Sladdhelvet

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
jo och skillnaden är

1. konstaterar att de inte behövs en platta/laddare till varje sak. (utan att drömma om att allt ska laddas i fickan av en sak i garderoben och de berror inte på qi utan en standardiserad laddnings spänning

2. Föreslog en billig mod på befintlig teknik

Så om farbror tar å sig glassögonen och tar sin medecin så går de bättre :lol

xialba va inne på samma spår men inte riktigt.

Du har inte så lätt att förmedla dina tankar i skrift va?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
en fett induktions platta och bara lägga allt som ska laddas på, går att lösa då strömstyrkan är standardiserad.

Borde gå att göra mobil skal med en spolle och kärna i och ansluts i laddkontakten tycker jag.

Bara att lägga grejerna på spisen då och vrida på? :va

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Finns mängder med pryttlar som kör QI, sen kan du även bygga in det tex bord.
Iom att det är samma laddare så blir det mye mindre kablar.
.

Det här väntar jag på. Men eftersom alla i mitt hushåll kör för närvarande Apple telefoner och plattor men andra datorer så kommer det dröja. Apple kommer väl till 2035 att göra ett eget Qi system som endast funkar för deras telefon. Padda och dator får andra system.
Sen är ju jobbdatorerna utav andra fabrikat. Dessa hyser jag större hopp för.
Men tänk att fälla in i hallbord en QI platta för att ladda mobiler mm.

Om jag byter till en Lumia för att ladda QI så blev det ju bara en sladd till...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det här väntar jag på. Men eftersom alla i mitt hushåll kör för närvarande Apple telefoner och plattor men andra datorer så kommer det dröja. Apple kommer väl till 2035 att göra ett eget Qi system som endast funkar för deras telefon. Padda och dator får andra system.
Sen är ju jobbdatorerna utav andra fabrikat. Dessa hyser jag större hopp för.
Men tänk att fälla in i hallbord en QI platta för att ladda mobiler mm.

Om jag byter till en Lumia för att ladda QI så blev det ju bara en sladd till...

Sett att flera kafeekedjor har startat med QI (Tully's Coffee shops, Coffee Bean, Tea Leaf, inga svenska än),
najs att lägga upp mobben på bordet när man sörplar kaffe, så har den fått en skvätt ström under tiden :)

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Sett att flera kafeekedjor har startat med QI (Tully's Coffee shops, Coffee Bean, Tea Leaf, inga svenska än),
najs att lägga upp mobben på bordet när man sörplar kaffe, så har den fått en skvätt ström under tiden :)

Tänk vilka möjligheter. Ha QI infällt i kontorsskrivbordet mm.

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Problemet är ju egentligen dagens usla batterier. Om batteriutvecklingen hade följt tex datorutvecklingen hade vi kunnat köpa prylar med ett fast batteri som hade räckt hela prylens livslängd. Mer fokus på batteriforskning tack!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Problemet är ju egentligen dagens usla batterier. Om batteriutvecklingen hade följt tex datorutvecklingen hade vi kunnat köpa prylar med ett fast batteri som hade räckt hela prylens livslängd. Mer fokus på batteriforskning tack!

Dagens smartphonebatterier skulle klara att driva tex en Nokia 5110 i ett år.

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06

Som xibalba säger har det faktiskt hänt en del även på batterifronten, bara att det inte märks när dagens mobiler består av strömkrävande stora, tryck-känsliga skärmar.
Dessutom använder man ju mobilen mer numera (iallafall jag gör det), nu sliter man upp den för att surfa, skriva shoppinglista, ha videosamtal, spela etc.
Att batterier räckte länge förr när man hade tvåfärgad, enradig display är inte så konstigt ;)
Då köpte jag ändå extratjockt batteri till min 628 för att den skulle räcka längre....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Anordna en laddplats. För dina prylar. Limma fast dem i ett grenuttag.
All utrustning som är till för att underlätta...visst känns det lyckat.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Självklart faller vårt system om grejerna börjar spridas iväg, men så är det med system. Limma fast och ha fasta laddplarser i hemmet skulle göra mig surare. Då har man ju verkligen låtit prylarna ta över platsen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Självklart faller vårt system om grejerna börjar spridas iväg, men så är det med system. Limma fast och ha fasta laddplarser i hemmet skulle göra mig surare. Då har man ju verkligen låtit prylarna ta över platsen.

Nja, nu har ju de sladdlösa sladdarna tagit över hela hemmet. Problemet är att det alltid är fel sladd på fel ställe (mini-/micro-USV samt iPad/iPhone. Ytterligare en sladd inom kort när iPhone 5 gör entre här :huvet:huvet)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping