocross (i augusti förra året) frågade jag en 14årig crossförare om han inte kunde åka före och bakom mig för att se vad han trodde jag gjorde fel eller kunde förbättra. Man får inte vara alltför trångsynt ifall man ska utvecklas :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Egentligen skall swedie hoppa in i den här diskussionen.
Han testade ju på supermoto en sväng....
Han var ofta väldigt snabb på asfaltsdelen men mindre snabb på gruset.

Han hade väl i stort sett samma still på asfalten med SuMo som med Rr hojen. Körde med knäskrap tom..
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Med gamla hojjen var det mellangas och släppa kopplingen försiktigt för att hålla ballansen i hojjen innan nerlägg, ibland blev det studs och i bland inte.
Mig gjorde det dock inte så mycket om det studsade. (Har kört kross i 13år och är van vid att hojjen fladrar runt mellan benen).
Dock påverkade det kanska varvtiderna negativt, men jag vet inte.

Men på den hojjen jag har nu sitter det slirkoppling på.
Så det blir full broms fram. (skiter i bakbromsen). Så fort jag kan växlar jag ner till den växel jag ska ha in kurvan, och sen släpper jag ut kopplingen så fort som jag bara hinner. slirkopplingen förhindrar alla studsar och förlorat grepp. Och så utnyttjar jag motorbromsen så mycket det bara går.
Slirkoppling is da shit. I alla fall inom RR.

Egentligen skall swedie hoppa in i den här diskussionen.
Han testade ju på supermoto en sväng....
Han var ofta väldigt snabb på asfaltsdelen men mindre snabb på gruset.

Han hade väl i stort sett samma still på asfalten med SuMo som med Rr hojen. Körde med knäskrap tom..

Om du provar en supermotard kommer du märka att knäskrap är inget märkvärdig. Tror det tog ett varv på gotland för mig innan knät hasade i backen.
Dock har jag ingen aning om ifall det är ett snabbt körsätt med en SuMo.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Sjukt vilken koll Hayden har :Bugar

Och när ska Max lära sig att han inte ska göra wheelies, han höll ju på att slå runt igen :hihi

Om du provar en supermotard kommer du märka att knäskrap är inget märkvärdig. Tror det tog ett varv på gotland för mig innan knät hasade i backen. Dock har jag ingen aning om ifall det är ett snabbt körsätt med en SuMo.
Det är nog skillnad i körstil med en SuMo på stor och lite banan. Den stora är ju dessutom helt fri från grus.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag har aldrig märkt att man bromsandes rakt fram skulle ha något brist på grepp, det känns som det finns i överflöd. Man får dosera bromsen så att bakhjulet är lagom mycket/lite i luften. Så fort det lyfter vill bakändan gå före fronten och då börjar hojen vingla så man får lätta lite på bromsen.
Exakt det jag menade med att man kan få fördel genom att slajda cykeln på sidan för att få flackare vinkel och därigenom kunna bromsa ännu hårdare :)

Här en utmärkt exempelbild på Olle från årets tävling i Götlabooorg
_mg_3020_std.jpg
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top