"öööh höhö jävla massa bilbatterier" "öööh truck batterier!!!111"
Det får bli ett hojbatteri som jag laddar hemma först, kopplat till en billig växelriktare, kopplat till ctek-laddaren. Det blir gå över ån efter vatten men wtf. Tack för de bra förslagen.
Ett par småsaker bara som du bör testa när du kör igång:
1: Hur lång tid tar det innan din finalddare verkligen laddat fult?
Min cetek är förvisso av äldre datum men den laddar (enligt mig) för "snällt".
Det tar för lång tid att nå verkligt fullt (14,4V).
Hur har jag kommit fram till det?
Ladda fullt med cetek. Låt batteriet stå 2 månader. Mät polspänning.
Ladda fullt med konstantspänningsladdare (14,4V). Låt batteriet stå 2 månader. Mät polspänning.
Det jag kom fram till var att finladdaren inte laddade fullt på samma sätt som när jag laddat med kontrollerad spänning. Spänningen efter två månaders lagring var lägre när jag laddat med finladdare.
Men det är min erfarenhet, andra hävdar säkert motsatsen.
2: växelriktare drar mycket ström även i "tomgångsläge".
Hur mycket lär variera ganska så kraftigt men jag tror du kommer bli överraskad över hur hög tomgångsförbrukningen (läs: förlusteffekten) är.
I båda fallen: Att mäta är att veta...
Lycka till.
Förtydligande:
"Tar för lång tid att ladda med cetek" avser den tid det tar att "toppa upp" batteriet.
Det har inget att göra med laddarens effekt då vi ofta talar om mycket låga strömstyrkor så där mot slutet av laddningscykeln.
Har du laddaren ansluten lång tid spelar det ingen roll.
Jag tolkar det som att TS vill slå på laddaren en kort stund emellanåt bara, då spelar det roll hur laddaren beter sig när det närmar sig fullt.
Då laddaren enbart är ansluten kortare stunder åt gången (Max 1 tim) så kan man ladda "hårdare" än vad en konstant ansluten laddare gör och ändå inte skada batteriet