Slå upp gipsskivor

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Här ska resas vägg! Jag ska precis till att bygga upp en gipsvägg extra i tjejens lägenhet..... Men jag är ganska grön på den biten. Hjälpte till att bygga upp en vägg i en träningslokal för bortåt 300 år se´n... :rolleyes:

Jag tror jag har kläm på huvuddragen, men kan behöva tips, råd och glada tillrop för att klara detaljerna...

Har ni några goda råd, tips eller varningar?

:bow :bow :bow
Tack på förhand!

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Lägg en regel på golvet, sätt fast en i taket, och tryck dit stående reglar med ett avstånd på cc 60cm. ( regel = 45*45 )

Om du vill kunna sätta fast något i väggen i framtiden så rekomenderar jag att du först monterar en plywood skiva och utanpå det en gipsskiva. Skruva är lättast !

Glöm ej att fylla mellanrummet mellan reglarna med isolering, för ljudets skull.

Nu är det dags för lite glasfiberväv, spackel och färg eller tapet.

KLART ! !

Gixxer Mike

Guest
Ska det vara en skiljevägg eller ska det gå att hänga upp tunga saker på den osv?
är det en permanent lösning eller en provisorisk?

ska du smälla upp en perm vägg köper du aluprofiler och sen grabber skruv och öser på bara isolera om du vill ha lite ljudtätning..ska du sätta dit dörr osv så blire mer jobb.
Om du ger mig mer info kan du få all info du behöver :=)
så hör av dig så löser vi detta :=)
/Mike

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Okey, mer bakgrundsfakta:

Vi ska bygga om en klädkammare till en sovalkov, trångt men dåligt om plats... :rolleyes:

...så jag har rivit den ena väggen och ska sätta upp en ny ungefär en halvmeter "längre ut".... Den väggen var byggd med stålreglar, som vi tänkte återanvända...

Väggen ska inte vara till för att hänga tunga saker på utan bara som avskiljning...

Isolering tänkte vi nog nästan hoppa över... Blir det VÄÄÄÄLDIGT lyhört då?

Skruva i gipset? Är det bara att skruva rätt i? Ingen borrande utan bara använda gipsskruv så löser det sig?

Igen: :bow :bow :bow

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Ja skruva rätt i. Ska du använda plåtreglarna så ska du ha skruv som är avsedda för plåt.
Skruva C/C 150 runt om och C/C 300 på mittregeln.
Det blir lite mer lyhört om man inte isolerar, men det kanske inte gör så mycket om du hör folk sitta och snacka på andra sidan väggen.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Gallianoman skrev:
Okey, mer bakgrundsfakta:

Vi ska bygga om en klädkammare till en sovalkov, trångt men dåligt om plats... :rolleyes:

...så jag har rivit den ena väggen och ska sätta upp en ny ungefär en halvmeter "längre ut".... Den väggen var byggd med stålreglar, som vi tänkte återanvända...

Väggen ska inte vara till för att hänga tunga saker på utan bara som avskiljning...

Isolering tänkte vi nog nästan hoppa över... Blir det VÄÄÄÄLDIGT lyhört då?

Skruva i gipset? Är det bara att skruva rätt i? Ingen borrande utan bara använda gipsskruv så löser det sig?

Igen: :bow :bow :bow

ja man skruvar i gipset.. med en skruvdragare.. skruva inte så långt att du går igenom pappen på gipset.
Men ska du göra en alkov så skulle nog jag ha använt spånskivor... o träreglar. I dessa spånskivor, kan man sen såga ut små fönster, halvmåneformade eller hur man vill. ser rätt trevligt ut. Gips är bara ett otyg, hopplöst att hänga upp nåt i sen. nää.. gör du en trävägg.

( har inte bara kört ambulans) :tummenupp

Gixxer Mike

Guest
Jupp håller med Ambulans.
helt klart spånskiva och träreglerna ger dig större frihet och stabilare samt bättre ljudisolering än gips.
Men om du bara ska ha den som du säger..ren skiljavägg utan att hänga upp nåt eller vil ha in lite ljus genom nåt litet fönster eller liknande så..visst gips funkar..duck kan väggen bli lite mjuk..om ni ska ha lite sexuella aktiviteter så håller den inte att trygga till bruden emot ha ha ha ha
men stark rekomenderar jag isolera så det blir tystare..för när väl väggen är uppe kommer ni inse att skita i det va kanske dumt så får ni riva skiten igen och börja om från början.

Men jag vet hur det är när man inte har så fett med flis..så då kan man nöjja sig med gips till en början.
/Mike

Gixxer Mike

Guest
just det..ljudet studsar mellan gips skivorna om du inte har nåt imellan så det kommer nog typ eka lite roligt hi hi hi

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
http://www.danogips.se/

Gallianoman skrev:
Här ska resas vägg! Jag ska precis till att bygga upp en gipsvägg extra i tjejens lägenhet..... Men jag är ganska grön på den biten. Hjälpte till att bygga upp en vägg i en träningslokal för bortåt 300 år se´n... :rolleyes:

Jag tror jag har kläm på huvuddragen, men kan behöva tips, råd och glada tillrop för att klara detaljerna...

Har ni några goda råd, tips eller varningar?

:bow :bow :bow
Tack på förhand!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...