Sladdhelvet

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Teknikutveklcingen går med rasande fart och det var inte länge sedan allt skulle bli sladdlöst (mobiler, datorer, surfplattor osv).

Den där sk "sladdlösheten" får man dock ta med en nypa salt, varje enhet behöver ju trots allt en slatt för att ladda.

Det är mobiler, olika surfplattor, kameror, rakapparater, hårklippare, dammsugare, hörlurar, kontroller till TV-spelet osv osv. Det ligger laddare och olika USB-sladdar överallt här. Dessutom snor mina sambo "mina" laddare/sladdar och flyttar runt dom så att sladdarna inte längre är kompatibla med de enheter som jag brukar ladda just där.

Jag går fan under snart. Någon som har en kreativ lösning på laddarproblemet?
Ett fett grenuttag där man pluggar i allt och färgkodar alla kablar är det bästa jag kommit på hittills.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Det finns sladdlösa laddare så det borde bara vara en tidsfråga innan du slipper problemet. Prylen ifråga måste naturligtvis ha stöd för det för att det ska fungera.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Både Nokia & Samsung har mobbar som stödjer QI-standarden för trådlös laddning, tjöp!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Både Nokia & Samsung har mobbar som stödjer QI-standarden för trådlös laddning, tjöp!

Jo, det är nåt magnetfält som gör att det laddas, men tar inte det en evig tid? Hur mycket effekt kan man köra över trådlöst utan att det blir ohälsosamt?

Men ok, "trådlös" laddning... Den är ju inte så trådlös eftersom du faktiskt måste ha en särskild platta (med tråd till), så det blir ytterligare en pryl....

Det optimala vore en FETFET laddare som man lägger i en garderob som laddar alla enheter i lyan, trådlöst. Utan effektförlust och utan hälsorisker. Vem fixar?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, det är nåt magnetfält som gör att det laddas, men tar inte det en evig tid? Hur mycket effekt kan man köra över trådlöst utan att det blir ohälsosamt?

Men ok, "trådlös" laddning... Den är ju inte så trådlös eftersom du faktiskt måste ha en särskild platta (med tråd till), så det blir ytterligare en pryl....

Det optimala vore en FETFET laddare som man lägger i en garderob som laddar alla enheter i lyan, trådlöst. Utan effektförlust och utan hälsorisker. Vem fixar?

Finns mängder med pryttlar som kör QI, sen kan du även bygga in det tex bord.
Iom att det är samma laddare så blir det mye mindre kablar.

Tror Nokian laddar 80% mot sladd.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Har kört på den där grenuttagslösningen som nämndes, hade kanske funkat om jag bott själv men nu så slutar det ändå med härvor, sladdar slits iväg till jobbet och på resor och man står där och gormar dagligen. Smarttelefonerna som drar i sig ström som en alkis drar i sig en vino tinto får säkert snart smart laddning, men för allt annat mickelpickel är det nog bara att acceptera att sladdhelvetet är här för att stanna ett tag.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vi kör ett alternativt system - en låda i hallbyrån är elektroniklådan. Där bor alla jävla laddare, skarvmojänger, GPSer, mobilskal etc. Allt som ligger fram och inte används åker ner där, och det funkar över förväntan faktiskt. En låda att rota i, och en dit allt ska.

...och varför just hallbyrån? Jo, för du är alltid fullt påklädd med leriga skor när du kommer på att du behöver ta med dig nån jävla laptopsladd...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vi kör ett alternativt system - en låda i hallbyrån är elektroniklådan. Där bor alla jävla laddare, skarvmojänger, GPSer, mobilskal etc. Allt som ligger fram och inte används åker ner där, och det funkar över förväntan faktiskt. En låda att rota i, och en dit allt ska.

...och varför just hallbyrån? Jo, för du är alltid fullt påklädd med leriga skor när du kommer på att du behöver ta med dig nån jävla laptopsladd...

Ok. Har du dragit in el där? Man borde göra en permanent lösning där man märlar fast alla kablar och all skit så att det sen sitter där det sitter.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ok. Har du dragit in el där? Man borde göra en permanent lösning där man märlar fast alla kablar och all skit så att det sen sitter där det sitter.

Datorer och plattor på kontoret, telefoner på nattduksbord, eller i mitt senila fall på mikron i köket.

Sen skaffar men ett drös nätdelar och laddare som man petar ner i en skrivbordslåda, om man behöver vara mobil längre stunder.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
en fett induktions platta och bara lägga allt som ska laddas på, går att lösa då strömstyrkan är standardiserad.

Borde gå att göra mobil skal med en spolle och kärna i och ansluts i laddkontakten tycker jag.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
en fett induktions platta och bara lägga allt som ska laddas på, går att lösa då strömstyrkan är standardiserad.

Borde gå att göra mobil skal med en spolle och kärna i och ansluts i laddkontakten tycker jag.

Du läste inte ens dom elva inläggen den här tråden bestod av va.:rofl

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Köp bara saker som använder micro-usb som laddningsanslutning. På så vis spelar det ingen roll vilken laddare du använder. Blir svårt å hitta en sån laptop bara...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Du läste inte ens dom elva inläggen den här tråden bestod av va.:rofl

jo och skillnaden är

1. konstaterar att de inte behövs en platta/laddare till varje sak. (utan att drömma om att allt ska laddas i fickan av en sak i garderoben och de berror inte på qi utan en standardiserad laddnings spänning

2. Föreslog en billig mod på befintlig teknik

Så om farbror tar å sig glassögonen och tar sin medecin så går de bättre :lol

xialba va inne på samma spår men inte riktigt.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Nej det har jag inte gjort. Bara att veta att alla äckliga sladdar bor på samma plats har gjort att de inte försvinner så lätt.

Men det är ju en slug idé faktiskt när du säger det.... ;)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej det har jag inte gjort. Bara att veta att alla äckliga sladdar bor på samma plats har gjort att de inte försvinner så lätt.

Men det är ju en slug idé faktiskt när du säger det.... ;)
Jag bara måste fråga, är den du delar livet med av kvinnligt kön?

För det är till synes, enligt min och andras erfarenhet, synnerligen svårt för det täckta könet att lägga ned skiten i lådan igen efter att den nyttjats.

Stjärnsmäll är nog i inne på något, min lösning var att pula in nätdelarna bakom hurtsen till skrivborden så dom inte går att nå.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping