Slang till stötdämparen och luftfiltret gör vad?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om inte någon har missat det så brann min hoj för en vecka sedan, förutom lite skador på elsystemet och bakre stötdämpare brann även slangen mellan stötdämparen och den mellan luftfiltret och "CDI"-boxen.

Frågan är vad dessa gör?

Slangen från stötdämparen gick till gasbehållaren så antar att den skötte returen? Går det att göra utan? Finns sånna gasbehållare att köpa löst (heter isf vad?), måste man fylla på dom med något speciellt, typ argonmix, neon eller radon?

Vad gör den andra slangen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om slangen brunnit så har du ingen olja kvar i dämparen. Lösa behållare finns, jag har nog beggade också. Samma med slangen. Din närmaste hydraulfirma kan säkert pressa en ny slang åt dig.
Nej, du kan inte köra utan slangen och behållaren för det är den gasvolymen(kvävgas) som komprimeras när dämparen trycks ihop.

Men med tanke på att slangen och oljan brunnit upp så misstänker jag att även tätningarna kan vara överhettade och kass. Kanske även styrningarna.

Vad är det för dämpare?

Mellan luftfilter och CDI-box har jag aldrig sett någon slang på någon MC jag haft isär.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Gällande stötdämparen. Alla stötdämpare bygger på att olja och gas rör sig i dämparen. Vissa har behållaren ihopgjuten med dämparen (piggyback) och andra har en slang emellan. Är slangen skadad funderar inte stötdämparen alls och fjädern blir som en kängurustylta. Gällande slang så gissar jag att det är en elkabel till en sensor som känner av antingen inkommande lufttemperatur eller en mass airflow sensor.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om slangen brunnit så har du ingen olja kvar i dämparen. Lösa behållare finns, jag har nog beggade också. Samma med slangen. Din närmaste hydraulfirma kan säkert pressa en ny slang åt dig.
Nej, du kan inte köra utan slangen och behållaren för det är den gasvolymen(kvävgas) som komprimeras när dämparen trycks ihop.

Men med tanke på att slangen och oljan brunnit upp så misstänker jag att även tätningarna kan vara överhettade och kass. Kanske även styrningarna.

Vad är det för dämpare?

Mellan luftfilter och CDI-box har jag aldrig sett någon slang på någon MC jag haft isär.
Triumph original? Oljan har nog inte brunnit, behållaren sitter en bit från dämparen och dämparen ser inte ut att ha tagit någon skada vid branden. Den slang som satt original var en tunn plastslang såg knappt ut att hålla något tryck alls men den hade iofs en stålfjäder runt sig

Gällande stötdämparen. Alla stötdämpare bygger på att olja och gas rör sig i dämparen. Vissa har behållaren ihopgjuten med dämparen (piggyback) och andra har en slang emellan. Är slangen skadad funderar inte stötdämparen alls och fjädern blir som en kängurustylta. Gällande slang så gissar jag att det är en elkabel till en sensor som känner av antingen inkommande lufttemperatur eller en mass airflow sensor.
Nej det är helt klart en slang om dom inte skickat elen i luften...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Triumph original? Oljan har nog inte brunnit, behållaren sitter en bit från dämparen och dämparen ser inte ut att ha tagit någon skada vid branden. Den slang som satt original var en tunn plastslang såg knappt ut att hålla något tryck alls men den hade iofs en stålfjäder runt sig

Nej det är helt klart en slang om dom inte skickat elen i luften...

Den är inte värd att kosta på så mycket tror jag?
Kolla vad du har för dimension på gänga för slangen i dämpare så kan jag kolla ifall jag har beg behållare och slang som passar.

Sen behöver du ändå fylla olja och kvävgas vilket nog ingen gör åt dig med mindre än en service.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Min gissning är att slangen mellan luftbox och ECU mäter lufttryck. En del av motorstyrningen för att ställa bränsleblandningen.
En snabb googling gav en forumpost och en ebay-annons som sa det samma.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Japp slangen till ecun påverkar garanterat en maf sencor ett mycket litet gummi membran som i sin tur ändrar OHM eller 0-5 volt, har du en sådan kan du turbomatata.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Den är inte värd att kosta på så mycket tror jag?
Kolla vad du har för dimension på gänga för slangen i dämpare så kan jag kolla ifall jag har beg behållare och slang som passar.

Sen behöver du ändå fylla olja och kvävgas vilket nog ingen gör åt dig med mindre än en service.
Nä den är inte värd så mycket, vill egentligen byta dämpare alternativt tillverka en för jag har ingen lust att lägga några stora pengar på den här maskinen. Vart fyller man på kvävgas? Kan man göra det själv?

återkommer om dimensioner, ska plocka loss dämparen idag.

Japp slangen till ecun påverkar garanterat en maf sencor ett mycket litet gummi membran som i sin tur ändrar OHM eller 0-5 volt, har du en sådan kan du turbomatata.
Hmm, hade gärna velat ha på en turbo :crash

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä den är inte värd så mycket, vill egentligen byta dämpare alternativt tillverka en för jag har ingen lust att lägga några stora pengar på den här maskinen. Vart fyller man på kvävgas? Kan man göra det själv?

återkommer om dimensioner, ska plocka loss dämparen idag.

Hmm, hade gärna velat ha på en turbo :crash

Behöver du fråga så kan du nog inte fylla kvävgas själv. Du behöver en flaska kvävgas med tryckregulator och rätt munstycke för din dämpare. Allt utom munstycke kan du köpa hos din närmaste AGA återförsäljare.
Du ska ju definitivt i med ny olja och lufta den före det dessutom. Och då har du endå gjort en tattarreparation.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Behöver du fråga så kan du nog inte fylla kvävgas själv. Du behöver en flaska kvävgas med tryckregulator och rätt munstycke för din dämpare. Allt utom munstycke kan du köpa hos din närmaste AGA återförsäljare.
Du ska ju definitivt i med ny olja och lufta den före det dessutom. Och då har du endå gjort en tattarreparation.
Ok, faktum är att en begagnad KTM dämpare från en 990 kostar bara 1200 och är säkert mycket bättre, t ex vill jag gärna kunna spänna fjädern det kan jag inte på nuvarande dämpare....

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok, faktum är att en begagnad KTM dämpare från en 990 kostar bara 1200 och är säkert mycket bättre, t ex vill jag gärna kunna spänna fjädern det kan jag inte på nuvarande dämpare....
Räkna inte med att KTM-fjädern har rätt dämpning eller fjäderkonstant dock. KTMen har länkagelös PDS-dämpare såvitt jag vet medan din Trajja väl har länkage på dämparen bak? Kommer inte funka bra på din hoj i så fall. Troligen skiljer sig även längden, men det är kanske det lilla problemet i sammanhanget.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Räkna inte med att KTM-fjädern har rätt dämpning eller fjäderkonstant dock. KTMen har länkagelös PDS-dämpare såvitt jag vet medan din Trajja väl har länkage på dämparen bak? Kommer inte funka bra på din hoj i så fall. Troligen skiljer sig även längden, men det är kanske det lilla problemet i sammanhanget.
Sant att min har hundben och sånt, trodde inte det spelade så stor roll. Dämpningen och fjäderkonstanten är ju grejer som går att ändra. Tycker Trajjan blev väldigt låg när jag hängde på väskor och mig själv. På kåtten så var ju visserligen allt sån elektroniskt men mig veterligen ändrade den hojen vara skruven på gasbehållaren, hade ju varit lite coolt att ha elektronisk justerbar fjäderspänning också :brynad

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka