Släpper mitt framdäck?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Lite konstig sak har hänt mig. För någon vecka sedan så var jag ute i blåsten och körde, vred på rätt bra vid rödlyse på 1:ans växel när man kommer upp rätt bra i fart innan växling så kändes det som framdäcket "gled" el drifta åt vänster lite. Reflekterade inte så mycket över det, kändes lite skumt och otäckt dock, tänkte på att det var bara blåsten.

Igår kväll var jag ute på en fin vända då kände jag detta fenomen igen, och ingen blåst var det heller:va Men just 1:ans växel hårt gaspådrag före växling. Däcket Pilot Power nytt för i år, gått 550 mil var rejält varmt efter en längre tur. Båda gångerna har det hänt från stillastående oxå.
Är detta hjärnspöke för mig:va Eller kan det bero på om det varit något "halt" på vägen dessa 2 ggr? Är det kännetecken på något annat som är "slitet" på hojen:confused: Eller är det bara det att framhjulet gick så himla lätt?(men man har ju gjort så här massor av ggr tidigare utan det inträffat) Det känns bättre om det är så här ur en kurva då det fladdrar till lite i styret, då vet man vad det är och vad det beror på, men detta känns väldigt skumt.. den känns helt ok och bra för övrigt.
Tips mottages tacksamt!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Var lugn, det händer mig med. Ingen vikt på hjulet => kan inte ta upp någon sidokraft heller. Sen borde ju gyrokraften i ett roterande hjul vilja vrida hojen om du rör på styret under acceperationen (om jag inte tänker helt snett).
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
jag kör med michelin radial pilot road 2 120/60 nån som vet om det gäller dessa däck ? bytte föra veckan så jag har endast kört en kortare tur på det
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du bör omgående kontakta din däckleverantör då Michelin har återkallat dessa däck.

För vidare info läs:

http://www.nyteknik.se/art/51582

Denna info kanske skulle skyltas väl med bland alla i detta forum så man inte kör ihjäl sig på dessa felkonstruerade däck, men vet inte hur man får upp sådan info här.

Hrmm:va Slitbanan släpper från däcket står det i artikeln? Släpper den helt så borde det synas:confused: Däcket ser fräscht och fint ut ialla fall, och har som sagt rullat 550 mil, detta har hänt 2 ggr inom de senaste 70 milen, aldrig innan, trots hårda accelerationer och inbromsningar. Har även kört på ett par bandagar och på Rörken ring, då om någon gång borde man märkt något fel när man pressar däcket mer än i trafiken.

Eller att de släpper är det att ytorna mellan gummiskikten kan rucka lite på sig, så det inte syns:va. Får väl kontakta någon däckhandlare och höra vad som felat på dessa däck.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Var lugn, det händer mig med. Ingen vikt på hjulet => kan inte ta upp någon sidokraft heller. Sen borde ju gyrokraften i ett roterande hjul vilja vrida hojen om du rör på styret under acceperationen (om jag inte tänker helt snett).

Tror på din teori!:tummenupp

TAcksam för era svar skall kolla upp med däcksnasare med om problem med Pilot power däcken.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Om framhjulet bara precis nuddar marken pga hård acceleration och du samtidigt inte har riktigt balans så kommer det ju att bära av åt nått håll. Dra på lite till och lägg dig så högt att du nästan slår runt. Då är det lättare att svänga :tummenupp
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Släpp på framdäcket!

Kom igen nu! :huvet

Vid hård acc på exempelvis ettan kan framhjulet lätta om man som förare inte ligger på tanken och styret, (ALLA med effektstarkare hojjar vet nu vad jag snackar om) därför kan framhjulet drifta vid hård sidvind då de lättar, vid just pådrag på ettan (och ev vid vidare växlingar).
Hade du haft "fel" på däcket hade de hänt vid andra tillfällen oxå. :tummenupp

Lycka till med slangandet, du har just börjat! :yoparty
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Du bör omgående kontakta din däckleverantör då Michelin har återkallat dessa däck.

För vidare info läs:

http://www.nyteknik.se/art/51582

Denna info kanske skulle skyltas väl med bland alla i detta forum så man inte kör ihjäl sig på dessa felkonstruerade däck, men vet inte hur man får upp sådan info här.

Info om att Michelin återkallat däck har funnits här, men man har då hänvisat till Michelins hemsida, istället för media som i detta fallet, som gärna förstorar upp saker och ting. Jag var i kontakt med Michelin igår för att få mitt framdäck ersatt, och det första han frågade om var jag hittat informationen, då vissa tidningar, siter etc. far med ren osanning gällande dessa däck.

Enligt Michelins hemsida och killen jag snackade med har det inte hänt någon incident på grund av defekterna, och många har kört upp flera set av dessa däck på bana även efter att de fick höra om återkallelsen.
Killen jag snackade med nämnde att det är i hastigheter över 250 km/h under längre tid som detta fel kan visa sig, men att slitbanan skulle lossna är nog lite väl överdrivet.

Hänvisa till första och ursprungliga källan i fortsättningen: http://www.michelin.se/se/front/aff...007104629&lang=SE&codeRubrique=20050323184108
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vad jag kan förstå gäller det endast Pilot Power-däcken... men det skadar väl inte att ringa en däckfirma och höra.

Jag hade 2st michelin Pilot Power 2CT framdäck som berördes av återkallningen. Ett på racehojen & ett på gat R1:an. Har kört som en tok med dem utan att ha märkt något alls. Däcket på racehojen fick genomlida 3 dagar på Gotland Ring samt 1 heldag på Gelleråsen innan jag bytte ut dem mot ersättningsdäcken.

Det är 2 incidenter av 68000 däck som har uppvisat ett onormalt beteende vid hastigheter över 250km/h. MAO så kan vi nog utesluta detta fel i det här fallet.

Skulle tro att det snarare beror på att framhjulet har mindre kontakt med vägen, kan även vara så att bakdäcket "ormar" sig vid gaspådraget så att han upplever att det är framhjulet som kanar.
 

Bellimar

Ingenjör
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX600F -91
Jag hade 2st michelin Pilot Power 2CT framdäck som berördes av återkallningen. Ett på racehojen & ett på gat R1:an. Har kört som en tok med dem utan att ha märkt något alls. Däcket på racehojen fick genomlida 3 dagar på Gotland Ring samt 1 heldag på Gelleråsen innan jag bytte ut dem mot ersättningsdäcken.

Det är 2 incidenter av 68000 däck som har uppvisat ett onormalt beteende vid hastigheter över 250km/h. MAO så kan vi nog utesluta detta fel i det här fallet.

Skulle tro att det snarare beror på att framhjulet har mindre kontakt med vägen, kan även vara så att bakdäcket "ormar" sig vid gaspådraget så att han upplever att det är framhjulet som kanar.

Märk väl att jag inte sagt att hans problem skulle bero på fel på däcken. Jag endast påpekade att de däck han använt ingår i den "däckfamilj" som blivit återkallade. Självklart är det mer troligt att problemet beror på liten kontakt med vägen, men det vore ju inte så klyftigt att fortsätta köra på ett däck som blivit återkallat av säkerhetsskäl.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Märk väl att jag inte sagt att hans problem skulle bero på fel på däcken. Jag endast påpekade att de däck han använt ingår i den "däckfamilj" som blivit återkallade. Självklart är det mer troligt att problemet beror på liten kontakt med vägen, men det vore ju inte så klyftigt att fortsätta köra på ett däck som blivit återkallat av säkerhetsskäl.

Rätt tänkt av dig!

Mvh Morgan
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kom igen nu! :huvet

Vid hård acc på exempelvis ettan kan framhjulet lätta om man som förare inte ligger på tanken och styret, (ALLA med effektstarkare hojjar vet nu vad jag snackar om) därför kan framhjulet drifta vid hård sidvind då de lättar, vid just pådrag på ettan (och ev vid vidare växlingar).
Hade du haft "fel" på däcket hade de hänt vid andra tillfällen oxå. :tummenupp

Lycka till med slangandet, du har just börjat! :yoparty

Har känt framhjulet lätta många ggr innan detta! Men "slang" människa blir inte jag:D

Edit: Mina däck har inte den återkallande DOT-märkningen, men de är Köpta från Tyskland men, tillverkade i Spanien enligt märkning:va Finns säkert någon naturlig förklaring.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top