Slöaste 125an någonsin

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Tjena där, har en Honda NS125F från -86 som jag börjar bli väldigt trött på.

Problemet är det att den toppar 105 km/h på femmans växel. Att lägga i 6an kan man skita i för det är helt orklöst överhuvudtaget :huvet

En strypt Honda Varadero åker ifrån min motorcykel utan större problem, detsamma med urpluggade mopeder :banana

Atac-Ventilen sitter på plats och går ut och in som den skall. Strypningen i avgassystemet är borttagen och det är 13/35 drevning. (original)

Finns det någon som vet om det finns någon mer strypning på motorcykeln eller vad som kan vara fel?

MVH P12
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Enligt stryptråden så är enda strypningarna ATAC ventil och plugg i avgas. Eftersom de är borttagna kan man börja ana oråd.

Förgasaren rätt inställd? Langa film när du kör/gasar om du är osäker. Är reedsen i bra skick? Skit i luftburk/förgasare? Kolv och cylinder i bra skick?
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Alltså, om man vrider fullt på gasen från botten av registret så dör motorcykeln, spelar ingen roll vilken växel.

Har fattat att den får rejält för mycket bensin.

Men den borde väl ändå gå över 100?
Har haft ur reedsen, dom såg bra ur, ingen skit i förgasaren, luftfiltret är bra. Cylindern och kolven har jag ingen aning om.
Tänkte lyfta ur cylindern och kolven ikväll. Får se hur det tar sig. Går det att få tag på så gamla kolvar längre ens?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ställ in förgasaren kanske? Ny kolv? Är säkert kasst komp på den som sitter på, då blir det orkeslöst.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Men jag vet faktiskt inte hur man ställer in förgasaren, kan i stort sett allting annat, aldrig försökt förstå mig på det. Är det bara att köpa ett antal munstycken och sen testa sig fram tills hur han går bättre genom tändstiftet och känsla eller?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Men jag vet faktiskt inte hur man ställer in förgasaren, kan i stort sett allting annat, aldrig försökt förstå mig på det. Är det bara att köpa ett antal munstycken och sen testa sig fram tills hur han går bättre genom tändstiftet och känsla eller?

I princip, köp ett gäng munstycken och om du misstänker den får för mycket köp en SATS munstycken under de du har nu,
sen börja du och sakta men säkert gå ner och ner tills hojen går jämt och fint på full gas,

Sen när de e klart ska du justera bränslenålen och blandskruven till perfektion

Nålen sitter inuti throttel utrymmet på själva throttelcylindern,
Den har 4 jack i sig oftast och har sedan ett litet Clips som man kan flytta,

Flytta ner = mer bensin
Flytta upp = mindre bensin

Kolla upp org drevningen också

honda nsr 99-03

drevning: 14-35
 
Last edited:

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Tack för all hjälp, får skruva isär förgasaren på måndag och titta vad jag har för munstycken då alla butiker har stängt idag. Antar att dom inte kan vara original om den inte orkar dra på alla växlar om problemet ligger där.

Kolven och cylindern får jag kolla på någon dag.

Det är en Honda NS125F från 1986, så helt annan motorcykel mot NSRen då original-drevningen skall vara 13/35 från uppgifter av 2 återförsäljare.
Håller er uppdaterade med hur det går.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tack för all hjälp, får skruva isär förgasaren på måndag och titta vad jag har för munstycken då alla butiker har stängt idag. Antar att dom inte kan vara original om den inte orkar dra på alla växlar om problemet ligger där.

Kolven och cylindern får jag kolla på någon dag.

Det är en Honda NS125F från 1986, så helt annan motorcykel mot NSRen då original-drevningen skall vara 13/35 från uppgifter av 2 återförsäljare.
Håller er uppdaterade med hur det går.

Kolla hur pass nära original munstyckerna ligger, ligger dom hyffsat nära original så låt dom vara.
Kolla då sitället kol/cylinder.
Du kan börja med att lyfta av kröken och kika in igenom avagsporten, då kan du se hur pass sliten kolven är eftersom den nästan alltid slits mest på avgassidan.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kolla hur pass nära original munstyckerna ligger, ligger dom hyffsat nära original så låt dom vara.
Kolla då sitället kol/cylinder.
Du kan börja med att lyfta av kröken och kika in igenom avagsporten, då kan du se hur pass sliten kolven är eftersom den nästan alltid slits mest på avgassidan.

Eftersom den är ostrypt ska munstyckena självklart vara något större än original, iaf huvudmunstycket.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Uppdatering nu då: Hade ur förgasaren idag och bestyckade om enligt Svennes Guide, det gjorde i stort sett ingenting på motorcykelns effekt, gick lite bättre i mellanregistret men annars var det inte mycket skillnad.

Så nu har toppfarten gått upp till helt makalösa 110 km/h men känns som om den accelerar lite bättre :banana

Det enda stället som jag inte har kollat nu är kolven och cylindern såvida inte växellådan är trasig men det borde väl inte göra någon skillnad på hastigheten, eller? :confused:

Skall lyfta ur kolven och cylindern imorgon för att se hur det ser ut.
Tack för svaren ändå :Bugar
 
Last edited:

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
kolla tändstiftet kanske?

startar den lätt ?

enklast att kolla om den får rätt med bränsle är ju att kika på tändstiftet,

ryker den mycket? kanske för för mycket olja ?

där hade jag börjat innan jag börjar ställa in förgasaren
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top