Släpvagnsdäck som blir slitet på insidan

Targ

Hojbiten
Gick med
8 Jan 2005
Jag köpte ett begagnat skåpsläp modell större igår (Thule CE100035R) årsmodell 2008. När jag kom hem ser jag att högra däcket är grymt slitet på insidan, till den milda grad att korden syns. Vad kan ha orsakat detta?

Om det är felaktigt lufttryck så skulle det väl snarare vara slitet i mitten (vid för högt lufttryck) eller på utsidan (vid för lågt lufttryck). Rätta mig om jag har fel för jag spånar bara.

Vad kan i så fall vara felet? Hjullagret?

Hjulaxeln såg rak ut när jag kikade som snabbast...

Däck slitarge

Det kan bero på en knäckt axel förra ägaren kan ju lastat sönder släpet.
Byta axel kostar från 4500:- till 19000:- så det är sura pengar:mad:
lagret kollar du genom att lyfta upp det hjul som är slitet och greppa hjulet kl 12 och kl6 och försök vika på det då känner du om det är glapp i lagret

mvh Racegoofy

Last edited:
Det kan bero på en knäckt axel förra ägaren kan ju lastat sönder släpet.
Byta axel kostar från 4500:- till 19000:- så det är sura pengar:mad:
lagret kollar du genom att lyfta upp det hjul som är slitet och greppa hjulet kl 12 och kl6 och försök vika på det då känner du om det är glapp i lagret

mvh Racegoofy
Oj, det lät ju verkligen inte bra. Hur kollar jag det lättast?

Mät o kolla, jämför Höger och vänster sida.
Moderna däck brukar kunna bli slitna på mitten av för litet lufttryck. Mittendelen slungas ut.
Ser axeln rak ut så brukar det vara rakt, eller nästa i alla fall. Däcket som sitter på kan ju vara något beg skitdäck.

Jag har nu tittat på släpet och man ser att hjulen inte står rätt. De lutar in så att säga, dvs ovansidan är närmre sidan än vad mitten på hjulet är...

Jag kände även på hjullagret och det kändes ett litet glapp men inget klonk eller liknande och det kändes endast lite grann om jag tog i och ruckade...

Man kan värma med gas och knäcka till en krokig axel också, har jag hört...:rolleyes:

Man kan värma med gas och knäcka till en krokig axel också, har jag hört...:rolleyes:

Är det något du har hört eller kan hjälpa till med? :)

Jag väntar på att få tag på företaget som har sålt den till mig men det är svårt nu i semestertider.

Vad har jag för rättigheter? Kan jag begära att de lagar upp den åt mig så att den är i "Gott beg. skick" vilket det stod i annonsen?

Last edited:
Är det något du har hört eller kan hjälpa till med? :)

Jag väntar på att få tag på företaget som har sålt den till mig men det är svårt nu i semestertider.

Vad har jag för rättigheter? Kan jag begära att de lagar upp den åt mig så att den är i "Gott beg. skick" vilket det stod i annonsen?

Jag hjälpte till att göra det på en släpvagn en gång, men jag har inga resurser att göra det själv, vi höll till på en verkstad där alla resurser fanns.

Det var vanligt att man gjorde på de första modellerna av Volvo 240.

De framkom ett ljud mellan drivaxel och diff och det löstes genom att värma röret rött och så till med slägga.

Den lilla knycken som blev gjorde att splinesen alltid hade kontakt med differentialen.

Funkar säker på släpvagn med.

Vänd den upp och ner, elda med brännaren i mitten på axeln och tjonga till med släggan.

Det kan ju även vara ett däck från ett annat fordon..
Det stämmer ju förståss... Problemet är att när jag kikade på vinterdäcken var ett av dem också slitet på insidan.

Jag kan ju vara lugn och köpa ett nytt däck och testa med eftersom enligt konsumentköplagen har tre år på mig att reklamera varan :Bugar

Nu har jag fått tag på företaget. De tyckte jag skulle lämna in släpet för att ta reda på vad som var fel. Så nu letar jag en bra släpvagnsmekaniker i Umeå-trakten :)

Nu har jag fått tag på företaget. De tyckte jag skulle lämna in släpet för att ta reda på vad som var fel. Så nu letar jag en bra släpvagnsmekaniker i Umeå-trakten :)

Bengts Husvagnsservice eller så finns det en finns det en firma på Teg vid flyget.

Fast för att kolla att axeln är rak kanske man kan anlita HB däck då dom har laserbänk, dom tar säkert på sig att byta axeln om det skulle bli så, då dom har verkstad utöver däckverkstad också.

Jag har nu tittat på släpet och man ser att hjulen inte står rätt. De lutar in så att säga, dvs ovansidan är närmre sidan än vad mitten på hjulet är...

Cambervinkeln tyder på att släpet är inställt för bankörning. Med den inställningen får du fett med grepp i kurvorna :yoparty

images

HB tyckte att jag skulle ringa BW Fritid men BW jobbade inte med släp :/

Bengts Husvagnsservice har semester :(

Cambervinkeln tyder på att släpet är inställt för bankörning. Med den inställningen får du fett med grepp i kurvorna :yoparty

images

Hehe, betyder detta att jag borde få köra fortare än 80km/h :banana

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick