Släpvagnsvikt

Har du en max obromsat släpvagnsvikt på 550kg (totalvikt) enligt regbeviset så får du inte dra en kärra som har en totalvikt på 650kg.

Trodde jag också, men det står i informationsfoldern som det länkats till (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/12005-kora-bil-slap.pdf) att

Föraren har enbart B-behörighet

Bilens totalvikt = 1 890 kg
Max släpvagnsvikt = 1 300 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn = 600 kg

Får dra släpvagn 1 (obromsad, Tjänstevikt 200 kg, Maxlast 500 kg, Totalvikt 700 kg)
men bara med högst 400 kg last p.g.a. bilens maximala släpvagnsvikt, obromsad släpvagn)

Vilket då är ett undantag från att man måste ha BE för att få räkna på faktisk bruttovikt istället för totalvikten i registreringsbeviset.
 
En annan fråga då när det ändå handlar om släpvagnar; Den 19:e januari ändrades reglerna för släpvagnsvikter, dvs högre totalvikt på fordonen tillämpades om jag inte har förstått det hela fel.
MEN inget av mina fordon har fått ändrade uppgifter på transportstyrelsens hemsida när man knappar in regnummer, måste man således kolla upp detta själv vad som gäller, och vad gäller egentligen?

Ursäkta Boris om det inkräktar på din tråd men jag kände att det passar in här...

Den 19 jan infördes en ny "mellanbehörighet", en utökad B-behörighet som ger dig rätt att köra tunga släpvagn där ekipaget totalvikt (bil+släp) inte överstiger 4,25 ton. På vanligt B gäller ju 3,5 ton. För att få utökad B krävs dock en uppkörning hos Trafikverket, tyvärr inget man får med automatik alltså. Ändringen är inget som påverkar uppgifterna i registreringbeviset, det där får envar hålla reda på själv.

Dock försvann kravet att släpvagnens totalvikt inte fick överstiga dragbilens tjänstevikt som tidigare varit en regel.
 
Jag kom på det när jag läste Boris länk, och jag kom samtidigt på att jag och styvfar pratade om det för några veckor sedan om man skulle ta den där mellanbehörigheten. Är det bara en uppkörning så går det ju snabbare än att ta ett BE-kort men frågan är om inte sistnämnda är bättre för då får man ju kör betydligt mer prylar.

Den 19 jan infördes en ny "mellanbehörighet", en utökad B-behörighet som ger dig rätt att köra tunga släpvagn där ekipaget totalvikt (bil+släp) inte överstiger 4,25 ton. På vanligt B gäller ju 3,5 ton. För att få utökad B krävs dock en uppkörning hos Trafikverket, tyvärr inget man får med automatik alltså. Ändringen är inget som påverkar uppgifterna i registreringbeviset, det där får envar hålla reda på själv.

Dock försvann kravet att släpvagnens totalvikt inte fick överstiga dragbilens tjänstevikt som tidigare varit en regel.
 
Trodde jag också, men det står i informationsfoldern som det länkats till (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/12005-kora-bil-slap.pdf) att



Vilket då är ett undantag från att man måste ha BE för att få räkna på faktisk bruttovikt istället för totalvikten i registreringsbeviset.
Så i den obromsade världen så är det bara att köpa ett 750 släp och se till att man inte lastar för mycket?
Den enda begränsningen man då har är att den totala vikten på släpet inte för överskrida halva tjänstevikten på bilen?

Bilens maximala släpvagnsvikt på obromsat är inget man behöver tänka på jämfört mot bromsade släp där du inte får dra ett som har en totaltvikt över det som står i regbeviset under B-behörighet?
 
De tog inte 14 dagar på sig att svara utan två. Snyggt jobbat!
OBROMSADE SLÄP

Uppgifter om tjänstevikter och totalvikter finns alltid angivna på respektive fordons registreringsbevis. Många har en tendens att blanda ihop begreppen bruttovikt och totalvikt.

Bruttovikt är den vikt ett fordon har vid ett visst tillfälle. Den ändras alltså beroende på hur fordonet är lastat.

Totalvikten är den av fordonstillverkaren angivna viktuppgift som fordonet maximalt får lastas upp till. Denna uppgift ändras INTE beroende på hur fordonet är lastat.



När det gäller att dra obromsade släp så är det två saker man bör tänka på:

Hastighet:

Först måste man reda ut hur fort man får köra fordonsekipaget.

Obromsade släp får dras i 80 km/t eller i 40 km/t. Se nedan

Regeln säger att släpvagnens totalvikt inte får överstiga dragfordonets halva tjänstevikt för att fordonskombinationen ska få dras i 80 km/t.

Den vagnen du nämner har totalvikten i registreringsbeviset satt till 630 kg, den
kräver en dragbil med en tjänstevikt av 1260 kg eller mer för att få framföras i 80 km / t.

Om dragbilen till vagnen har en tjänstevikt lägre än 1260 kg får ekipaget framföras i högst 40 km / t. ( den får dock dras i 80 km/t om den är HELT olastad d v s tom ).


Vikt:

I registreringsbeviset på nyare helfordonsgodkända bilar finns även en uppgift ”högsta släpvagnsvikt för obromsad släpvagn xxx kg.”. Detta är den högsta bruttovikt ett obromsat släp får ha enligt fordonstillverkaren.

Citroen PMY 939 har en tjänstevikt på 1220 kg och halva den vikten d v s 610 kg är den högsta totalviken
vagen får ha. Vagnen du nämner har en totavlvikt på 630 kg.

Detta innebär att fordonskombinationen endast får föras i 40 km / t, ( då halva bilens tjänstvikt är lägre än totalvikten på släpet.), MEN släpvagnen får bara lastas upp till 570 kg enligt uppgiften från biltillverkaren, vilket betyder att 60 kg lastkapacitet på vagnen aldrig kan utnyttjas.

Du bör alltså välja en obromsad släpvagn med en totalvikt av högst 610 kg för att få framföra den i
80 km/t, men tyvärr får den aldrig lastas upp till mer än 570 kg då bilen inte får dra tyngre obromsade släp.



Med vänlig hälsning

XX YY
Transportstyrelsen
 
Hur många gånger kan du hyra Mackens täckta släp för 12-16 tusen kronor?

Tänkte du dö inom kort eller hur resonerar du? Jag håller iofs med om att hyra kan vara ett bra alternativ i många fall men inte för något man använder regelbundet vid sina fritidsaktiviteter.

För min del är jag ganska nöjd om en investering betalar sig på 5 år så det skulle innebära att jag medräknat lite underhåll har 3000-3500 kr/år till att hyra släpvagn. Det är ca 7 dagar per år a 469 kr.
http://www.okq8.se/privat/pastationen/hyrbilar/slapvagnar

och behöver man ett släp för sin fritidsaktivitet så brukar det vara ganska regelbundet man behöver sitt släp.
Dessutom kan man lämna sitt eget privata släpp lastat mellan träningspassen om man så önskar. Vilket kan spara in ganska mycket arbete.
 
Jag ser synpunkten och håller med, men många hade sparat på att hyra släp.
Inte alla.
Och sen är det något visst med att äga.
 
Sen är det ju en jävla skillnad att bara kunna koppla på släpet när man själv vill jämfört med att behöva ringa och boka i förväg, åka ner till macken och chansa eller att behöva anpassa tidplanen utifrån när ett släp är ledigt. Fått ändra planer otaliga gånger när alla släp varit uthyrda men mitt generellt sett låga behov motiverar inte ett köp.

So I hear You man... men klura på om inte ett bromsat släp ändå är värt den extra kostnaden. Blir ju ett jävla räknande annars om du t ex kör med en annan dragbil än din egen....
 
Varför inte ett bromsat släp? Om släpet används någorlunda regelbundet så håller sig bromsarna fräscha.
Jag har haft mitt släp ett gäng år nu och inte haft några problem med bromsarna. Reservdelar är billigt också.
Bromsade är trafiksäkrare, man får lasta mer osv.
Köp ett gammalt macksläp då de har hög kvalitet.
 
Du ser ut att ha rätt.

Var en bekant som köpte en obromsad för någon månad sen som påstod att någon EU-regel sa att de inte behövde det.

Det kan mycket väl stämma men det har nog inte att göra med att släpet är bromsat/obromsat eller att det är ett släp överhuvudtaget utan att den registrerade fälgdimensionen/diameter är 10" eller mindre.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top