Sladdlös mutterdragare

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kikar lite på sladdlösa mutterdragare som är relativt nykommet.

Jag söker efter;

Så liten och lätt som möjligt
Behöver inte vara snorstark. 200 Nm räcker gott
Helst 3/8" fattning
Självavstängande laddare
Den ska inte vara som ex julas mutterdragare(med sladd) som har 1 sekund delay när man trycker in knappen och när man släpper den. Vill kunna spänna hyffsat "på känn"

Och självklart till så bra pris som möjligt. Är inte ute efter nån Dewaltmodell precis men inte heller nåt skräp från jula

Nån med tips?

Alla jag tittat på har varit ganska tunga och drar onödigt hårt. Inte hittat nån med 3/8-fattning heller

Ljunghusen skrev:
2672388 Kikar lite på sladdlösa mutterdragare som är relativt nykommet.

Jag söker efter;

Så liten och lätt som möjligt
Behöver inte vara snorstark. 200 Nm räcker gott
Helst 3/8" fattning
Självavstängande laddare
Den ska inte vara som ex julas mutterdragare(med sladd) som har 1 sekund delay när man trycker in knappen och när man släpper den. Vill kunna spänna hyffsat "på känn"

Och självklart till så bra pris som möjligt. Är inte ute efter nån Dewaltmodell precis men inte heller nåt skräp från jula

Nån med tips?

Alla jag tittat på har varit ganska tunga och drar onödigt hårt. Inte hittat nån med 3/8-fattning heller

Dewalt är fan skräp o hör hemma på jula :fakta

chukabowa skrev:
2672397 Dewalt är fan skräp o hör hemma på jula :fakta

Fan va trött jag blir på sådana inlägg...
Vem fan frågade vad du tyckte om ett visst märke?
Han ville inte veta vad han INTE skulle köpa!
Har du inget konstruktivt att komma med så skriv inget alls :mad:

@ Ljunghusen

Om du ska upp mot 200Nm så behöver du nog ha en > 18V. Det finns ju en del olika prisklasser och eftersom du inte är ute efter allra värsta så finns en Bosch som verkar prisvärd, vet iofs inte om den har 3/8 fattning.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...7A2788?division=gw&ccat_id=81950&prod_id=9934

Milwaukee har en liknande men den kostar nog en peng mer än boschen och har 1/2" fattning
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/...0B82979C125724B006C91A1?OpenDocument&nav1=pro

DeWalts maskin med runt 200Nm i dragkraft har också 1/2"... Verkar inte finnas maskiner med det vridmomentet och 3/8" fattning, du kan ju iofs alltid köra med övergång 1/2">3/8" om du har alla dina hylsor med den fattningen..
http://www.dewalt.se/products.asp?l...archyID2=12&hierarchyID3=831&bucketid=1&sid=1

Lycka till

Silverryggen skrev:
2672421 Fan va trött jag blir på sådana inlägg...
Vem fan frågade vad du tyckte om ett visst märke?
Han ville inte veta vad han INTE skulle köpa!
Har du inget konstruktivt att komma med så skriv inget alls :mad:

@ Ljunghusen

Om du ska upp mot 200Nm så behöver du nog ha en > 18V. Det finns ju en del olika prisklasser och eftersom du inte är ute efter allra värsta så finns en Bosch som verkar prisvärd, vet iofs inte om den har 3/8 fattning.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...7A2788?division=gw&ccat_id=81950&prod_id=9934

Milwaukee har en liknande men den kostar nog en peng mer än boschen och har 1/2" fattning
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/...0B82979C125724B006C91A1?OpenDocument&nav1=pro

DeWalts maskin med runt 200Nm i dragkraft har också 1/2"... Verkar inte finnas maskiner med det vridmomentet och 3/8" fattning, du kan ju iofs alltid köra med övergång 1/2">3/8" om du har alla dina hylsor med den fattningen..
http://www.dewalt.se/products.asp?l...archyID2=12&hierarchyID3=831&bucketid=1&sid=1

Lycka till

Jag kan leva med 1/2, tycker bara det är onödigt stort i 90% av fallen
Milwaukee, ligger den i samma klass som Bosch? Inget jag har hört talas om!

Ampro är det nåt att ha? Klämde lite på en sån häromdan och den kändes helt ok. Stod inget pris men får ringa och höra

Ska spana lite på länkarna, tack för det :-)

edit; Hittade pris på boschen och aj satan. 4000

Kanske får vänta nåt år till ..

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2672433 Jag kan leva med 1/2, tycker bara det är onödigt stort i 90% av fallen
Milwaukee, ligger den i samma klass som Bosch? Inget jag har hört talas om!
Ampro är det nåt att ha? Klämde lite på en sån häromdan och den kändes helt ok. Stod inget pris men får ringa och höra
edit; Hittade pris på boschen och aj satan. 4000 ..

Kan du som du säger leva med 1/2" infattning så blir ju valet av maskin lite enklare...
Milwaukee tillhör det övre segmentet med Makita, DeWalt Festool m.fl..

Ampro har jag inte hört talas om med det verkar vara en lite mindre amerikansk tillverkare.
http://www.jigsaw.com/Ampro-Tools-Corp/ID136646/company-information.xhtml

På hemsidan verkar ju maskinen ganska lovande både på datan och bilden man det är svårt att säga något om den när man aldrig sett/hållt i den/använt den.
http://www.amprotool.net/product.php?mode=show&cid=18&pid=219

EDIT, Runt 4K får man nog räkna med om man ska ha en schysst 18V maskin..:)

Vi kör med dewalt grejor på jobbet och ..ojojoj...vilken grej!!
Här hemma använder jag en "skräpig" från Jula och även den fyller sitt syfte.

Kör med Hitachis batteriknackar på jobbet och de tycker jag är kanon, de är nog inte gratis dock.. De har 1/2" men jag vet inte vad de drar för moment....

Har självklart en hemma också :)

Mutterdragare

Jag delar inte erfarenheten att DeWalt "hör hemma hos Jula"

Vi använder detta märke i ganska ofta på vårt företag inom VVS-branchen.
Ok, det går kanske inte riktigt att jämföra med exempelvis HILTI men väl FLEX och MILWAUKEE.

Mig veterligen finns det ingen tillverkare som tillhandahåller slagskruvdragare eller mutterdragare i "mellanformatet" 3/8"

Satsa på en DeWalt eller Makita i 12-volts utförande med 1/2" fäste. Inte gratis, men inte skräp heller.

Priset för Kamasas 140 NM ligger på 2 845:- och den som drar 310 NM 3 913:-

Kamasa hade för övrigt en hel del mys i sin katalog för 2007!!

Silverryggen skrev:
2672470 Kan du som du säger leva med 1/2" infattning så blir ju valet av maskin lite enklare...
Milwaukee tillhör det övre segmentet med Makita, DeWalt Festool m.fl..

Ampro har jag inte hört talas om med det verkar vara en lite mindre amerikansk tillverkare.
http://www.jigsaw.com/Ampro-Tools-Corp/ID136646/company-information.xhtml

På hemsidan verkar ju maskinen ganska lovande både på datan och bilden man det är svårt att säga något om den när man aldrig sett/hållt i den/använt den.
http://www.amprotool.net/product.php?mode=show&cid=18&pid=219

EDIT, Runt 4K får man nog räkna med om man ska ha en schysst 18V maskin..:)

AmPro säljs av www.swedol.se i Sverige och det mesta tillverkas i Kina (men vad görs inte där i och för sig.) Kan nog klassas som "mellankvalité".

Den mutterdragare som du länkade till kostar 2 475:-. 1/2", 19.2V, 2.6 A, 325 NM.

Last edited:
Ska du mecka med maskin och inte dra större grejor typ 13 mm skalle ++ är det en "slagskruvdragare" du ska ha!

1/4" bitsfäste. Märkesmaskinerna drar 100-120 Nm. Du stoppar i adaptrar från 1/4" - 1/2".

Är en Makita 12 v slagskruvdragare jag har. Använder den till allting på hojarna. Ska man dra större grejor typ hjulaxlar o.sv är det manuella verktyg som gäller dock.

Hitachi har en skitfin slagskruvdragare och muttermaskin, dyra dock. Kampanj pris på dem nu om jag inte missminner mig. Slagskruvdragare & muttermaskin för 5 k + moms tror jag. Ring Hitachi power tools i Sollentuna om du är intresserad.

Hdf säljer servas maskiner. Väldigt prisvärda och BRA. 2 batterier, snabbladdare, drar 75 Nm nånting. Kostar strax över 1 k tror jag. De har även 19 V 1/2" muttermaskin.

Last edited:
<micke> skrev:
2677587 Ska du mecka med maskin och inte dra större grejor typ 13 mm skalle ++ är det en "slagskruvdragare" du ska ha!

1/4" bitsfäste. Märkesmaskinerna drar 100-120 Nm. Du stoppar i adaptrar från 1/4" - 1/2".

Är en Makita 12 v slagskruvdragare jag har. Använder den till allting på hojarna. Ska man dra större grejor typ hjulaxlar o.sv är det manuella verktyg som gäller dock.

Hitachi har en skitfin slagskruvdragare och muttermaskin, dyra dock. Kampanj pris på dem nu om jag inte missminner mig. Slagskruvdragare & muttermaskin för 5 k + moms tror jag. Ring Hitachi power tools i Sollentuna om du är intresserad.

Hdf säljer servas maskiner. Väldigt prisvärda och BRA. 2 batterier, snabbladdare, drar 75 Nm nånting. Kostar strax över 1 k tror jag. De har även 19 V 1/2" muttermaskin.

Stort tack för det micke. Det är en sån jag letar efter

Får kika runt lite.. Nån tusenlapp, 1500 kan jag lätt lägga

Ljunghusen skrev:
2672401 Bättre skruvdragare finns inte ...

Vi har Dewalt i vårat sortiment ,och tro mig mycket av det är skit.
7 av 10 rekalamationer är Dewalt.

Deras säljkår och service gentemot oss som är en av västsveriges större återförsäljare med 5 butiker och 80 miljoner i årsförsäljning är ta mig fan under all kritik.

Dom ljuger,hittar på egna priser till kunder (som vi får stå för),levererar aldrig i tid och är totalt ointresserade av sina slutkunder.

Deras XRP skruvdragare är helt ok,om man gillar grejer som väger 5 kg och har stenålder teknologi.

Det är nog inte för inte det står Dewalt/Black ´n decker på deras fakturor

Långa farbron skrev:
2677616 Deras XRP skruvdragare är helt ok,om man gillar grejer som väger 5 kg och har stenålder teknologi.

Jag har en sådan med slag-funktion, har änvänt den dagligen i 2 år och den har fungerat klockrent, inte ens någon mattning av batterierna.

Jag är stark och gillar tunga grejer...:tungan Och det är lite stenåldersteknologi över mig med... ( Älskar min 5:kgs Hultafors )

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back