Släpvagnsfråga - Påskjutsbroms kort!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!!

Var på bilprovningen häromdagen och fick en arbetslista.

1) Påskjutsbroms, kort
2) Kulhandske sliten

Hittade på nätet om hur påskjutbromsen ska ta. Uppenbarligen ska den börja ta redan i det gröna området (A). Vad jag inte riktigt förstår här är hur det hela egentligen fungerar.

Detta innebär väl helt enkelt att bromsen tar varenda jefla gång man backar??? Dvs det slits bromsbackar varje gång man backar???

Det kan isf förklara varför släpet underkändes iår men inte för två år sedan när det besiktades. Det är knappt använt sedan dess, men däremot få gånger med tung last och en del backande. Inget backande i uppåtlutning utan endast på plan mark.

Vad är planen nu? Satsa på att byta backarna direkt? Eller går det kanske justera in detta genom att justera ute vid hjulen???

Dela med er av era erfarenheter och kunskaper. Släpet är i nyskick och sparsamt använt Inga kärvande vajrar eller så.

//KaliZ
 

Bifogat

  • Släp.jpg
    Släp.jpg
    53.5 KB · Visningar: 4,053

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Justera ut backarna ute vid hjulen!

Bromsen ska vara justerad så att släpen omöjligtvis kan backas annat än på plan, asfalterad mark och olastad, då blir bilprovningen nöjd.

Sen åker man hem med en godkänd släp och åtgärdar problemet.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Justera ut backarna ute vid hjulen!

Bromsen ska vara justerad så att släpen omöjligtvis kan backas annat än på plan, asfalterad mark och olastad, då blir bilprovningen nöjd.

Sen åker man hem med en godkänd släp och åtgärdar problemet.

Det är alltså så tattigt att det sliter bromsbackar att backa med ett släp??
Får bli att införskaffa sån dära backhjälp då, som håller i påskjutsbromsen så den inte trycks ihop.
Man kan ju inte hålla på att byta backar varje år bara för man har en bit att backa. Jag blir förbannad, dåliga konstruktörer! :mattias
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är alltså så tattigt att det sliter bromsbackar att backa med ett släp??
Får bli att införskaffa sån dära backhjälp då, som håller i påskjutsbromsen så den inte trycks ihop.
Man kan ju inte hålla på att byta backar varje år bara för man har en bit att backa. Jag blir förbannad, dåliga konstruktörer! :mattias

På biltrailern har jag en elektromagnet som slår i en klack så att inte dragstången kan skjutas ihop vid backning.
Den går i när backljuset tänds.

Men med tanke på dom vanliga jordfelen på en släpvagn så skulle den kunna ligga i vid körning framåt likväl, och det skulle inte vara så lyckat att behöva panikbromsa från 110 med 1500kg som skjuter på....

Lyckligtvis har solenoiden brunnit, nu sköter vi den manuellt, den hoppar dock ur automatiskt som den ska om man drar framåt, så det är ingen risk att glömma den i.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Det är alltså så tattigt att det sliter bromsbackar att backa med ett släp??
Får bli att införskaffa sån dära backhjälp då, som håller i påskjutsbromsen så den inte trycks ihop.
Man kan ju inte hålla på att byta backar varje år bara för man har en bit att backa. Jag blir förbannad, dåliga konstruktörer! :mattias

En påskjutsbroms ska inte pressas ihop nämnvärt bara för att man backar. Visst, om man backar man i uppförsbacke med tunglastat släp lär den ju gå i men för normalt användande ska den inte göra det. Är släpet gammalt?
Hur mår påskjutsmekanismens stötdämpare? Minns jag inte fel så ska de se till att dels utjämna ryck men även se till att bromsen inte skjuts ihop vid backning.

Nu vet jag ju inte exakt vad du har för vagn men släpvagnshuset.se kan säkert hjälpa dig om du behöver reservdelar. Var där jag hittade bilden.

Här har du en sprängskiss iallafall. Vet inte vad du har för vagn men de flesta ser rätt lika ut inuti.
tsv172psb.gif
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En påskjutsbroms ska inte pressas ihop nämnvärt bara för att man backar. Visst, om man backar man i uppförsbacke med tunglastat släp lär den ju gå i men för normalt användande ska den inte göra det. Är släpet gammalt?

Nja, det där gäller möjligen för små pluttiga hobbysläpar som man lastar 250kg blandat skräp på när man ska till återvinningen.

Så fort man kommer upp i storlek lite och då också i lastvikt och börjar backa på grusparkeringar och gräsmattor så är det kört, även med helt nya släpvagnar.

Dom kanske inte låser ihop helt, men visst går bromsen mot och bromsar, således slits bromsarna när man backar.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Ok.. Har dock fortfarande svårt att tro att det är så konstruktionen är tänkt, även om du säkert har rätt. Kan ju ta något tyngre som exempel annars och det är ju IGASS Combi 2000 - 3500kg biltrailer serien som använder sig av en Alko-Kober påskjutsbroms modell 251S med samma typ av dämpar teknik.

Vad jag menar är mer att det kan vara värt att kolla upp hur prylarna mår bara. Alltid skönt att undvika onödigt slitage för även om bromsbackar är billiga så är det alltid lika trist att behöva sitta där och byta skiten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså, en påskjutsbroms är ju en jävligt dum uppfinning i grunden.

Den vet ju inte skillnaden på om bilen backar och försöker knuffa släpen med X antal newton eller om det är släpvagnen som skjuter på bilen med X antal newton vid en inbromsning.

Bromsar gör släpen vid samma kraft oavsett, så vill man ha en påskjutsbroms som går att backa med så får man acceptera att den inte hjälper till föränn det skjuter på ordentligt vid inbromsning.

Proffsvagnar med högre totalvikt brukar ha högre tröskel för när påskjuten börjar bromsa, det gör dock inget eftersom dom dras av tyngre dragfordon som pallar det.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Aha, då är jag med. Säger sig ju självt egentligen men har jobbat lite för mycket över de senaste 2 dygnen så skallen är inte vad den borde vara :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ett system för backautomatik hos påskjutsbromsen är att när hjulen roterar bakåt så kopplas bromsbackarna ur.

Jag har en PDF någonstans som förklarar hur det funkar, ska se om jag hittar den senare ikväll.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Ett system för backautomatik hos påskjutsbromsen är att när hjulen roterar bakåt så kopplas bromsbackarna ur.

Jag har en PDF någonstans som förklarar hur det funkar, ska se om jag hittar den senare ikväll.

Hmm, vänta nu. Det där känner jag igen nu när du säger det. När jag gick utbildning för kran/travers och mobila arbetsplattformer var utbildaren väldigt noga och påpekade vid flertal tillfällen att kopplar man loss en släpvagn, skylift eller annat tillbehör med påskjutsbroms MÅSTE draget vara riktat nedåt i backen, annars tar inte bromsen då den "tror" att den backar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, det finns ett flertal konstruktioner som ska göra det lättare att backa, en av dom mera sinnrika är ju att en trumbroms av naturen bromsar sämre när hjulet rullar åt fel håll.

Gemensamt för alla dessa konstruktioner är att dom fungerar mer eller mindre bra, oftast mindre.

Därför föredrar jag den elektromekaniska påskjutsspärren, som helt enkelt låser dragstången ifrån att skjutas ihop, med reservation för att det inte är ett speciellt säkert system om man har dåliga elanslutningar.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Därför föredrar jag den elektromekaniska påskjutsspärren, som helt enkelt låser dragstången ifrån att skjutas ihop, med reservation för att det inte är ett speciellt säkert system om man har dåliga elanslutningar.

Verkar helt klart smidigast och elanslutningarna är ju inte direkt svårt att hålla i gott skick. Fan man får ju se till att underhålla sina prylar :)

Hade vart trevligt om biltillverkarna kunnat utrusta bilarna med ett extra hydraulsystem och snabbkoppling till släpet så skivbromsar kunde användas istället. Släp med 345mm skivor för när man har riktigt bråttom till banan :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top