Slanga på CBR eller VTR?

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Silwer skrev:
oj, det kan vara trassligt på många effektsvaga hojar med framåtlutad sittställning.
Visserligen handlar det om teknik och jag vet ju inte hur duktig du är på den biten.

Vad är det som är trassligt menar du nu, få upp den eller hålla kvar den.
Till och med min gamla 85hk häck går att rycka upp men sen trasslar det till sig.
Måste träna, måste träna....

Majk

Guest
Helt klart spettan...jag har lärt mig slanga på en v-twin , det går utmärkt :tummenupp massa vrid i motorn betyder gaspådrag och lite ryck i stryret sen äre bara att balansera .
Lycka till / Majk

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
smasseman skrev:
Ska byta upp mig i sommar till en lite större hoj och vill så klart kunna stila genom att slanga fram och tillbaka på gatan. :D

Vilken är hoj är "rätt" om man väljer mellan CBR900 -96 och VTR SP1 -00?
Givetvis är det fler faktrorer som spelar in och jagköper ju inte bara hoj efter det här kriteriet men det kan ju vara bra att veta om det är stor skillnad.
Som extra input kan jag lägga till att jag suger rejälv på att slanga :(

Eller ska man vara helt galen och lämna Honda för en R1 eller någon annan :confused: Helt klart är att det blir en sporthoj med så mycket plast som möjligt och inte något Hornet eller annat. :zpy Firestorm kvalar alltså inte in eftersom den har för lite plast :D

OK, CBR eller SP1??? :va

Hänger på resonemanget om att va different,slanga går med alla hojar osv.
efter att ha ägt flera bläjdar å provkört spettor rätt ordentligt
så finns det bara enligt min mening en grej som är sämre på spettan. det
är helt klart segt att smiska en spetta på krokiga vägar om du ska hänga på bläjdar t ex.Har ej provat bana med den men det borde va än värre.
Har du nu tänkt köra mer på ett hjul å vill ha en ball hoj så skulle du ju tjacka spetta för pengarna.Å glöm för fan inte att det ska sitta värre pipor på.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har aldrig hört att R1 skulle vara svårbalanserad?
Tycker den är väldigt lätt att ligga och nöta bakhjul, iallafall jämfört med min TL. Men TL.en kommer upp lättare på slangen.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
smasseman skrev:
Pengar, pengar, pengar....
Köper jag en gammal CBR kommer jag undan med 50kkr och inte ens det har jag egentligen råd med men man måste ju prioritera bort andra oviktiga saker här i livet.

Spettan blir ca 30kkr dyrare men det är nog ljudet värt har jag kommit fram till under mina sömnlösa nätter.
Jop det är klart. Mycket av begränsningarna ligger tyvärr i den emonomiska delen. Jag vet. Usch. Hoppas det blir EN båge iaf!!! :tummenupp

:hej

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -98
Om du bygger om cbr:en till fighter har du en hoj som är både snygg (?) och väldigt lätt att köra bakhjul med. Jag uppfattar det som att cbr:en är lättare att dra powerwheelies med, då den har ett längre register än min firestorm. Stormen tappar runt 8kvarv medans 900:an fortsätter lite till. Det stormen förlorar på topp tar den dock igen i mellanregistervrid, den går t.ex. upp på gas (ev. av/på) på 2:an vilket inte 900:an gör.
Om du vill ha en ren lek- och stunthoj skulle jag föredra 900:an (gärna som fighter). Vill du däremot ha en ruskigt snygg, välljudande hoj med karaktär, satsa på sp1:an.

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Slangan skrev:
en grej som är sämre på spettan. det
är helt klart segt att smiska en spetta på krokiga vägar om du ska hänga på bläjdar t ex.Har ej provat bana med den men det borde va än värre.

Vaffödådå?
Är den super-trög?
Blir det mycket omställning från att köra på min lilla härliga 600 från 87?

Vill ju inte köpa en hoj som är omöjlig att köra för en orutinerad 600-förare.

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -98
smasseman skrev:
Vaffödådå?
Är den super-trög?

Skulle nog inte tippa att det blir svårare jämfört med din 600 från -87. Det händer mycket på drygt tio år och spettan är knappast nåt lok i jämförelse, även om den är större. Hade cbr600-95 förut och tycker att det mesta var mer lättsvängt även om det är en väldigt bra allroundhoj, inget racingchassi direkt.

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
smasseman skrev:
Vaffödådå?
Är den super-trög?

Nä för fan! inte supertrög så men hoppar man direkt från bläjd över på spettan
tex mitt i ett körpass så upplever man den som tungjobbad.Nu är jag ingen rossi men bläjden är så grymt lättkörd.Garanterat så kommer omställningen från din 600 till sp1 bli chockartad om du inte kört den innan.Men va fan ,de är ju det som är kul med att byta hoj(gör det själv hela tiden).
En super-trög twin är ju däremot tl1000r.Snacka om järnspett.Den duger fan bara till att skrämma barn å slanga med(inte helt fel iofs)om man jämför med
hojarna du frågade om.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Slangan skrev:
En super-trög twin är ju däremot tl1000r.Snacka om järnspett.Den duger fan bara till att skrämma barn å slanga med(inte helt fel iofs)om man jämför med
hojarna du frågade om.

Hoho... Nu får du hela TL-maffian på dig.

Har man knappt råd att köpa en Fireblade så varför köpa en dyrare ändå? Köp en du har råd att äga och kanske vurpa med.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Är inte super grymm på att slanga men en V twin brukar oftast vara jäkligt lätt.
Spettans enda nackdel i det samanhanget är att den är så jäkla högt växlad kan vara lite krångligt att hålla kvar den ibland. Cbr:n har jag inte så mycket erfarenhet av mer än att det är mycket hojför pengarna.
Har du de extra pengarna som behövs så köper du en Spetta och drevar ner den (lätt gjort, behöver inte ens byta kedja). Sedan om du vill ha den lättare eller mer lätt svängd så är det lätt avhjälpt :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
smasseman skrev:
Vad är det som är trassligt menar du nu, få upp den eller hålla kvar den.
Till och med min gamla 85hk häck går att rycka upp men sen trasslar det till sig.
Måste träna, måste träna....

tja jag menar att lyfta den till balanspunkten alltså.
En del kallar ju ett framhjulslyft på 20cm för bakhjulsåkning:)

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Hahaha vilken kul beskrivning, jag är ingen bakhjulskung men har upplevt precis det du nämner om flugan, tycker min r1-02 är mycket svårare att balansera än min polares cbr929. Cbr'en känns liksom lugnare och stabilare på nåt vis har inte provat den så mycket men det va första intrycket jag fick.
Swedie skrev:
R1an har en balanspunkt som är likastor som en flugas penis (har de såna? isåfall små iaf)

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
smasseman skrev:
:skrämd
Är det bra eller dåligt.... :va

Enbart positivt menar jag.Sp1 eller vilken annan stor twin som helst med ett
riktigt megafonsystem är ju riktigt brutal jämfört med en silkeslen 600 som
inte ger någon effekt under 8-9000rpm.Jag minns min första twin (eldstorm)
upplevelse som så iaf.Från en 92bläjd till eldstorm.å då ska man ju betänka att
en spetta är betydligt hårigare än eldstormen på alla sätt.
Provkör en twin innan du köper.En del gillar inte twinnar.Du kan ju va en av dem.Lycka till!!!!

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Rigge skrev:
Hoho... Nu får du hela TL-maffian på dig.

Har man knappt råd att köpa en Fireblade så varför köpa en dyrare ändå? Köp en du har råd att äga och kanske vurpa med.

Tänkte på det faktiskt när jag postade men va fan den är ju sådan.
tls är ju betydligt kvickare å roligare å då är det ju något fel i filosofin.

Hoppas jag kan klara mig ifrån tl maffians vrede genom att erkänna att
tlr motorn iaf är en riktig pärla.Lite drev,filter,box å helsystem så har man ju en riktigt elak motor samt att tls är en rätt lysande trickhoj.
Annars får jag väl söka vittnesskyddsprogrammet.

Majk

Guest
Slangan skrev:
Tänkte på det faktiskt när jag postade men va fan den är ju sådan.
tls är ju betydligt kvickare å roligare å då är det ju något fel i filosofin.

Hoppas jag kan klara mig ifrån tl maffians vrede genom att erkänna att
tlr motorn iaf är en riktig pärla.Lite drev,filter,box å helsystem så har man ju en riktigt elak motor samt att tls är en rätt lysande trickhoj.
Annars får jag väl söka vittnesskyddsprogrammet.

Du slipper undan denna gång , men jag kan inte förstå att TLR:en är klassad som en super-trög hoj enligt dig , men man kanske kan klassa mig som ett underbarn vad det gäller å slanga i så fall ,eftersom jag är lärt mig på en sån slö hoj.
Samt att en så tung kille som mig är tvungen att hålla krampaktigt i styret vid gaspådrag för att inte slungas av vid accelaration.

Jag vet inte vad du kör för hoj men den lär gå utav bara fan :tummenupp
Om du upplyser mig vad du har i hojväg så kan jag provköra en sån så jag får känna på riktig kraft.
Mvh Majk.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...